جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۷
کد خبر: ۸۲۵۲۸
|
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
اسدالله امرائی، مصطفی رحماندوست، سیامک گلشیری، سروش صحت، ابوالفضل همتی آهویی، منصور ضابطیان و بلقیس سلیمانی داوری بخش نهایی چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی را انجام خواهند داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ احمدرضا مومنی رئیس فرهنگسرای عطار با اعلام اسامی داوران «چهارمین جشنواره‌ کتابخوانی مجازی» گفت: در این دوره از جشنواره نویسندگان مطرح کشور داوری نهایی جشنواره را به عهده گرفته اند که از میان آنها می توان به حضور اسدالله امرائی، مصطفی رحماندوست، سیامک گلشیری، سروش صحت، ابوالفضل همتی آهویی ، منصور ضابطیان و بلقیس سلیمانی اشاره کرد.

وی افزود: استفاده از فضای مجازی این امکان را فراهم کرده است که شرکت کنندگان از فرصت برابر برای شرکت در یک مسابقه کتاب‌خوانی برخوردار گردند و جشنواره از حالت محلی به یک جشواره ملی مبدل گردد. جشنواره کتاب‌خوانی مجازی امسال با قوت بیشتر و به صورت گسترده‌تری در کشور و خارج از کشور برگزار می شود. همچنین نهادهایی مانند حوزه هنری، کانون پرورش فکری و بنیاد رودکی نیز برای مشارکت در این جشنواره بین المللی اعلام آمادگی کردند.

مومنی در خصوص ویژگی‌های این دوره از جشنواره گفت: در سال جاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به ویژه معاونت های فرهنگی و هنری و همچنین مدیریت امور کتابخانه ها حمایت بیشتری داشتند، ایده های خوبی در فرآیند اجرا داده شد. همچنین با کمک و مساعدت معاونت هنری، وزن هیات داوران بالاتر رفته و داوری ها تخصصی تر شده است.

مومنی در ادامه به بیان مهمترین اهداف جشنواره پرداخت و گفت: گسترش فرهنگ عادت به مطالعه، معرفی غیرمستقیم آثار فاخر داستانی، تغییر گرایش مخاطب از آثار سطحی به سمت آثار عمیق و فاخر، استفاده مفید از فضای مجازی حول موضوعات فرهنگی و هنری، درگیر کردن مخاطبان و فعالان فضای مجازی در جهت گسترش فرهنگ کتابخوانی، ترویج اهداف کلان فرهنگی از جمله گسترش ارزش هایی مانند: همدلی و مهربانی، صلح، دوستی و عشق، اهمیت به نهاد خانواده، اهمیت مشارکت و همبستگی اجتماعی در قالب رمان بخشی از اهداف این جشنواره است.

وی ادامه داد: داوری چهارمین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی در دو مرحله انجام خواهد شد. در مرحله‌ی اول، بیش از دویست پاسخنامه که بالاترین میانگین نمرات از داوران دور اول را کسب کرده اند مشخص شده و در دور دوم، دواران بخش نهائی پس از داوری مجدد روی پاسخ‌نامه‌ها ، نفرات برتر را بر اساس میانگین نمره کسب شده انتخاب می کنند.

مومنی، به گروه های مختلف سنی در جشنواره اشاره کرد و گفت: چهارمین دوره این جشنواره، امسال در میان سه گروه سنی کودک، نوجوان و آزاد برگزار می شود. شرکت در بخش آزاد و نوجوان این دوره از جشنواره، همانند دوره های قبل بوده و علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت جشنواره، از میان رمان های معرفی شده یک یا تعدادی رمان را انتخاب کرده و پس از مطالعه‌ آن‌ها به چهار سوال تشریحی پاسخ داده و در مسابقه شرکت کنند.

وی در توضیح نحوه‌ی برگزاری بخش کودک جشنواره افزود: بخش کودک برای گروه سنی الف و ب (۴ تا ۸ سال) برای اولین بار در این دوره به جشنواره اضافه شده است؛ کودکان و والدین آنها می توانند با مراجعه به تارنمای جشنواره‌ی مجازی کتاب‌خوانی، متن داستانی را که در سایت قرار داده شده است و یا یکی از کتاب‌های داستان معرفی شده در سایت را به انتخاب خود مطالعه کرده و بر مبنای برداشت شخصی از داستان، نقاشی بکشند و پس از تهیه‌ی عکس از روی نقاشی توسط دوربین گوشی همراه یا دوربین‌های دیجیتال و یا فایل اسکن شده، آن را به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کنند.

وی در خصوص چگونگی انتخاب آثار و سؤالات طراحی شده گفت: کتاب هایی برای مسابقه در نظر گرفته شده اند که نگرش عمیق‌تری به ارزش‌های مذهبی، ملی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی داشته و  خوانندگان را به تفکر انتقادی هدایت کنند. 

مومنی در پایان تصریح کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با توجه به گستره نفوذ فرهنگی و اجتماعی خود در شهر تهران و با توجه به دارا بودن زیرساخت‌های فیزیکی و با توجه به اهمیت موضوع، فعالیت های ویژه ای را در حوزه گسترش فرهنگ مطالعه از طریق ایجاد شبکه های مدرن کتابخانه ای در سرتاسر شهر تهران آغاز کرده و گام‌های تازه‌ای در جهت گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در فضای مجازی نیز برداشته است که جشنواره کتابخوانی مجازی یکی از آنهاست. به اعتقاد ما عادت به مطالعه علاوه بر گسترش ارزش‌های جامعه  می تواند جنبه پیشگیری از ورود ارزش‌های نادرست را هم از طریق گسترش قوه نقادی ایفا کند.

چهارمین جشنواره مجازی کتاب‌خوانی در سه بخش کودک، نوجوان و آزاد تا ۳۰ شهریور برگزار می شود.

نظر شما