به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این مراسم سعید بیابانکی شاعر آئینی و طنزپرداز کشورمان با بیان اینکه تغییراتی در سطح زیباسازی شهر تهران رخ داده است، اظهار کرد: در زیباسازی شهر تهران تصمیم گرفته شده به مناسبتهای مختلف از شعر استفاده شود. بخشی از این موضوع را هم اکنون در مترو میبینیم که حاصل ذوق حامد عسکری و همکارانشان در بخش فرهنگی مترو است و در سطح شهر نیز به مناسبتهای مختلف تک بیتها و مصرعها دیده میشود.
وی ادامه داد: شعر و ادبیات به قدری جذابیت دارد که بتوانیم برای زیباسازی شهرمان از آن استفاده کنیم. تا کی باید در سطح شهر بنرهای تبلیغاتی چیپس و پفک ببینیم.
بیابانکی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور کوروش انصاری تهیه کننده تلویزیون در این مراسم، اظهار کرد: قرار است از این به بعد یکشنبه شبها در شبکه چهار سیما برنامه زندهای درباره شعر داشته باشیم. این برنامه با عنوان «نقد چهار» برای مخاطبان نمایش داده میشود و امیدواریم بتوانیم خلاءهای موجود در این زمینه را پر کنیم.
شناخت کلی جامعه از شعر نادرست است
اسماعیل امینی شاعر و منتقد ادبی نیز با بیان اینکه از ۱۲ سالگی تا به حال به جلسات شعر میروم و حدود ۴۰ سال است که تجربه حضور در این جلسات را دارم، عنوان کرد: تجربه من میگوید جلسات شعری که خیلی شلوغ هستند به درد نمیخورند. زمانی در سالن محوطه باز فرهنگسرای سرو جلسات شعری برگزار میشد که مخاطبان بسیاری هم برای تماشای جلسات میآمدند. ولی اشعاری که خوانده میشد اکثرا ضعیف بود و کسی هم نقدی نمیکرد و همه تنها تشویق میکردند.
وی خاطرنشان کرد: همین الان هم اگر در اینترنت جستوجو کنید چیزی که به عنوان شعر شناخته میشود، اشتباه است. شناخت کلی جامعه هم متاسفانه از شعر نادرست است و البته مقصر جامعه نیست؛ چرا که میبینیم در رادیو و تلویزیون کشورمان هم همینگونه است و حتی اگر بخواهند از اشعار کهن و فاخر چیزی بخوانند، عموما اشتباه خوانده میشود.
امینی افزود: زمانی کسانی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند اشعار، سعدی، حافظ و شاهنامه و... را حفظ میکردند. اما امروز جوانان کشورمان که اغلب هم مدرک لیسانس به بالا هستند نمیتوانند شعری را به طور صحیح بخوانند.
وی با تاکید بر اینکه حساسیت نسبت به درست و نادرست از بین رفته است، گفت: پس از آنکه دولت روحانی در مجلس تحلیف شد، نمایندهای برای دولت شعری گفته بود که در صحن مجلس خواند و شعر پر از اشتباه بود. اما کسی به این نماینده تذکری نداد و جالب اینجاست که خبرگزاریها نیز تیتر زدند که «شعر نماینده مجلس در «رثای» دولت روحانی». در حالی که رثا به معنای «شعر گفتن دربارۀ مرگ کسی با اظهار دلسوزی» است. و کسی این اشتباه خبرگزاریها را هم به آنها متذکر نشد. اگر من به جای وزیر فرهنگ بودم از آنها شکایت میکردم که قصد تمسخر دارید.
تعارفها اجازه نقد نمیدهند
در ادامه سعید سعدآبادی به شعرخوانی پرداخت و گفت: امروز مجموعه شعری از یکی از اساتید خواندم. متاسفانه مجموعه بسیار ضعیفی بود و معتقدم تعارفها اجازه نمیدهد که آثار یکدیگر را نقد کنیم و به همین دلیل از شاعران بزرگ آثار ضعیف میخوانیم.
طنزنویسی مانند رانندگی کامیون شده است
نسیم عرب امیری شاعر طنزپرداز کشور نیز با بیان اینکه محدودیتهای شخصی باعث میشود خانمها شعر طنز نگویند، اظهار کرد: در جمعهای خصوصی زنانه هم ممکن است برخی نسبت به شعر طنز واکنش خوبی نشان ندهند. طنزنویسی مانند رانندگی کامیون شده است و به نظر میآید کاری مردانه است.
وی در ادامه چند شعر طنز با مضمون تغییرات نسلهای جدید خواند.
حامد عسگری نیز دیگر شاعری بود که دو ترانه و دو غزل خواند که مورد استقبال حضار قرار گرفت.
صابر قدیمی شاعر جوان طنزپرداز کشور نیز اشعار طنزی خواند.
در پایان این مراسم مجموعه شعر «گوشهای در اصفهان» سروده جواد زهتاب که به چاپ سوم رسیده است معرفی شد.
جواد زهتاب در واکنش به سخنی که از سوی علیرضا لبش مبنی بر اخلاق گرا بودن «ایرج میرزا» گفته شده بود، اظهار کرد: نمیدانم چرا حضار نسبت به این سخن چنین واکنشی نشان دادند و خندیدند. در حالی که ایرج میرزا واقعا شاعری اخلاق گرا است.
وی تصریح کرد: شاعران بسیاری همچون بهار و یا اخوان از منش اخلاقی ایرج میرزا گفتهاند و بسیاری به حق او را سعدی دوم خواندهاند. همگان معتقد هستند که در حضور وی حتی میتوانستند یک کلمه رکیک به زبان بیاورند زیرا وی برافروخته میشد.
این شاعر گفت: اشعار ایرج میرزا مانند این است که جماعتی تا سر در کثافت باشند و شخصی بخواهد کثافتها را به آنها نشان دهد. عبید زاکانی در قرن ۸ و ایرج میرزا در دوران مشروطه کثافتها را به مردم نشان دادند.
از حاشیههای این برنامه میتوان به بحثی که درباره مد در گرفته بود اشاره کرد. سعید بیابانکی مثالهایی از نوع پوشش در دهه ۵۰ گفت و علیرضا لبش نیز به طنز گفت: هیچگاه حد متوسطی را در مد رعایت نکردهایم. مثلا شلوارها یا خیلی گشاد بودهاند و یا خیلی تنگ بودهاند.
در این مراسم همچنین فرامرز کلانتری از شاگردان استاد فرهنگ شریف به تار نوازی پرداخت.