جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۴
کد خبر: ۸۳۳۱۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
شانزدهمین نشست نقد و بررسی کتاب فرهنگسرای بهاران:
شانزدهمین نشست نقد و بررسی کتاب فرهنگسرای بهاران، در آخرین روز هفته دفاع مقدس با نقد کتاب «چتربازی در امواج» برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شانزدهمین نشست نقد و بررسی کتاب فرهنگسرای بهاران، به نکوداشت شهید جواد شاعری و نقد و بررسی کتاب «چتربازی در امواج» اختصاص داشت.

این نشست با حضور خانواده شهید شاعری، محمدعلی گودینی نویسنده کتاب، یوسف قوجق منتقد، سردار اسدی فرمانده گردان حضرت زینب(س) لشگر ۱۰ سیدالشهدا، همرزمان شهید شاعری، مهدی تقی‌نژاد رئیس فرهنگسرای بهاران و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات برگزار شد. 

گودینی درباره چگونگی تالیف کتاب «چتربازی در امواج» گفت: صفر تا صد تهیه این کتاب فقط در ۷۰ روز اتفاق افتاد و این از عنایات شهید شاعری بود که ما توانستیم در این مدت کم، چنین اثری را تالیف و تهیه کنیم. موفقیت این کتاب تا حدی بود که سال گذشته به عنوان اثر برگزیده در خرمشهر انتخاب شد. 

نویسنده کتاب «هرمز» که به زندگینامه شهید هرمز تاری اختصاص دارد، در ادامه گفت: نویسنده‌های زیادی در این کشور وجود دارند که آثار بسیاری را منتشر می‌کنند. اما کمتر کسی پیدا می‌شود که به زندگی شهیدان بپردازد. دغدغه من این است که در کتاب‌هایم به شهیدان بپردازم و زندگی آنان را به مردم بشناسانم. 

یوسف قوجق، منتقد حاضر در این جلسه گفت: نوشتن در مورد شهدا به ظاهر آسان و در واقع سخت‌ترین قالب ادبی است. نوشتن داستان بر اساس زندگی‌نامه کار بسیار سختی است که گودینی به خوبی از عهده آن برآمده است. 

قوجق ادامه داد: در این کتاب شخصیت شهید، همانطور که هست و به دور از هرگونه تحریف، سانسور، و تقدس‌گرایی نشان داده می‌شود. سالم ماندن شهید جواد در زلزله بوئین زهرا حکمت خدا بود که به خوبی در این داستان مشهود است و شخصیت‌پردازی قبل و بعد از اعزام جواد به جبهه و پایان زیبای قصه که گودینی برای آن انتخاب کرده، از ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌رود. 

وی درباره دیگر ویژگی‌های مهم این کتاب افزود: آغاز مناسب اولین مشخصه چشمگیر «چتربازی در امواج» است که خواننده با آن روبرو می‌شود و نویسنده که اصولا ساده‌نویس است از پیچیده‌گویی‌های مرسوم این روزهای نویسندگان در این کتابش دوری کرده و خواننده به راحتی با متن او ارتباط بر قرار می‌کند و این نکته، اصلیترین دلیل برای ادامه یک داستان می‌تواند باشد. از طرف دیگر، نحوه روایت گودینی از لحظه شهادت شهید شاعری به شدت تاثیرگذار و توجه برانگیز است و نمایانگر اوج مظلومیت رزمندگان ایرانی است. 

منوچهر زینتی‌پور، جواد جبلی و مجتبی پناهی از همرزمان شهید شاعری نیز در این نشست، از شخصیت والا، شجاعت و پیشرو بودن وی در دفاع از خاک وطن سخن گفتند. پخش نماهنگ دیگری از مادر شهید شاعری و بیان خاطرات او از دیگر برنامه‌های این نشست بود. وی در این نماهنگ، از عکس‌های چاپ شده در کتاب «چتربازی در امواج» و برخی یادگاری‌های فرزندش مانند لباس و پلاک و... سخن گفت. 
 
در پایان، مهدی تقی‌نژاد، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۷ با اهدای لوح تقدیر و هدایای ارزنده از مادر شهید شاعری تجلیل و قدردانی کرد.
نظر شما