جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۳
کد خبر: ۸۲۹۳۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
فرهنگسرای عطار به بهانه مرگ غم انگیز کودک سوری برنامه ادبی «آیلان، مهاجر سرزمین بی‌نشان» را برگزار کرد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ادامه برگزاری سلسله جلسات شعرخوانی فرهنگسرای عطار در روزهای شنبه، برنامه شب شعر این هفته با موضوع حمایت از کودکان آسیب دیده در جنگ با حضور «حسین رویوران» رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین و تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل و شاعران نام آشنایی همچون افشین اعلاء شاعر کودک و نوجوان، «علیرضا بهرهی» شاعر پریسکه سرا، دکتر «مینا آقازاده»، «دکتر مظفر» و جمعی از شاعران جوان برگزار شد و حاضران آثار خود را با موضوع کودکان جنگ قرائت کردند.

احمدرضا مومنی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰ و رئیس فرهنگسرای عطار در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضرین درباره حادثه تلخ جان باختن کودک آواره سوری به نام «آیلان» و موج گسترده‌ای که به ویژه از سوی رسانه‌های مدعی دفاع از حقوق بشر و رسانه‌هایی که از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی تکفیری در سوریه هستند، گفت: گاهی برخی تصاویر و رویداد‌ها تاثیر خاصی دارد و کاری می‌کند که نه کتاب، نه شعر و نه بسیاری از گونه‌های ادبی هم نمی‌توانند آن تاثیر را داشته باشند.

وی افزود: این برنامه تقدیم به روح پاک پسرکی معصوم و بی‌گناه، به نام آیلان شد که روح بیگناهش در دریایی از جنس وحشیگری و زیاده خواهی انسان نما‌هایی از جنس اهریمن، آسمانی شد. 

در ادامه، علیرضا بهرهی شاعر و رئیس انجمن پریسکه سرایان (شعر کوتاه) به عنوان مجری مراسم در ابتدا طی سخنانی گفت: هر چند با مرگ تو‌ ای ستاره کوچک، آسمان، دلش نگرفت، اما پی دلش خالی شد. 

وی افزود: برنامه امروز، محفل شعری برای کودکی است که هم در زمان حیاتش و هم پس از مرگش، به او ظلم شد. مرگ دلخراش این کودک سوری، دل تمام آزادگان جهان را به درد آورد. آیلان کودکی در منطقه‌ای خاص بود که مشترکات فرهنگی با ما دارند، اما چرا این کودک به یک نماد در عرصه سیاسی و خبری دنیا تبدیل شد؟ آیلان ‌کُردی از منطقه کوبانی (عین العرب) سوریه بود که وقتی می‌خواست به سرزمین بی‌نشان با قایق کوچک و پر از آرزو‌ها برود، در دریای اژه غرق شد.

وی در ادامه گفت: چه سناریویی پشت این موضوع بود که صد‌ها نفر دیگر از آوارگان سوری در دریا غرق شدند، ولی فقط موضوع آیلان مطرح و برجسته‌سازی شد؟ 

علیرضا بهرهی افزود: چه اتفاقی افتاد که بلافاصله از این کودک مظلوم، عکس گرفته می‌شود و جنازه‌اش به جایی منتقل می‌شود که هنری‌تر است؟ در حالی که طبق پروتکل‌های جهانی وقتی بخواهند جسدی را که در سواحل هر کشور جابجا کنند، نباید او را بدون برانکارد جابجا کنند به دو دلیل یکی برای احترام به انسانیت و دیگری برای اینکه جسد متلاشی نشود. اما چه اتفاقی افتاد که یک سرباز ارتش ترکیه می‌آید و جسد آیلان را به دست گرفته و می‌گوید ‌احساس می‌کنم این بچه من است. چه سناریویی پشت این کار است، چه طور می‌شود که یک جنازه به این شکل در کنار ساحل قرار گیرد؟

وی اضافه کرد: مدعیان آزادی در غرب چشمان خود را به روی واقعیت‌ها بسته‌اند. مگر کشور ایران در کوران جنگ تحمیلی هشت ساله‌ای که مدعیان آزادی در غرب توسط صدام معدوم علیه کشورمان تحمیل کردند، پنج میلیون آواره افغانی را با آغوش باز نپذیرفت؟ 

بهرهی گفت: ‌ما آمده‌ایم از دید شاعرانه به این فاجعه نگاه کنیم. تکلیف من و شما به عنوان شاعر چیست؟ ما تعهد و دغدغه و آرمانی داریم، نفی خشونت علیه کودک در دنیا عمل پسندیده است، چه کودک مسلمان باشد یا مسیحی یا یهودی و هر مذهبی دیگر. آیلان به نمادی در شعر مقاومت و مبارزه تبدیل شده است. 

افشین اعلاء از شاعران مطرح کشورمان هم در این مراسم گفت: مظلومیت به عنوان یک مفهوم در تاریخ وجود داشته است، اما این مفهوم مصادیق متعددی دارد. شاید نقطه اوج این مظلومیت در نگاه ما شیعیان، شهادت مظلومانه حضرت علی اصغر(ع) در آغوش پدر بزرگوارشان حضرت امام حسین(ع) باشد. پیامی که امام حسین(ع) به همه نسل‌ها منتقل می‌کند، پیام مظلومیت و آزادگی است. 

وی به سرنوشت تلخ آیلان سوری اشاره کرد و گفت: آیلان‌های زیادی قربانی آزادی می‌شوند، آیلان‌های بسیاری در ایران زمان جنگ تحمیلی، در غزه، در افغانستان و شرق تا غرب جهان قربانی خشونت شدند. 

اعلاء به نمایش فریبکارانه غرب در موضوع آوارگان سوری اشاره کرد و گفت امروز سوریه به سبب وجود گروه‌های تکفیری و دست پرورده اسرائیل به جهنم تبدیل شده و از آن سو، از کشورهای اروپایی بهشتی ساخته‌اند که با گل به استقبال مسلمانان می‌روند، غربی‌ها در این پروژه خود موفق شده‌اند، چرا ما مسلمانان نمی‌توانیم، مکتبی را که این همه عظمت دارد، به گوش جهانیان برسانیم. 

افشین اعلاء علاوه بر سرودن شعری درباره مقام مادر که آن را تقدیم به مادر مرحومش کرد، شعری در همبستگی با کودکان سوری از جمله آیلان سروده بود خواند:

زیباست آنچنان که گویی به جای صید
از لابلای موج عروسک گرفته‌اند
عفریت جنگ، هدیه ما را قبول کن
صیاد‌ها برای تو کودک گرفته‌اند
با عکس کوچکش، همه روزنامه‌ها
بوی ماسه و کودک گرفته‌اند
شد طعمه نهنگ و پلنگان به روی خاک
مهمانی گلوله و موشک گرفته‌اند. 

دکتر مظفر از شاعران مطرح کشور هم در این مراسم اشعاری زیبایی در وصف آیلان سروده بود را برای مخاطبان خواند:

ساحل قفست بود و رهایی دریا
ساحل نَفَست بود و جدایی دریا
مادر نرسید و بادبان‌ها افتاد
در گوش تو خواند، لای لایی دریا
پیمانه کودکانه را مرگ گرفت
شور و شعف و ترانه را مرگ گرفت
آیلان هوس خواب عمیقی دارد
افسوس و ترانه را مرگ گرفت

دکتر مینا آقازاده مدیر انجمن ققنوس، فائزه رضا‌زاده، غلامرضا احمدخانی، زهرا نادری و کمال حسینیان از دیگر شاعرانی بودند که برای آیلان سروده‌هایشان را خواندن.

تحلیل واقع بینانه ماجرای دردناک «آیلان»

حسین رویوران کار‌شناس ارشد مسائل بین الملل و رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین هم در این مراسم به تشریح دلایل وقوع این حادثه تلخ و دردناک پرداخت و به فریبکاری و عوام فریبی مدعیان غربی دفاع از حقوق بشر اشاره کرد. 

وی در واکنش به حادثه تلخ جان باختن کودک آواره سوری به نام «آیلان» گفت: یکی از این تصاویر که واقعا اثرگذار بود، تصویر آیلان سوری بود. شاید اگر ما بخواهیم به حافظه خود برگردیم، تصویر محمد الدره فلسطینی و تصویر آن دختری که در سواحل غزه، تمام اعضای خانواده‌اش شهید شده بودند و تک و تنها در این ساحل می‌رفت و برمی‌گشت، به همین میزان تاثیرگذار بود. تصویر آیلان اثر خود را گذاشت و خود را بر موج خبری تحمیل کرد، اما متاسفانه شبکه‌ها و تصمیم گیرندگان اصلی عرصه رسانه، درست است که این خبر را در صدر اخبار خود قرار می‌دهند، اما آن را در راستای اهداف خود مدیریت می‌کنند.

چرا آیلان دچار این سرنوشت تلخ شد؟ 

رویوران در ادامه چند پرسش مطرح کرد، از جمله اینکه، چرا آیلان دچار این سرنوشت شد، علت این فرایند مهاجرت چیست؟ چرا افراد آمادگی دارند دل به دریا بزنند با احتمال مرگ و غرق شدن، اما این کار را همچنان انجام می‌دهند. این سئوال خیلی مهمی است. 

وی افزود: سؤال اصلی این است که چرا این اتفاق افتاد؟ جالب است که در دو هفته اخیر که این موضوع مطرح شد، اتفاق جدیدی در منطقه رخ نداد، بحران‌ها در سطح منطقه‌ همان‌ها هستند و تغییر نکرد و ما همچنان ادامه جنگ در سوریه، یمن، عراق ولیبی هستیم، ولی شدت این جنگ‌ها افزایش نیافته است، چه اتفاقی افتاده است؟ بحث سوریه را مطرح‌ می‌کنند. از سوریه ۶ تا ۶ میلیون و پانصد هزار نفر آواره شدند که سه میلیون نفر در داخل و حدود سه و نیم میلیون نفر در لبنان، اردن و ترکیه آواره شدند. تمام این داستان در ارتباط با آوارگان سوری در خاک ترکیه است که این‌ها دارند از این کشور حرکت می‌کنند، هیچ کس نیامد ببیند محیط آوارگان سوری در خاک ترکیه دچار چه تغییری شده است که این آوارگان وادار به مهاجرت از ترکیه شدند؟ 

رویوران در ادامه تصریح کرد: دولت ترکیه به دنبال منطقه امن در شمال سوریه بود، اینکه ارتش ترکیه برود شمال سوریه را اشغال کند و به ادعای خود آوارگان را در آن اسکان دهد. آمریکا موافق نبود و در ‌‌نهایت برای اینکه بحث آوارگان را داغ کند، فشار بسیار زیادی بر آوارگان وارد کرد و آن‌ها تحت فشار مضاعف دولت ترکیه مجبور به مهاجرت شدند. این شاید یک عامل آنی است، سؤال اصلی این است که چرا ناامنی این قدر در منطقه زیاد شده است؟ چرا در همه جا، جنگ و کشتار و صحنه‌های زشت سر بریدن و ضد انسانی وجود دارد، پاسخ آن به وجود بازیگران پشت صحنه برمی‌گردد. جالب است بدانیم که رژیم صهیونیستی یکی از این بازیگران است. 

رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از ملت فلسطین افزود: در گذشته استراتژی و دکترین نظامی این رژیم مبتنی بر قدرت بازدارندگی و برتری بر مجموع کشورهای عربی منطقه بود. هر مسئول غربی که وارد تل آویو می‌شود، می‌گوید ما برتری اسرائیل را تضمین می‌کنیم و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را هم برای اجرای همین استراتژی در اختیار اسرائیل قرار می‌دهند. ولی اسرائیل در برابر مقاومت لبنان در سال ۲۰۰۶ و در سه جنگ متوالی در غزه در برابر مقاومت فلسطین برابر مقاومت غزه شکست خورد. از سال ۲۰۰۸ راهبرد نظامی اسرائیل تغییر کرد، قبلا مبتنی بر قدرت بازدارندگی و برتری اسرائیل در منطقه بود که بر این اساس، اسرائیل در سال ۱۹۸۰ عراق را تهدیدی برای خود می‌دانست، تاسیسات نظامی آن را بمباران کرد، زمانی تونس را تهدیدی برای خود می‌‌دانست، تونسی که به رهبران ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین) پناه داده بود، اسرائیل آنجا را بمباران کرد و ابوجهاد نفر دوم ساف را ترور کرد، چند سال پیش به سودان حمله کرد. با این بازدارندگی هر کس با اسرائیل مخالف بود، آن را هدف حمله قرار می‌داد. تهدید حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران هم در چارچوب همین سیاست و استراتژی اسرائیل قرار دارد ولی توان و قدرت ایران متفاوت از این کشور‌ها (عراق، سودان و تونس) است به همین دلیل اسرائیل نتوانست تهدید خود را به سبب قدرت جمهوری اسلامی ایران به عمل تبدیل کند.

این کار‌شناس ارشد مسائل بین الملل افزود: از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد، مراکز مطالعاتی اسرائیل، دکترین نظامی رژیم را بر اساس اینکه امنیت اسرائیل در ناامنی منطقه است، قرار دادند. یعنی چون این رژیم از ابزار و توانی برای مهار دیگران برخوردار نیست، پس محیط باید ناامن شود تا اسرائیل امنیت پیدا کند. متاسفانه باید گفت بسیاری از کشورهای به اصطلاح اسلامی، پیمانکار اسرائیل در گسترش ناامنی در منطقه شده‌اند. ترکیه، یکی از مهم‌ترین پیمانکارانی است مناطق شمال عراق و سوریه را به نفع اسرائیل ناامن کرده است و عربستان، قطر و اردن هم پیمانکاران اسرائیل هستند و در راستای ایجاد ناامنی حرکت می‌کنند، منافع آمریکا هم فعلا در این است که در منطقه ناامنی باشد و در ‌‌نهایت این وضعیت به وجود آمده است. 

رویوران در ادامه گفت: ناامنی که باشد آواره هم هست، ناامنی که باشد بسیاری از انسان‌ها برای نجات جانشان ناگزیند به مناطق امن مهاجرت کنند. در جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم صدام علیه ایران، ما در حالی که درگیر این جنگ بودیم و نفت هم به بشکه‌ای هفت دلار رسیده بود، ایران در آن موقع و با وجود شرایط دشواری که داشت، از سه تا چهار میلیون آواره افغان و یک میلیون آواره عراقی به گرمی استقبال کرد و به آن‌ها پناه داد بدون هیچ گونه منت و بدون هیچ کار تبلیغاتی. اما غرب اکنون که آیلان تبدیل به یک موج خبری شده، سوار بر این موج شده است، یک کشور اروپایی با امکاناتی که دارد و می‌تواند میلیون‌ها آواره را پناه دهد، به حداکثر ۲۰ هزار نفر پناه می‌دهد و ژست انسان دوستانه به خود می‌گیرد و از این اتفاق در جهت معرفی خود به عنوان کشوری که انسان و حقوق بشر برایش ارزش دارد، بهره برداری می‌کند در حالی که غرب بیشترین نقش را در آنچه در سوریه اتفاق افتاده و رخ می‌دهد و دارد. 

 حسین رویوران اضافه کرد: اساسا پروژه براندازی نظام سوریه در آمریکا طراحی شده است و انگلیس و فرانسه و کشورهای دیگر در اجرای آن نقش دارند. بیش از ۱۳۰ هزار تکفیری در سوریه از هشتاد کشور به سوریه آمده‌اند، چه کسی در پس این مسئله قرار دارد؟ در نهادهای نظامی واحدی به نام واحد لجستیک وجود دارد که امکانات نظامی، جابجایی و مسائل دیگر را پیگری می‌کند، پرسش این است چه کسی این ۱۳۰ هزار تکفیری را از ۸۰ کشور جهان جذب کرده و آموزش داده و سپس آن‌ها را از مرز خود وارد سوریه کرده است، این مسئله قطعا اتفاقی نیست. امکان ندارد که چنین موضوعی بدون هماهنگی کشورهایی مانند ترکیه صورت گیرد و این تکفیری‌ها بدون هماهنگی دولت‌هایی مانند ترکیه وارد سوریه شوند. این نشان دهنده وجود تراژدی در منطقه است. 

وی افزود: کسی که در نقش ناامن کننده و قاتل آیلان و آیلان‌هاست، سوار بر این موج به عنوان ناجی آیلان و امثال او خود را معرفی می‌کند. اینکه قاتل در جایگاهی قرار بگیرد که خود را به عنوان انسانی‌ترین چهره معرفی کند، فاجعه بار است.

برچسب ها: فرهنگسرای عطار
نظر شما