جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۵
کد خبر: ۸۲۲۷۸
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
اختتامیه سومین جشنواره داستان‌نویسی افسانه‌ها با حضور هوشنگ مرادی کرمانی و امیرعلی نبویان دوشنبه 12مرداد ساعت 17 در فرهنگسرای شفق برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در ابتدای برنامه گزارشی از روند اجرای این جشنواره از جشنواره افسانه‌ها توسط مجری قرائت شد و در ادامه از هوشنگ مرادی کرمانی دعوت به سخنرانی شد.

مرادی کرمانی گفت: اولین بار  است که من در جلسه‌ای با مضمون علمی، تخیلی، فانتزی شرکت می‌کنم. چقدر خوب است که ما این دسته‌بندی را در کشورمان داشته باشیم، به آن بها بدهیم و یک عده دور هم جمع شوند خوب و بدش را از هم جدا کنند. هیچ کس به صورت موضوعی به این قضیه نپردازد.

وی عنوان کرد: من هیچ گاه در این سه حوزه قلم نزده‌ام اما دوست داشتم درباره آن بنویسم و مخصوصا ژانر وحشت را تجربه کنم.

محمد قصاع مترجم و نویسنده و یکی از داوران نهایی جشنواره هم گفت: در بین کسانی که داستان‌هایشان را خواندیم، از 8 تا 60 ساله حضور داشتند و این خیلی برای ما جالب بود. به نظر من هر کسی که می‌نویسد برنده است حالا هر چقدر که کوتاه باشد چون آن بخشی از زندگی که روی کاغذ می‌آید تا همیشه ماندگار خواهد شد.

وی عنوان کرد: ما در این جشنواره با سه ژانر روبرو هستیم؛ وحشت، فانتزی و علمی تخیلی. به همین دلیل کار ما برای انتخاب داستان سخت بود. چون نوع تخیل، تفکر و منطق به‌کار رفته در آثار مطرح شده متفاوت است، این انتخاب آثار را سخت‌تر می‌کرد. در گذشته چنین جمع هم‌فکری وجود نداشت. از این رو به سختی می‌شد افراد هم نظر را پیدا کرد. 

قصاع گفت: خیلی از ناشران برای چاپ این آثار تعلل می‌کنند و احساس می‌کنند با چاپ این آثار درجه نشرشان پایین می‌آید اما در حال حاضر در کشورهای غربی 18 درصد کتاب‌ها در این حوزه است. مخاطب این داستان‌های خارجی در کشور ما زیاد شده بیایم فکری کنیم برای اینکه از داستان‌های کهن کشور خودمان برای این حوزه و به جای ترجمه و تالیف استفاده کنیم.

وی گفت: بعد از خواندن آثار ارسالی متوجه شدم خیلی از دوستان در حوزه‌های مختلف به تخیلی شبیه به هم رسیدند، در صورتی که ادبیات علمی تخیلی و وحشت و فانتزی سه تخیل جدا دارند و برای ژانر علمی تخیلی باید منطق خاصی را در نظر گرفت.

معرفی برگزیدگان برنامه پایان بخش سومین جشتواره داستان نویسی افسانه ها بود. در این بخش داستان‌های «هیولا در آب» سحر موتورچی، «اسطوره‌های آریایی» کورش گرجی و به طور مشترک «هیراد و سیاه چاله‌های زمان» سمیرا حیدری و «سه‌گانه گیو» محمد فائزی‌فر به عنوان بهترین داستان های بلند انتخاب شدند. در بخش داستان کوتاه هم داستان های «پشت مکینه» زینب زمان، «مردی که همه شد» عباس ایروانی و به طور مشترک «غروب» رفیع افتخار، «دخترک کراک‌فروش» احمدرضا خان‌احمد برگزیده شدند. در بخش نویسندگان نوجوان، «انتقامی از جنس نفرت» زهرا شیخ، «آغاز پایان» مهسا جدیدی و «سفری در جنگل» الیار قربان‌زاده به عنوان سه اثر برگزیده انتخاب شدند.

نظر شما