پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۷
کد خبر: ۸۳۳۱۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری و معاون هنری وزیر ارشاد:
در آستانه عید سعید غدیر خم، پنج هنرمند برجسته کشور در دومین دوره جایزه هنری غدیر با حضور مدیران فرهنگی و جمعی از هنرمندان در سرسرای نور موزه هنرهای دینی امام علی(ع) تجلیل شدند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دومین جایزه هنری غدیر شامگاه سه‌شنبه، ۷ مهر با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رضا مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و جمعی از هنرمندان برجسته کشور از جمله استاد غلامحسین امیرخانی، حسین محجوبی، حسن بلخاری، اکبر زنجانپور، محمدعلی رجبی دوانی، عبدالجبار کاکایی و حمید عجمی برگزار شد. 

در ابتدای این مراسم اسماعیل فلاح‌خیر، مدیر امور هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی هنری درباره برگزاری جایزه غدیر گفت: دومین دوره این پس از ۸ سال، دوباره اجرا شد که بابت این اتفاق از دکتر صلاحی و آقای عبدالحسینی، به خاطر حمایت‌هایشان تشکر می‌کنم و امیدوارم که این جایزه هنری هر سال ادامه پیدا کند.

این سوگ مانع فرخندگی این ایام نیست
حسن بلخاری هم در ادامه با اشاره به عید سعید غدیر خم و به سوگ نشستن ایرانیان در عزای کشته‌شدگان منا گفت: این سوگ به دو دلیل مانع فرخندگی این ایام نیست. زیرا آنانی که مظلومانه و معصومانه شهید شدند، در حرم امن حقیقی جای گرفته‌اند. دلیل دیگر آن که، امید است این مقدمه، راهی برای آزادی حرم از دست کسانی که توانایی حفظ حرم امن الهی را ندارند، باشد.

وی ضمن تشکر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برپایی این جایزه هنری و تکریم هنرمندان گفت: تکریم هنر، تکریم معرفت انسان است. خداوند تمام کسانی را که در این راه قدم برمی‌دارند و دل ظریف هنرمندان را به دست می‌آورند، از دست ساقی معرفت، حضرت علی علیه السلام سیراب کند.

این پژوهشگر درباره ابن سینا گفت: شاید در نگاه اول به نظر نرسد ابن‌سینایی که به شدت سر در عقلانیت دارد و کمتر در تجلیل بزرگان سخن گفته است، در باب امیرالمومنین(ع) کلامی داشته باشد. ولی اگر او سخنی هم در این باب گفته باشد، سخنش از ناب‌ترین سخن‌هاست که به دست ما رسیده است. ابن سینا حضرت امیر(ع) را معقول میان محسوسات می‌داند. او تنها معقول حواریون حضرت بود، مابقی همه محسوس بودند. 

وی با اشاره به رساله‌ای از ابن سینا افزود: او در رساله «معراجیه» یا «معراج‌نامه»، شرح می‌دهد که آیا معراج پیامبر(ص) عروج در کائنات بود یا در عرصه لایتناهی معقولات بود. هنر آن است که هنرمند طی آن امر معقول مکنون را به جمال محسوس بدل کند، آن هم در خط و لحن و رنگ و نور. ابن‌سینا معتقد است که پیامبر(ص) مسافر جهان معقولات بود و در «معراجیه» تمام شهودات پیامبر را در جهان معقولات تفسیر می‌کند. 

نویسنده کتاب «مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی» درباره مقام هنر گفت: «هنر» یک کلمه اوستایی است. در فرهنگ ما، ۳ واژه برای هنر وجود دارد. شناخت کلمات اهمیت فراوانی دارد. زیرا کلمه محصول معناست. پس تبار‌شناسی واژگان علم بسیار مهمی است. هنر در «گاتا‌ها» ۲ بار به کار رفته است. یک بار صفت اهورامزداست که صفتی برای تمییز سره از ناسره و درستی از نادرستی است. در اوستا، هنر از جمله صفات الهه خرد است. همه چیز در هستی حتی هنر در عقل خلاصه می‌شود.

هنر به معنای نیک‌مردی است
در ادامه دکتر محمدعلی رجبی دوانی به روی سن رفت و به سخنرانی پرداخت. وی درباره اهمیت واقعه غدیر گفت: همه چیز در جهان نشان از ولایت علی(ع) دارد. اگر نگاه دقیقی به خطبه پیامبر(ص) در روز غدیر داشته باشیم، این سوال برایمان پیش می‌آید که چه نسبتی بین ما ایرانی‌ها و خطبه غدیر برقرار است؟ یکی از بزرگان می‌گفت افتخاری بالا‌تر از این نیست که ما ایرانی‌ها هویتی داشته‌ایم که همواره، موحد بوده‌ایم. اگر هم هیچ نداشته باشیم، وجود سلمانی که «منا اهل البیت» شد، برایمان کافی است. 

وی با ذکر جمله‌ای از امیرالمومنین درباره هنر گفت: امیرالمومنین علی(ع) می‌فرماید ارزش هر انسان به زیبایی‌شناسی اوست. حسن، جمع بین جمال و جلال است که در عالی‌ترین مرتبه زیبایی قرار می‌گیرد. 

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: کلمه هنر به معنای نیک‌مردی و نیک‌نفسی است. در فارسی کلمه «من» ۲ معنا دارد. یکی انسان و دیگری اندیشه؛ حال اگر کسی کار خلافی انجام دهد و به دشمن تبدیل شود، بر اساس معنای مذکور، به «خلاف اندیشه» تبدیل می‌شود. 

این نگارگر در ادامه با اشاره به اهمیت مقام شاگرد و استادی در سنت هنری ایرانیان گفت: در هنر ما و سنت هنری ما شاگردی آداب دیگری داشت. فرد از دیار خود دور می‌شد و سختی‌ها را به جان می‌خرید تا محضر یک استاد را درک کند. ما باید مقام شاگردی را بین جامعه هنری ترویج کنیم. شاگرد است که استاد را تعریف می‌کند. شاگردان نالایق بسیاری دیده‌ام که مقام استاد خود را خفیف کرده‌اند. شاگرد، اگر شاگرد باشد جلوه استاد می‌شود. 

وی افزود: استاد حمید عجمی هنرمند آرامی است که لیاقت خط و خوشنویسی را دارد. استاد کاظم چلیپا هرگز خلاقیت خود را در جهت غیر هنر به کار نبرد. این مهم است که ما هنر داشته باشیم و آن را در جهت غیر به کار نبریم. کار هنرمندان شهودی است. اما این شهود مخالف عقل نیست. چرا هنرمندان ما مگر به اجبارقائل به امضا نبودند؟ وقتی شخصی مراحل دانش آموزی را طی کرد، هنرش صاحب شأن می‌شود. هنرمندان مدار تحکیم جوامع هستند.

شعرخوانی عبدالجبار کاکایی، آوازخوانی استاد علی جهاندار و نوازندگی سنتور بابک ربوخه از دیگر بخش های این مراسم بود.

همچنین با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری و معاون هنری وزارت ارشاد از استاد مجید مهرگان نگارگر برجسته کشور، کاظم چلیپا استاد نقاشی  با اعطای جایزه هنری عدیر تجلیل شد و جوایز صدیق تعریف استاد آواز و موسیقی سنتی، و استاد حمید عجمی خوشنویس برجسته‌ و حجت الاسلام محمدعلی زم بنیانگذار موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نمایندگانشان اهدا شد.

پس از این مراسم، نمایشگاه خطاطی دومین جایزه هنری غدیر افتتاح شد.
مطالب مرتبط
نظر شما