شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۶
کد خبر: ۸۳۴۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
یادبود و بزرگداشت قربانیان فاجعه منا در دانشگاه تهران برگزار شد
آیین یادبود و بزرگداشت قربانیان فاجعه منا ظهر امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور جمعی از مسئولان کشور، دانشجویان دانشگاه تهران، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران و محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی در این مراسم ضمن تشکر از اقدام معاونت فرهنگی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران مادر همه دانشگاه‌ها و سرآمد همه دانشگاه هاست. چه خوب است که بقیه دانشگاه‌ها نیز چنین جلساتی برگزار کنند. 

وی درباره فاجعه منا توضیح داد: باید تلاش کنیم اطلاعات درست از صحنه به دانشجویان منتقل شود و استادان، این حادثه را با تحلیل‌های خود در دنیا منعکس کنند. هرچه از طریق مجامع علمی این موضوع بیشتر منعکس شود، خیلی بهتر از مجامع سیاسی است. ولی محافل علمی باید پشت صحنه این قصه را بررسی کنند. باید یک اطلاعات کامل در اختیار استادان و بزرگان گذاشته و بعد پشت صحنه این جریان را بررسی کنند. 

صلاحی: فاجعه منا فقط بی‌کفایتی آل سعود نیست

صلاحی درباره نظر عده‌ای مبنی بی‌کفایتی حکومت آل سعود در این جریان، بیان کرد: برخی می‌گویند بی‌کفایتی حکومت آل سعود سبب ساز این حادثه بزرگ شده است. این موضوع تا حدی درست است. آن‌ها در هیچ اموری کفایت ندارد. یکی از نمونه‌های آن جنگ نیابتی است که از آمریکایی‌ها علیه یمن قبول کردند. الان خوشحال این جنگ، صهیونیست‌ها هستند. برای نمونه چه کسی در پشت صحنه ارزان شدن نفت است که به ضرر مالی خودشان هم تمام می‌شود؟ اگر این پشت صحنه را بررسی کنیم می‌فهمیم فقط صرف بی‌کفایتی نیست. اگر در حادثه  منا فقط بی‌کفایتی آنها بود چرا نمی‌گذاشتند دیگران کمک کنند. نه به کسی آب می‌دادند و نه می‌گذاشتد با هلی کوپتر‌ها کسی آب به روی آن‌ها بریزد. آن‌ها از کسی نیابت دارند. بررسی این پشت صحنه با در دست داشتن اطلاعات، کار استادان و دانشجویان است. 

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: همه این‌ها یک گرداننده، یک هدایتگر و یک مغز نرم افزاری دارد که به هیچ عنوان ساده نیست و با اهداف مختلفی صورت می‌گیرد. هیچ کدام از این‌ها اتفاقی نبوده و نیست. یکی از آن‌ها خدشه دار کردن چهره مهربان و رئوف دین مبین اسلام است که پیامبر آن پیامبر رحمت لقب گرفته است. این رحمانیت دین اسلام می‌رود که همه قلوب را جذب کند. اما در این جریان و با نام اسلام عده‌ای به اسم داعش سرِ بی‌گناهان را می‌بُرند. این اتفاقات باید در کرسی‌های آزاد اندیشی، محافل علمی و به دور از احساسات منعکس شود.

وی در پایان ضمن تشکر از بانیان این برنامه گفت: دکتر سرسنگی چهره دانشگاهی، فرهنگی و هنری هستند و خیلی از چهره‌های بنام در خانه هنرمندان با ایشان کار کرده و می‌کنند. همه جلوه‌های هنر یک قالب است که باید محتوای فرهنگ داخل آن ریخته شود. تولید فرهنگ و محتوای ما کم است ولی زمینه آن وجود دارد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این زمینه با دانشگاه تهران آماده همکاری است. ما امکانات را جمع کرده و هماهنگ می‌کنیم که بیشتر از این‌ها در ارتباط مسائل فرهنگی و هنری فعالیت کنیم.
مطالب مرتبط
نظر شما