شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۰۹
کد خبر: ۸۲۸۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران آیت‌الله طالقانی را استوانه محکمی برای انقلاب و قوت قلب روحانیون دانست و افزود: وی با شجاعت تمام و بیان قاطع و کوبنده سخنان خود را بیان می‌کرد و در آن زمان فرد مشابه او یا نداشتیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «طلایه‌دار بیداری» به مناسبت سی‌ و ششمین سال درگذشت آیت‌الله طالقانی عصر روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد، در کتابخانه آیت‌الله طالقانی که زمانی منزل شخصی وی بوده است، با حضور خانواده آیت‌الله طالقانی، مهدی چمران، حجت الاسلام حجتی کرمانی، ویکتوریا دانشور، علی دهکردی و آتش تقی‌پور برگزار شد. 
  
سید مهدی طالقانی، فرزند آیت‌الله طالقانی نخستین سخنران این جلسه بود که ضمن سپاس از مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۲ به بیان خاطره‌ای کوتاه بسنده کرد و گفت: آن زمان در همسایگی دیوار به دیوار ما خانمی بهایی زندگی می‌کرد که از مبلغان بهائیت بود. من شاگرد مدرسه علوی بودم. یک روز دیدم عده‌ای پشت در خانه آن خانم هستند و می‌خواهند او را هدایت کنند. وقتی خانم بهایی در را باز نکرد، گفتند پس یک نردبام بیاوریم و از این طریق به خانه‌اش برویم. من مانعشان شدم و آمدم به خانه و ماجرا را برای آقا تعریف کردم. ایشان گفت: کار درستی کردی. مگر می‌شود که با کسی از این طریق بحث کرد؟ 
 آیت‌الله طالقانی؛ قوت قلب روحانیون و پشتوانه دانشجویان
تاثیر حرکت آیت‌الله طالقانی در انقلاب اسلامی
سپس مهدی چمران ضمن بیان تسلیت به مناسبت سی و ششمین سالگرد وفات آیت الله محمود طالقانی گفت: انقلاب اسلامی ما مردان بزرگی را در تاریخ خود دیده است و بدون شک، یکی از این مردان بزرگ که تعدادشان از انگشتان یک دست کمتر است، مرحوم طالقانی است. ایشان در مقابل استبداد شاهی ایستادگی جدی داشت و این ایستادگی فردی نبود، بلکه حرکتی بود که به تبع آن جنبشی را به وجود آورد. این حرکت راهی را باز کرد که در پی آن راه انقلاب ایجاد شد. 
 
چمران در ادامه با اشاره به اینکه او استوانه انقلاب بود، گفت: در آن زمان انجمن دانشجویان دانشگاه تهران بالاخانه‌ای را اجاره کرده بودند. من در آن دوره یک دانش آموز دبیرستانی بودم. پشتوانه آن دانشجویان آیت‌الله طالقانی بود و بزرگ‌ترین اتکای آن‌ها به حساب می‌آمد. 
 آیت‌الله طالقانی؛ قوت قلب روحانیون و پشتوانه دانشجویان
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مسجد هدایت در خیابان استانبول آن زمان و جمهوری امروز، یک در از داخل خیابان داشت و یک در از کوچه کناری. در کنار این مسجد، چند سینما بود با تصاویر آن‌چنانی آن زمان. در چنین شرایطی دانشجویان دانشگاه تهران به آن مسجد می‌آمدند. مسجد به خصوص در شب‌های جمعه بسیار شلوغ می‌شد. ایشان هر شب جمعه درس تفسیر می‌گفتند و در شب عید مبعث مراسم جشنی در آنجا برپا می‌شد. من که آن زمان به دبیرستان دارالفنون و البرز می‌رفتم، حتی گاهی ایده‌های انشا‌هایم را از همین جلسه‌ها می‌گرفتم. می‌توان گفت که مبارزات آیت الله طالقانی، پایه مبارزات دانشجویان بود که در آنجا نضج می‌گرفت. 

آیت الله طالقانی قوت قلب دیگر روحانیون بود
وی با اشاره به اینکه آیت‌الله طالقانی استوانه محکمی برای انقلاب بود، گفت: ایشان با شجاعت تمام و بیان قاطع و کوبنده سخنان خود را بیان می‌کرد و در آن زمان فرد مشابه او یا نداشتیم یا بسیار کم داشتیم. ایشان قوت قلب دیگر روحانیون بودند. 

چمران افزود: تفسیرهای ایشان از قرآن، تفسیری واقعی بود. او معتقد بود که مبارزه با ظلم اصل مهمی در قرآن است. مبلغان و رهروان راه پیامبران که از علمای دین بوده‌اند، همواره در برابر ظلم و ستم ایستاده‌اند. رمز زنده بودن و پویا بودن تاریخ تشیع نیز همین است. 
 
این مرد را نباید از یاد برد
وی در ادامه گفت: آیت الله طالقانی پشتوانه‌ای قوی برای دانشجویان بود. البته این حمایت برای ورزشکارانی مانند مرحوم تختی نیز به چشم می‌خورد. زندانی‌هایی که همراه ایشان بودند، توانایی‌های آیت الله طالقانی را به چشم دیده بودند. زیرا مثل کوه در برابر مشکلات ایستاده بود. این مرد را هیچ‌گاه نباید از یاد برد. ایشان تلاش‌های زیادی برای حفظ اتحاد مردم داشتند. همه حرکات ایشان برای ملت ما سرمشق بوده است و هست. حتی بخش عمده مساله شورا‌ها از تلاش‌های ایشان به نتیجه رسید که دیگران نیز با او همراه و هم صدا شدند. ما هیچ‌گاه این مساعی و تلاش و کوشش را فراموش نمی‌کنیم. 
آیت‌الله طالقانی؛ قوت قلب روحانیون و پشتوانه دانشجویان
وی در پایان با اشاره به اهمیت فلسطین در نگاه آیت الله طالقانی گفت: ایشان احترام و اهمیت خاصی برای مسأله فلسطین قایل بود و همواره سعی می‌کرد توجه مردم را نیز به این موضوع جلب کند. 

کتاب «پیک آفتاب» را بخوانید
حجت الاسلام حجتی کرمانی، از یاران و دوستداران آیت الله طالقانی سومین سخنران این جلسه بود که گفت: من مدتی در زندان در خدمت آیت الله طالقانی بودم ولی آشنایی‌ام با نام ایشان، به مدت‌ها پیش باز می‌گردد. ما در کرمان در مدرسه معصومیه درس می‌خواندیم. من اولین بار در مجله «آیین اسلام» با عکس جوانی و نام ایشان آشنا شدم. 

وی با بیان خاطرات خود از آن زمان، گفت: اخیرا کتابی با نام «پیک آفتاب» منتشر شده است که به نظرم یکی از بهترین کتاب‌ها درباره شخصیت آیت الله طالقانی است. 

مردی که مجاهد کبیر بود
موسی حقانی، رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، نیز درباره وجه تسمیه لقب «مجاهد کبیر» به ایشان گفت: مجاهد بودن ایشان صرفا به صحبت علیه استکبار جهانی و مبارزه با حاکمیت ظالم و مرعوب نبودن و... محدود نمی‌شود. کسی می‌تواند مجاهد باشد که به حقانیت راه و مکتبی که انتخاب کرده است، اعتقاد داشته باشد. یکی از دلایل پایداری آیت الله طالقانی در تمام آن سال‌های سخت، اعتقاد به حقانیت اسلام بود. ایشان به آینده امید داشت و در کنار آن، به وعده الهی نیز اعتقاد تمام داشت. ایشان معتقد است که ظهور امام زمان(عج) در زمان بلوغ انسان صورت می‌گیرد. 
 
وی افزود: آیت الله طالقانی معتقد بود که تشیع حافظ اصلی اسلام است و مفهوم انتظار مشوق ملت‌ها برای مقاومت در برابر نیروهای استکبار است. با این حال، برخی از افراد نسبت‌هایی به ایشان داده‌اند که هیچ‌کدام درست نبوده است. آیت الله طالقانی معتقد بود که در حکومت جهانی سیاست و دیانت یکی است. 
 
گفتنی است، مراسم سی و ششمین سالگرد وفات آیت الله طالقانی با افتتاح موزه‌ای از وسایل شخصی ایشان در کتابخانه آیت الله طالقانی به پایان رسید.
مطالب مرتبط
نظر شما