جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۹
کد خبر: ۸۳۰۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
همزمان با فرا رسیدن روز شعر و ادب پارسی مراسمی با عنوان «شهریار ادب» امروز شنبه بیست و هشتم شهریور در فرهنگسرای بهاران برگزار می‌شود.
دمی با شهریار ادب پارسیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «شهریار ادب» با هدف گرامیداشت نام و یاد استاد محمد حسین شهریار و با حضور چند تن از شاعران نامی کشور برگزار می‌شود. 

سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، شاعری از دیار آذربایجان است که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده. وی در تبریز به‌ دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبره الشعرای همین شهر نیز به خاک سپرده شد. مهم‌ترین اثر استاد شهریار منظومه «حیدربابایه سلام» است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستای زادگاهش یاد کرده‌ است. شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه و... تبحر داشته‌ است. اما بیشتر از دیگر گونه‌ها در غزل شهره است که از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی‌ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب(ع) ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشت. 
  
در ویژه‌برنامه فرهنگسرای بهاران تعدادی از شاعران بنام از جمله عبدالجبار کاکایی، عبدالرضا نورپور و فرامرز عرب عامری حضور خواهند داشت. همچنین، اشعاری از استاد شهریار نیز در این برنامه دکلمه خواهد شد.
 
علاقه‌مندان به ادبیات می‌توانند برای شرکت در این برنامه امروز، شنبه ۲۸ شهریور از ساعت ۱۷ به میدان بهاران، بوستان بهاران، فرهنگسرای بهاران مراجعه کنند.
نظر شما