جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۶
کد خبر: ۸۳۰۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
جعفر ابراهیمی (شاهد)، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، برگزاری جشنواره مجازی کتابخوانی را پاسخ به نیاز جامعه دانست و گفت: امروز کودکان و نوجوانان، ساعات زیادی از وقت خود را به گشت و گذار در فضای اینترنت و دنیای مجازی اختصاص می‌دهند. پس برگزاری چنین جشنواره‌ای، پاسخ به نیاز جامعه و استفاده بهینه از تکنولوژی است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شاعر مجموعه «صلح مثل چای تازه دم»جعفر ابراهیمی در پاسخ به این‌که آیا بهتر نیست جشنواره مجازی کتابخوانی از کتاب‌های الکترونیک بهره ببرد، گفت: هنوز در مملکت ما قانون کپی‌رایت به رسمیت شناخته نشده. ضمن این‌که مخاطبان این جشنواره تنها کودکان و نوجوانان نیستند و بسیاری از هم‌نسلان من همچنان کتاب کاغذی را به کتاب الکترونیک و گویا ترجیح می‌دهند.

کودکان را به دام کتابخوانی بیندازیم
ابراهیمی با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در ایران گفت: واقعیت ماجرا این است که مردم ما علاقه چندانی به خواندن کتاب ندارند. این مساله نیز بار‌ها گفته و شنیده شده که کودکان با وجود انواع بازی‌های رایانه‌ای کمتر به سراغ کتاب و کتابخوانی می‌روند. به هر حال ما باید هر طور شده افراد را به خواندن کتاب تشویق کنیم، حتی آن‌ها را به دام اندازیم.

شاعر مجموعه «می‌نویسم ابر، باران می‌شوم» تبلیغات را عامل مهمی در جذب مخاطب دانست و افزود: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تبلیغات در آن نقش بسیار مهمی دارد. من کاری به اینکه مجموعه هری پا‌تر، برای نوجوانان خواندنی و جذاب بود، ندارم اما تاثیر تبلیغات را در معرفی بیشتر این کتاب نمی‌توان نادیده گرفت. ما چقدر کتاب‌هایمان را تبلیغ می‌کنیم؟ رسانه‌های ما تا چه اندازه به معرفی آثار تولیدشده به شیوه‌ای جذاب و تأثیرگذار می‌پردازند؟ 

ابراهیمی معتقد است انگیزه کتاب خواندن در جامعه ما کم شده و بخشی از این مساله به شرایط اقتصادی- اجتماعی جامعه ما برمی‌گردد. امروز مشکلات اقتصادی و بالا بودن قیمت کتاب، باعث می‌شود خانواده‌ها کمتر بتوانند برای بچه‌های خود کتاب بخرند. از سوی دیگر هجوم رسانه‌های تصویری، علاقه به مطالعه را در کودکان و نوجوانان کمتر کرده است، حالا بگذارید به دروغ آمار بدهند و اعلام کنند سرانه کتابخوانی افزایش یافته است!

وقتی ناچارم موتور سوار شوم، مخاطبم به کار فرهنگی علاقه نمی‌یابد
نویسنده داستان «جوری جورتان»، بی‌توجهی به شاعران و نویسندگان را یکی دیگر از دلایل پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه ما دانست و افزود: من ۱۵۰ کتاب منتشر کرده‌ام و ۴۰ سال است برای کودکان و نوجوانان شعر می‌گویم و داستان می‌نویسم. وقتی بچه‌ها می‌بینند هنوز ناچارم مترو سوار شوم و دنده‌هایم از شدت فشار خرد می‌شود، دیگر میلی برایشان باقی نمی‌ماند تا نویسنده شوند و کار فرهنگی بکنند.

ابراهیمی همچنین گفت: امروز مصرف‌گرایی حاکم شده و ارزش‌ها کمرنگ شده است. امروز، این پول و قدرت اقتصادی است که به عاملی تعیین‌کننده تبدیل شده است نه شعور و فرهنگ آدم‌ها. به همین دلیل، بچه‌ها تشویق نمی‌شوند کتاب بخوانند و فرهیخته شوند. چه خوب گفت عبید زاکانی: «رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز / تا داد خود از کهتر و مهتر بستانی!»

شاعر مجموعه «تا کجای آسمان» افزود: چگونگی تجهیز کتابخانه‌ها مهم‌تر از ساخت آن است چراکه اگر کتاب‌ها خواندنی و جذاب نباشند بچه‌ها و حتی بزرگ‌تر‌ها را از کتاب بیزار می‌کنند. به همین خاطر یکی از مسئولیت‌های مهم شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد، و آموزش و پرورش این است که سلیقه مخاطب خود را بشناسند و بعد به او خوراک دهند.

ابراهیمی در پایان برگزاری جشنواره مجازی کتابخوانی را که تا ۳۰ شهریورماه و از سوی فرهنگسرای عطار برگزار می‌شود، اقدامی مثبت ارزیابی کرد و افزود: با این اوضاع کتابخوانی و اقتصاد نشر، هر انگیزه‌ای که مخاطبان را به خواندن تشویق کند، خوب است.
نظر شما