جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۰
کد خبر: ۸۲۸۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
حسین فتاحی نویسنده کتاب نوجوان:
حسین فتاحی با اشاره به دشواری معرفی و انتخاب کتاب برای جشنواره مجازی کتابخوانی و برنامه‌های مشابه گفت: فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌ها نهادینه نشده؛ بنابراین جشنواره‌های کتابخوانی با معرفی کتاب‌های خواندنی می‌توانند در رشد و ترویج کتابخوانی، نقش به‌سزایی داشته باشند.
انتخاب کتاب، نقش مهمی در ترویج کتابخوانی داردبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسین فتاحی نویسنده کتاب کودک و نوجوان، با اشاره به اینکه فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌های ما نهادینه نشده است، گفت: سرانه مطالعه در کشور پایین است و تعداد کمی از کودکان و نوجوانان رغبتی به مطالعه دارند که آنها نیز در خانواده‌هایی پرورش یافته‌اند که پدر و مادر کتابخوان دارند. 
 
فتاحی با اشاره به نبود محدودیت سنی برای شرکت‌کنندگان جشنواره مجازی کتابخوانی: یکی از ویژگی‌های خوب جشنواره مجازی کتابخوانی این است که هیچ محدودیت سنی برای مخاطبان خود در نظر نگرفته و پدر و مادر‌ها در کنار فرزندانشان می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند و از خواندن کتاب لذت ببرند و جایزه بگیرند.
 
این نویسنده شناخته شده ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به دشواری معرفی و انتخاب کتاب برای جشنواره مجازی کتابخوانی گفت: فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌ها نهادینه نشده است از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌ها، کتاب‌های خوب را نمی‌شناسند بنابراین جشنواره‌هایی چون جشنواره مجازی کتابخوانی با معرفی کتاب‌های جذاب و خواندنی می‌تواند در رشد و ترویج کتابخوانی، نقش به‌سزایی داشته باشند. 
 
نویسنده کتاب «آتش در خرمن» با اشاره به مشکلات موجود در زمینه نشر کتاب‌های کودک گفت: بیشتر کتاب‌های کودک، شیرازه ندارند و باید ویترینی در اختیارشان قرار بگیرد تا بهتر ارائه شوند. شهرداری می‌تواند به ناشران و نویسندگان کودک در این زمینه یاری برساند و فضاهای مختلفی را به فروشگاه‌های تخصصی کتاب اختصاص دهد. 
 
فتاحی افزود: شهرداری می‌تواند با ساخت و تجهیز کتابخانه‌ها نقش مهمی در گسترش فرهنگ مطالعه داشته باشد. آن هم در دوره‌ای که رقیب‌های زیادی، جایگزین کتاب شده‌اند تا کودکان را سرگرم کنند. امروز آنقدر بازی‌های جذاب و متفاوت وجود دارد که کودکان کمتر به کتاب فکر می‌کنند. به همین خاطر هم نویسندگان و ناشران و هم برگزارکنندگان مسابقات کتابخوانی باید به راه‌هایی برای جذب مخاطب خود فکر کنند. 
  
نویسنده کتاب «بچه‌های سنگان» به ضرورت فرهنگسازی و حمایت سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی از کتاب‌های خوب و باکیفیت اشاره و بیان کرد: مدیران فرهنگی در سطح کلان، وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، شهرداری‌ها باید برنامه‌هایی جذاب برای معرفی کتاب‌ تدارک ببینند. آموزش و پرورش باید در تجهیز کتابخانه‌ها، دقت بیشتری به خرج دهد و آثاری را انتخاب کند که بچه‌‌ها را به مطالعه تشویق می‌کند. از سوی دیگر شهرداری‌ می‌تواند در ساخت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی و همچنین راه‌اندازی فروشگاه‌های تخصصی کتاب نقش داشته باشد و دسترسی مردم به این کالای فرهنگی را آسان کند. 
 
فتاحی با اشاره به نقش کم‌رنگ صدا و سیما در زمینه تبلیغ کتاب گفت: تبلیغ، به معنی معرفی کتاب‌های تازه نیست. چند فیلم و مجموعه تلویزیونی به خاطر می‌آورید که در صحنه‌آرایی آن از یک کتابخانه پر و پیمان استفاده شده باشد یا شخص اول فیلم، کتاب بخواند؟
  
نویسنده کتاب «سنگ صبور» رفتن یه سمت تولید کتاب‌های الکترونیک را یکی از راه‌های جذب مخاطب و گسترش فرهنگ کتابخوانی دانست و افزود: امروز همه کودکان، کار با آی‌پد و تبلت را بلدند. پس انتشار کتاب‌های الکترونیک می‌تواند به کتاب‌خوان کردن آن‌ها کمک کند. 

چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی از ۲۰ تیر تا ۳۰ شهریور به صورت اینترنتی و به همت فرهنگسرای عطار برگزار می‌شود.
برچسب ها: فرهنگسرای عطار
نظر شما