جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۵
کد خبر: ۸۲۲۸۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
در نشست نقد و بررسی «عصر یخبندان» عنوان شد
مصطفی کیایی کارگردان فیلم «عصر یخبندان» در پنجاه و دومین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب گفت: به پایان فیلم خیلی اعتقاد دارم و دوست دارم که پایان فیلم بسته باشد؛ من این پایان را انتخاب کردم و دوست دارم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ عصر دوشنبه دوازدهم مرداد، پنجاه و دومین نشست نقد و بررسی باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی با نمایش و نقد فیلم «عصر یخبندان» ساخته مصطفی کیایی و با حضور وی، فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی، رضا درستکار و با اجرای سعید قطبی‌زاده در سینما فلسطین برگزار شد که با استقبال علاقه‌مندان روبه‌رو شد.
 
در ابتدای این نشست «سعید قطبی‌زاده» با اشاره به کارگردان عصریخبندان گفت: کیایی از کارگردان تازه نفس سینمای ایران است که تاکنون چهار فیلم ساخته است که آخرین آن «عصر یخبندان» خیلی حرفه‌ای‌تر و با حضور عوامل مشهورتر سینما ساخته شده تا علاوه بر اینکه فیلمی خوب و نزدیکتر به استاندارد باشد، ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند.

«عصر یخبندان» در ادامه کارهای قبلی من است
مصطفی کیایی کارگردان این فیلم یادآور شد: عصر یخبندان در ادامه کارهای قبلی و با توجه به سلیقه من در حوزه سینما تولید شده. سعی کردم این فیلم در وهله اول، جذابیت و سرگرمی داشته باشد تا بتواند طیف گستردتری از مخاطب را شامل شود و در وهله دوم، اگر دغدغه‌ای در ذهنم وجود داشته تلاش کردم آن را در مجموعه‌ای جذاب به مخاطب ارائه دهم.

فیلم بر اساس یک قصه واقعی نوشته شده است
کیایی در بخش دیگری از پنجاه و دومین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی گفت: هنگامی که این فیلمنامه را می‌نوشتم برخی از دوستان به من می‌گفتند ممکن است این فیلمنامه، پروانه ساخت نگیرد اما من آدم احساسی هستم یعنی آدمی هستم که فضای اطراف، خیلی روی من تاثیر می‌گذارد. مقطعی بوده که از اطرافیانم می‌شنیدم که این اتفاقی که در فیلم عصر یخبندان نشان داده شد در خیلی از خانواده‌ها هم رخ داده است. حتی من کاراکتر «بابک» با بازی فرهاد اصلانی را از روی یک موضوع واقعی نوشتم. شاهد خیانت همسر مردی بودم که مرد آبروداری بود و تلاش داشت که خانواده‌اش را حفظ کند و سقوط نکند. بنابراین من با توجه به آن اتفاق واقعی این فیلمنامه را نوشتم و البته خودم هم احتمال می‌دادم که ممکن است پروانه ساخت نگیرد. اما حس مثبتی که از پایان فیلم به مخاطب منتقل می‌شود سبب شد به این فیلم، پروانه ساخت و نمایش بدهند.

کیایی: دوست دارم پایان فیلم‌هایم بسته باشد

  

سعی کردم نقش «منیره» منزجر کننده نباشد

«مهتاب کرامتی» بازیگر نقش منیره در فیلم عصر یخبندان هم در این نشست با بیان اینکه این نقش از من خیلی دور بود تصریح کرد: زمانی که فیلمنامه را خواندم آن را خیلی دوست داشتم ولی تردیدی که من و کارگردان داشتیم این بود که نکند این نقش برای مخاطب منزجر کننده باشد و خیلی دوست داشتیم که این اتفاق رخ ندهد. ما سعی کردیم بدون قضاوت کردن داستان را تمام کنیم و اجازه بدهیم که مخاطب خودش نظر بدهد بدون اینکه حس انزجار نسبت به این زن داشته باشد.
این بازیگر سینما اظهار داشت: نقشی که بازی کردم برایم خیلی تاثیرگذار بود و امیدوارم که روی جامعه هم همین تاثیر را داشته باشد تا ما درک کنیم که حفظ و دوام خانواده نیازمند به رسیدگی دارد. 

مصطفی کیایی در آستانه داشتن جهان فیلمسازی است
«رضا درستکار» منتقد سینما هم در این نشست با اشاره به جمعیت زیادی که در جلسه نقد و بررسی حضور داشتند گفت: از دیدن این جمعیت در این جلسه خیلی خوشحالم. بدون شک، نقد بدون تماشاگر بی‌معنا است.
وی با اشاره به مشکلات ساخت فیلم اظهار داشت: من اخیرا مروری بر آثار اسکار 2014 داشتم و چند فیلم آن را مثل فیلم «مرد پرنده» و «دختر گمشده» توصیه می‌کنم که حتما ببینید. شما هنگامی که این مدل از فیلمسازی را می‌بینید متوجه می‌شوید که سینمای ایران در همه ابعاد چقدر حقیر و فقیر است. سینمای ایران مثل مبارزی می‌ماند که 28 نفر دست و پای او را گرفتند و فرار کردن یک نفر از دست 28 نفر با توجه به شرایط و تحمیل‌هایی که معمولا وجود دارد خیلی سخت است. در نتیجه هنگامی که سینمای خودمان را با آنان مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که سینمای ایران تعطیل است! و زمانی بیشتر به تعطیلی آن پی می‌برید که بدانید آنچه در سینمای جهان وجود دارد و به طور کامل در سینمای ما نیست «جهان فیلمساز» است.

وی افزود: نمی‌خواهم نتیجه بگیرم که مصطفی کیایی دارای جهان فیلمساز است بلکه می‌خواهم بگویم که ما با فیلمسازی روبه‌رو هستیم که در آستانه داشتن «جهان» است. یعنی بلد است داستان تعریف کند و دارد یاد می‌گیرد روایت کند و از شکستن روایت خطی، مخاطب را به قلب رویدادها و وقایع ببرد ضمن اینکه از بازیگران به نحو احسن استفاده می‌کند و همواره در حال ارتقای دانش خودش است و تلاش می کند از دست آن 28 نفری که او را گرفتند فرار کند!
این منتقد سینما اضافه کرد: در سینمای عقب مانده ما، مصطفی کیایی تلاش می‌کند جدا از این سینما عمل کند و در فیلم‌های امسال، آخرین ساخته او «عصریخبندان» فیلم ارزشمندی است.

کیایی: دوست دارم پایان فیلم‌هایم بسته باشد

پایان کار یک آقازاده را آن طوری که دلم خواست تصویر کردم
در ادامه نشست نقد و بررسی فیلم عصریخبندان، قطبی‌زاده به طرح سوال مخاطبان پرداخت؛ اولین سوال به کشته شدن فرید (با بازی بهرام رادان) می‌پرداخت؛ چرا فیلمی که هم موضوع جالب و هم گره‌های خوبی دارد با کشته شدن فرید در آخر فیلم؛ ما را به یاد سریال «کلید اسرار» می اندازد؟ کیایی در پاسخ به این پرسش گفت: من این سریال را ندیدم اما در مورد مرگ فرید باید بگویم به دلیل اینکه در فیلم «خط ویژه» نتوانستم پایان کار آن آقازاده را آن طوری که دلم می‌خواست نشان بدهم، سعی کردم اینجا این اتفاق بیفتد و در نهایت سعید، فرید را می‌کُشد.

کیایی در پاسخ به پرسش دیگر مخاطبان مبنی بر اینکه چرا هیچ کدام از شخصیت‌های فیلم، آدم‌های خوشبختی نیستند، گفت: آدم‌هایی که در این قصه وجود دارند با اعتیاد روبه‌رو هستند و اعتیاد نمی‌تواند تاثیر مثبتی روی این شخصیت‌ها داشته باشد، بنابراین کسی که دچار اعتیاد است خوشبخت نیست!

یکی دیگر از پرسش‌های باشگاه فیلم از مصطفی کیایی درباره عنوان فیلم «عصر یخبندان» و دلیل انتخاب آن بود که کارگردان یاد آور شد: عصریخبندان با تعریف تاریخی که دارد و روابط سرد آدم‌ها در این فیلم و فضایی که اتفاق می‌افتد مطابقت داشت و به نوعی ما در این فیلم شاهد گذر از سنت به مدرنیته هستیم. در حال حاضر، روابط در خانواده‌ها گرمای گذشته را ندارد و مناسباتی که در فیلم وجود داشت با عصریخبندان همخوانی داشت. من با احترام به انیمیشن عصر یخبندان، از عروسک یکی از شخصیت‌های این فیلم استفاده کردم.

کیایی: دوست دارم پایان فیلم‌هایم بسته باشد

فرهاد اصلانی: بعد از پایان فیلم ریکاوری طولانی داشتم 
سعید قطبی‌زاده مجری و کارشناس باشگاه فیلم با اشاره به توانمندی‌های بازی فرهاد اصلانی گفت: فرهاداصلانی در سال‌های اخیر ثابت کرده بازیگری است که انتظار بازی بد را نمی‌شود از او داشت. اما من از او این پرسش را دارم که چطور می‌تواند نقش یک مرد زن ذلیل را انقدر خوب بازی کند؟
فرهاد اصلانی در پاسخ گفت: فکر می‌کنم موضوعی مثل شک، تبدیل به یک بیماری در جامعه ما شده است. ضمن اینکه هیچ کدام از ابعاد این شخصیت برای من ناآشنا نبود من البته خودم هم کمی زن ذلیل هستم البته از نوع کُردی؛ هرچند که خود فیلمنامه همه چیز را به من داده بود و کارگردان هم تاثیرگذار بود و تجربه سال‌های کاری هم به من کمک کرد. بنابراین راه سختی نداشتم. اما در عین حال، این نقش برای من کاملا جدید بود و این خطر مرا تهدید می‌کرد که به سمت کمدی نروم چرا که نقش کمی میل به کمدی داشت. دلم می‌خواست که مخاطب این کاراکتر را بفهمد و احساس همدری کند چرا که بابک خیلی تلاش می‌کند تا زندگی‌اش را حفظ کند.
این بازیگر سینما افزود: من عموما در مورد کاری که انجام می‌دهم زیاد حرف نمی‌زنم چون هنگامی که بازی می‌کنم به این معنا است که حرفم را زدم و الان نوبت دیگران است که حرف بزنند که آیا ما درست عمل کردیم یا خیر؟ معتقدم اگر ما صادقانه رفتار کنیم تماشاگر آن را باور خواهد کرد. من بعد از فیلم؛ ریکاوری طولانی داشتم و هنوز هم خستگی در وجود من نمایان است چون فوق العاده پرسوناژ تلخی بود به‌ویژه که بخش عمده این کار در شب و در خیابان‌های تهران و فصل سرما بود.

دوست دارم پایان فیلم‌هایم بسته باشند
مصطفی کیایی درباره پایان‌بندی فیلم که پرسش یکی دیگر از مخاطبان بود، گفت: من به پایان فیلم خیلی اعتقاد دارم و دوست دارم که پایان فیلم بسته باشد. خیلی‌ها به من می‌گفتند زمانی که فرید کشته می‌شود باید پایان فیلم باشد یا کسی می‌گفت زمانی که خانم کرامتی متوجه فراموشی شوهرش می‌شود پایان فیلم باشد اما من این پایان را انتخاب کردم و دوست دارم.

کیایی: دوست دارم پایان فیلم‌هایم بسته باشد

در خاتمه با حضور عبدالمطهر محمدخانی، رئیس فرهنگسرای انقلاب اسلامی و محمدرضا حبیب‌اللهی، معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرا از هنرمندان و منتقد فیلم تقدیر شد و قاب یادبود پنجاه و دومین باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی توسط فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی، مصطفی کیایی و رضا درستکار امضا شد.

باشگاه فیلم انقلاب به همت فرهنگسرای انقلاب اسلامی هر ماه در سینما فلسطین به نقد و بررسی یکی از آثار سینمای ایران می‌پردازد.

مطالب مرتبط
نظر شما