پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۷
کد خبر: ۸۲۴۱۹
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از تولید فیلم‌هایی برای حضور در جشنواره فجر، آماده شدن پردیس تئاتر خاوران و صبا، حمایت از موسیقی فرهنگی و اخلاقی سخن گفت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نقل از خبرگزاری مهر، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره مسایل و دغدغه‌های هنری در این سازمان گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از پنج سالن سینمایی برخوردار است و سالن سینما آزادی را هم به طور مشترک با سازمان تبلیغات اسلامی دارد اما مساله مهم این است که بتوانیم در عرصه تصویر چه در تلویزیون و چه در سینما تاثیرگذار باشیم.
 
صلاحی با بیان اینکه تاثیرگذاری در حوزه تصویر در دو بعد انجام می‌شود، اظهار کرد: براساس آنچه که در سیاستگذاری‌ها ابلاغ کرده‌ایم باید هم به جنبه‌های عمومی سینما و هم به جنبه‌های خصوصی جشنواره «فیلم شهر» توجه کرد. یکی از برنامه‌های ما این بوده است که تعدادی فیلم کوتاه، بلند و انیمیشن در حوزه شهری ساخته شود که با فرهنگ آپارتمان نشینی، فرهنگ شهرنشینی، فرهنگ ترافیک و ... ارتباط داشته باشد و ما امسال حتما با تولید چنین آثاری در جشنواره فیلم فجر شرکت خواهیم کرد.

حضور در جشنواره فیلم فجر با فیلم‌هایی در حوزه شهری

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: من در جشنواره بین‌المللی «فیلم شهر» بیان کردم که سیاست ما این است که این جشنواره هم مثل جشنواره فجر هر ساله برگزار شود. سالانه شدن جشنواره از طرفی فرصت‌هایی را پیش روی ما قرار می‌دهد و از طرفی هم سختی‌هایی در بر دارد. ما امسال از همه فیلمسازان بین المللی خواستیم تا آثار خود را در زمینه موضوعات و زندگی شهری ارسال کنند و استقبال زیادی در داخل و خارج صورت گرفت که بر اساس آن معلوم شد دیگر نباید به تولیداتی که داریم اکتفا کنیم بلکه باید به فکر ساخت محصولات جدید سینمایی و تصویری باشیم.

صلاحی در ادامه درباره رویکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه موسیقی سخن گفت و بیان کرد: موسیقی جلوه ای از هنر است و هنر زمانی ارزشمند و متعالی است که به بشر و همنوعانش کمک کرده و او را به راه درست هدایت کند. همگان اشعار حافظ و سعدی را دوست دارند، بارها می خوانند و حتی حفظ می کنند. این اشعار بسیار زیبا هستند، از ردیف و قافیه برخوردارند و بسیار معناگرا هستند. بنابراین هنری مورد نظر ماست که موجب تعالی فرد و جامعه شود و نه هنری که به فساد کمک کند، به طور مثال اگر سیگار را ترویج دهد نمی تواند مورد استفاده ما قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هنر باید حتما سرکوب کننده اعتیاد باشد و در زمینه ارتقای اخلاق اسلامی و خانواده حرکت کند. بعضی از سروده ها مثل قطعه «وطنم» از سالار عقیلی از شعر و موسیقی تا اجرا، این جلوه های تعالی هنر را دارا هستند یا تصنیف «کاروان» شهرام ناظری جلوه ای از هنر است.

تعطیلی موسیقی امکانپذیر نیست

صلاحی با بیان اینکه تفکری هست که می گوید موسیقی باید تعطیل شود، تصریح کرد: چنین چیزی امکان پذیر نیست بلکه اتفاقا هنر متعالی برای رشد و تعالی فرد نه تنها لازم که اصلا واجب است. به طور مثال اگر همان تصنیف «کاروان» را بدون آهنگ گوش کنیم اصلا تاثیری نخواهد داشت و جلوه ای ندارد. ما باید موسیقی داشته باشیم اما موسیقی که در خدمت فرهنگ و اخلاق جامعه باشد. نه تنها موسیقی که همه جلوه های هنری کشور باید به همین شکل باشد.

وی به حضور استعدادهای مختلف هنری در کشور اشاره و بیان کرد: خوشبختانه کشور ما به لحاظ هنری با کمبود استعدادها مواجه نیست. زمانیکه فراخوانی برای یک گالری صادر می شود می توان هزاران طرح و نقاشی دید که از طرف متقاضیان مختلف ارسال شده است. من یکی از شب های ماه مبارک رمضان به فرهنگسرای فصلی بام تهران رفتم که شبی بیش از ده هزار نفر در آن شرکت می کردند. در آنجا صد غرفه طراحی شده بود، در یکی از غرفه ها بوم نقاشی قرار گرفته بود که مردم عادی می توانستند روی آن نقاشی کنند. حدود ۹۰ درصد این نقاش ها خانم بودند و طرح های زیبای روی بوم ها نشان می داد که هنر فی البداهه ما حتی با کمترین امکانات هم می تواند بروز پیدا کند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به همه جلوه های هنر بها می دهد، از آنها حمایت و پشتیبانی می کند و امیدوارم که بتوانیم این فرهنگ را به همه بخش ها منتقل کنیم.

تشکیل شورای موسیقی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره برنامه ها و سیاستگذاری های جدید این سازمان در حوزه های مختلف هنری اظهار کرد: اکنون شوراهایی در حوزه های مختلف هنر در حال تشکیل است که ترکیبی از متخصصان نهادهای مختلف است. تشکیل این شوراها بدین منظور است که به نظرات کارشناسی احترام بگذاریم. من معتقدم نظرات در حوزه هنر نباید فردی باشد البته در نهایت این نظرها توسط رییس سازمان تصویب و ابلاغ می شود اما با مشورت متخصصان شوراها انجام خواهد شد. به طور مثال ما یک شورای قرآن داریم که خودم رییس آن هستم و حجت الاسلام حسن ناصری پور به عنوان قائم مقام من در این شورا حضور دارد. همچنین بعضی از چهره های قرآنی مثل استاد عباس سلیمی‌ در این شورا عضو هستند و پیشنهادهایی  در این باره که در حوزه علوم قرآنی در سازمان فرهنگی هنری چه کارهایی می توان انجام داد ارایه می دهند. همچنین شورای شعر را همزمان با افتتاح خانه شعر تشکیل دادیم.

وی با اشاره به تشکیل شورای موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: ما در این حوزه سه نشست تخصصی با اعضای خانه موسیقی و هنرمندان داشتیم که نظرات خود را مطرح کرده ایم و آنها هم نظرات خود را ارایه داده اند. با شکل گیری شورای موسیقی، این شورا بعد از بررسی مسایل به ما خواهد گفت چه نیازها و چه فرصت هایی در این عرصه وجود دارد، از جمله ماموریت هایی هم که قرار است در حوزه موسیقی انجام شود این است که سالی چهار آلبوم توزیع شود. جلساتی در این حوزه با فواد حجازیان و ناصر چشم آذر برگزار شده است و اولین آلبوم قرار است ماه محرم توزیع شود. به این ترتیب حوزه های مختلف هنر در سینما، موسیقی، تجسمی و... قرار است دارای شورای متخصصانی از بیرون و داخل سازمان باشد.

 صلاحی با اشاره به ظرفیت هایی که در این شوراها بررسی می شود، اظهار کرد: به طور مثال زمانی از طرف شبکه قرآن تلویزیون به من گفته شد یکی از درخواست های مردم این است که بتوانند در زمانی غیر از نمایشگاه قرآن که تنها سالی یک بار برگزار می شود، به محصولات قرآنی دسترسی داشه باشند و طبق ابلاغیه ای مقرر شد ۳۴ غرفه در ۳۴ فرهنگسرا ایجاد و محصولات قرآنی در آنها عرضه شود. کنار این غرفه ها هم نوعی دارالقرآن وجود دارد که کلاس آموزشی قرآن است و تا پایان سال در غرفه ها افتتاح خواهند شد. اولین دارالقرآن در فرهنگسرای بهمن افتتاح شد که رایگان است.

آماده شدن پردیس خاوران و مرکز نمایش های آیینی صبا تا دو هفته آینده

وی در ادامه درباره ساخت سالن های نمایشی و سینمایی و تجهیز این سالن ها یادآور شد: فعلا قصدی برای ساخت سالن های سینمایی وجود ندارد اما من درخواست کرده ام تا همه بخش هایی که مربوط به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و در اختیار حوزه های دیگر قرار دارد به خود ما واگذار شود. به طور مثال ما از پردیس تئاتر خاوران که به معاونت اجتماعی شهرداری تحویل داده شده بود بازدیدی داشتیم و طی یک یا دو هفته آینده این پردیس به سازمان فرهنگی هنری واگذار می شود. این پردیس ۵ سالن دارد که ظرفیت های آن از ۲۰۰ نفره تا ۱۵۰۰ نفره است. این پردیس شاید مجهزترین سالن تئاتر در ایران و منطقه باشد چون امکانات بسیاری دارد.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: مرکز نمایش های آیینی صبا نیز در حال آماده شدن است و احتمالا افتتاحیه آن همراه با یکی از نمایش ها تا یک یا دو هفته آینده برگزار شود. همچنین سالنی هم برای تمرین موسیقی در شمال تهران در حال آماده شدن است که قرار است در اختیار سازمان فرهنگی و هنری قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: اگر در منطقه ای احساس نیاز به توسعه سالن و فعالیت های فرهنگی باشد حتما این نیاز برآورده خواهد شد. ما در بعضی نقاط تهران با کمبود چنین فضاهایی مواجه هستیم به طور مثال در منطقه ۲۲ تهران، شرق تهران و شمال شرق تهران با کمبود فرهنگسرا رو به رو هستیم که به تدریج در این زمینه مسایل را رفع خواهیم کرد.

مجهز شدن سالن های فرهنگسراها به عنوان سالن سینمایی

صلاحی به تجهیز سالن های فرهنگسراها برای پخش سینمایی اشاره کرد و توضیح داد: یکی از برنامه های ما این است که تمام فرهنگسراهایی که از صحنه برخوردار هستند به سالن هایی با قابلیت پخش سینمایی تبدیل شوند. مثلا سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن که حدود ۲۵ میلیارد تومان هزینه بازسازی و تجهیزات آن شده است با سالن نمایش برج میلاد برابری می کند. امسال در این فرهنگسرا ۳۰ شب برنامه «جشن رمضان» اجرا شد که به صورت زنده روی آنتن شبکه پنج می رفت و می توان به عنوان سالن سینمایی از آن استفاده کرد. به این ترتیب هر کدام از فرهنگسراها که امکانات داشته باشد تجهیز خواهند شد. من هر هفته به یک منطقه از تهران خواهم رفت و در جریان آن از مراکز، فرهنگسراها و... بازدید خواهم کرد. در منطقه ۲۲ از کمبودهایی برخوردار هستیم که حتما آنها را جبران خواهیم کرد و فرهنگسراها را گسترش خواهیم داد.
 
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف وظایف مراکزی که زیر نظر معاونت اجتماعی شهرداری قرار دارند و موازی کاری هایی که نسبت به فرهنگسراهای تحت مدیریت سازمان فرهنگی هنری وجود دارد، عنوان کرد: طرح تفکیک وظایف از مدتی پیش و ابتدا از اماکن آغاز شد، به طور مثال مکان هایی مثل خانه انتظامی که به سازمان فرهنگی هنری تعلق دارد قرار است دوباره به سازمان تحویل داده شود، قرار بود کتابخانه ها هم تحویل داده شوند که در دست انجام است و همچنین پردیس های خاوران و مرکز نمایش های آیینی صبا نیز همانطور که گفته شد در دست تحویل است. این میان خانه موزه ها هم به سازمان فرهنگی هنری واگذار می شوند و باغ موزه قصر هم در حال بررسی است. طرحی هم در شورای شهر مطرح است که درباره بررسی و اجرایی کردن تفکیک وظایف است. آقای قالیباف این وظایف را تفکیک کرده است، به این ترتیب که کارهای قله ای و حرفه ای بر عهده سازمان فرهنگی هنری و کارهای دامنه ای بر عهده معاونت اجتماعی باشد این دو سازمان در هماهنگی نزدیک با هم خواهند بود تا فعالیت های تکراری نداشته باشند. 
نظر شما