جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۸
کد خبر: ۸۳۲۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
سیدعلی کاشفی خوانساری با اشاره به ضرورت مردمی و غیرشعاری بودن جشنواره‌های ادبی بیان کرد: بهتر است که جشنواره‌های این‌چنینی، مردمی و غیرشعاری باشند. در این برنامه‌ها هرقدر از مشارکت نهادهای مردمی بهره گرفته شود، اتفاق بهتری می‌افتد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدعلی کاشفی خوانساری، نویسنده و پژوهشگر با اشاره به این‌که نباید به دنبال تاثیرات معجزه‌آسای برنامه‌هایی چون جشنواره مجازی کتابخوانی باشیم گفت: قرار نیست این برنامه‌ها معجزه کنند و یک شبه مردم را به کتابخوانی عادت دهند اما هر کسی و هر سازمان و نهادی که برای ترویج کتابخوانی بکوشد، کار ارزشمندی انجام داده است.

به گفته این عضو هیئت موسس انجمن مطبوعات کودک و نوجوان، تاثیر جشنواره‌هایی چون جشنواره مجازی کتابخوانی به اندازه تعداد مخاطبانشان است و همین میزان هم تاثیر خوبی است. البته هرچه میزان اطلاع‌رسانی این‌گونه جشنواره‌ها بیشتر باشد و مخاطبان بیشتری شرکت کنند، اتفاق خوشایندتری است. 

کاشفی خوانساری به ضرورت مردمی و غیرشعاری بودن این جشنواره‌ها اشاره و بیان کرد: خوب است که جشنواره‌های این‌چنین مردمی و غیرشعاری باشند. در این برنامه‌ها هرقدر از مشارکت نهادهای مردمی بهره گرفته شود، اتفاق بهتری است. 

شاعر مجموعه «آن‌که رفت، آن‌که نیامد»، یکی از ویژگی‌های خوب جشنواره مجاری کتابخوانی را انتخاب کتاب از سوی مخاطبان دانست و افزود: معمولا مسابقات کتابخوانی، کتاب یا کتاب‌هایی را از یک یا چند ناشر خاص انتخاب و معرفی می‌کنند. 

به گفته کاشفی جشنواره‌های کتابخوانی به کار ناشران بزرگ می‌آید و به آن‌ها کمک می‌کند. چون سیستم پخش کتاب‌، بسیار ضعیف و ناکارآمد است و ناشران معمولی نمی‌توانند کتاب‌های خود را در اختیار کتابفروشی‌هایی بگذارند که در شهرهای مختلف هستند و عملا مسابقاتی چون جشنواره مجازی کتابخوانی و برنامه‌های مشابه به درد ناشران بزرگ می‌خورد که از توزیع بیشتر و بهتری برخوردارند. گرچه جشنواره مجازی، مخاطب خود را به انتخاب کتاب خاصی محدود نکرده است. 

نویسنده کتاب «قصه روزنامه‌جات عهد بوق» در پاسخ به این‌که آیا بهتر نیست جشنواره مجازی کتابخوانی از کتاب‌های الکترونیک بهره ببرد گفت: خواندن کتاب الکترونیک، سبکی از مطالعه است که تاثیرات خاص خود را دارد اما این‌گونه از خواندن برای جست‌وجوی اطلاعات بیشتر است و همچنان اولویت با کتاب کاغذی است. 

کاشفی در ادامه به نشر دیجیتال اشاره و بیان کرد: امروز تلاش‌هایی در زمینه انتشار کتاب الکترونیک صورت گرفته اما هنوز، فاصله زیادی تا رسیدن به فضای حرفه‌ای وجود دارد و همچنان نویسندگان و ناشران ما فکر می‌کنند نشر الکترونیک برایشان، به لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست. 

به گفته این پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان، زمانی شمارگان کتاب، ۵هزار نسخه بود و وزارت فرهنگ و ارشاد، ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نسخه را خریداری و از ناشران حمایت می‌کرد. حالا تیراژ کتاب به ۵۰۰ نسخه رسیده و وقتی ۳۰۰ نسخه از یک عنوان خریداری می‌شود، آن سازمان و نهاد دیگر مشتری کتاب نیست بلکه یک موقعیت ویژه برای ناشر به حساب می‌آید. 

کاشفی در ادامه بیان کرد: از یک سو ارشاد از ناشرانی خاص حمایت کرد و کارهای آنان را خرید و از سوی دیگر برخی سازمان‌ها آمدند و گفتند کتاب‌هایی که در بازار هست خوب نیست و با سیاست ما همخوانی ندارد پس خودمان کتاب منتشر می‌کنیم و در هر دو حالت، آنچه در نظر گرفته نشد، سلیقه و پسند مخاطب بود و همین مساله به کتاب و کتابخوانی آسیب زد. 

او در پایان اظهار امیدواری کرد که جشنواره‌هایی چون جشنواره مجازی کتابخوانی به سلیقه مخاطب احترام بگذارند و با این کار، موجب ترویج فرهنگ کتابخوانی شوند.
نظر شما