جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۵۹
کد خبر: ۸۲۴۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
در نشست بلورقلم فرهنگسرای فردوس:
نشست ادبی بلور قلم دوشنبه ۲۶ مرداد با حضور کامران پارسی نژاد، منتقد ادبی و راضیه تجار، نویسنده به منظور نقد مجموعه داستان هفت بند در سالن آفرینش فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ کامران پارسی نژاد، منتقد ادبی در این نشست اظهار داشت: راضیه تجار در داستان نویسی صاحب سبک خاص خود است که در گذر زمان به دست آورده است.
 
وی افزود: در کشور ما تصویری که از داستان وجود دارد با واقعیت فاصله داشته و خوانندگان برای تفریح و گذران وقت کتاب می خوانند، در حالی که در داستان شکست نمی خورید، همزاد پنداری و تجربه کسب می کنید و با قهرمان داستان پیش می روید. بعضی خوانندگان داستان را یکبار برای لذت و بار دوم و سوم  برای پی بردن عمیق به آن می خوانند.
 
پارسی نژاد گفت: در این مجموعه داستان تجار سه مکتب ادبی (رئالیسم، رمانتیسم و ناتورالیسم) در هم تلفیق شده و هر کسی در این زمینه نمی تواند موفق شود. معمولا گرایش نویسندگان مطلق است اما وی توانسته به فضای جنگ رنگ و بویی عاشقانه بدهد که این کار کاملاً حسی و درونی بوده و جوشش درونی نویسنده یک جوشش زیباشناسانه است .
 
این منتقد ادبی تصریح کرد: رشته تحصیلی خانم تجار روانشناسی است و  وی توانسته دنیای روانشناسی و رمان را به خوبی با هم تلفیق کند. در همه داستان ها یک نوع درون نگری و واگویه های راوی داستان نسبت به مسائل مختلف از جمله زندگی، جنگ، همسر، فرزند و... را می بینیم.
 
وی ادامه داد: یکی از خصوصیات بارز آثار نویسنده موجزنویسی است، وقتی نویسنده ای روی موجز نویسی تاکید دارد ناخواسته به تک تک واژه ها توجه می کند که هر واژه بار معنایی خودش را داشته باشد و کلمات حساب شده به کار برده شود تا مفهوم به خواننده منتقل شود.
 
پارسی نژاد گفت: در این کتاب گوشه ای از تاریخ معاصر ایران مطرح می شود و وقایع تاریخی با پایبندی به آن ها  به صورت داستان در آمده است در حالیکه کتب تاریخی نمی توانند مسائلی مانند احساس، ترس، دلهره و دغدغه و مقاومت شما را تفسیر کنند و حقایق را به صورت خشک بیان می کنند در نتیجه محققین یکی از منابع دست اولشان داستان هایی است که وقایع تاریخی را به تصویر می کشند مانند رمان جنگ و صلح، خشم و هیاهو، خوشه های خشم.
 
وی تصریح کرد: در داستان های غربی دو نوع ژانر داریم "جنگ و ضد جنگ " اما در ایران چهار ژانر "جنگ ، ضد جنگ ، ارزش های دفاع مقدس و ضد ارزش های دفاع مقدس" را می توان برشمرد.
 
این منتقد ادبی با بیان این که یکی از رسالت های نویسنده این است که حقیقت محور باشد، گفت: در داستان خانم تجار، شعارزدگی وجود ندارد. وی پایبند ساختارگرایی است و ایرادی از نثر نمی توان از داستان های وی گرفت.
 
پارسی نژاد، تجا را جزو نخستین نویسندگان زنی برشمرد که به مسئله دفاع مقدس پرداخته و گفت: این کار جسارت و شجاعت بسیار می طلبد. همچنین داستان از "ستاره تا ستارگان" با بقیه داستان های کتاب فرق دارد ، بقیه در رابطه با زنان است ولی در این داستان نویسنده عملاً به مصاف خود جنگ رفته است.
 
وی ادامه داد: یکی از نقدهایی که در رابطه با خانم تجار خوانده ام این است که در کار وی حالت تعلیق وجود ندارد؛ حالت تعلیق یعنی اینکه خواننده دچار هول و ولا شود و بخواهد داستان را دنبال کند که بعدش چه اتفاقی می افتد که البته موجز گویی در داستان های ایشان همان حالت تعلیق به حساب می آید.
 
این منتقد ادبی گفت: یکی از عناصر مهم این کتاب و داستان های دیگر خانم تجار عنصر بومی گرایی است که بسیار تاثیر گذار می باشد و حتی مخاطبان غربی برای انتخاب یک اثر  به آن بسیار توجه نشان می دهند.
 
در بخشی دیگر از این محفل ادبی راضیه تجار نویسنده مجموعه داستان هفت بند اظهار داشت: در سال 64 به صورت جدی تر داستان نویسی را شروع کردم و به خاطر علاقه به نویسندگی بسیار کتاب می خواندم و دانسته های درونی و دریافت هایم را در یک لحظه خاص روی کاغذ می ریختم .
 
وی افزود: در طول سالهایی که می نوشتم به پشت سرم نگاه نمی کردم و نگران این نبودم که مخاطب متوجه می شود یا خیر من کار خودم را می کردم برای مخاطب خاص خودم می نویسم که البته بازخوردش هم تا کنون  خوب بوده است.
 
تجار خاطرنشان کرد: در مجلات متعددی داستان های ساده و ژورنالیستی می نوشتم که برخی از این کارها هنوز چاپ نشده است و برخی مانند فانوس بی فروز و سنگ صبور مجموعه ای از این نوشته هاست که به چاپ رسیده است.
 
یکصد و پنجمین نشست بلور قلم فرهنگسرای فردوس با پرسش و پاسخ مخاطبان به کار خود پایان داد.
نظر شما