جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۹
کد خبر: ۸۳۵۱۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
تولد لوریس چکناواریان در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد؛
یازدهمین ویژه‌برنامه تولد ماه به منظور جشن زادروز ۷۸ سالگی لوریس چکناواریان با حضور محمود صلاحی رئیس، امیر عبدالحسینی معاون هنری و جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یازدهمین مراسم تولد ماه به تولد ۷۸ سالگی لوریس چکناواریان اختصاص داشت که در موزه هنرهای امام علی(ع)، شامگاه یکشنبه ۲۰ مهر با حضور محمود صلاحی رئیس، امیر عبدالحسینی معاون هنری، بابک ربوخه مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ جواد بختیاری رئیس انجمن خوشنویسان ایران و هنرمندان برجسته کشور از جمله فخرالدین فخرالدینی، مصطفی کمال پورتراب، علی رستمیان و... برگزار شد.

محبوبیت چکناوریان کم از رئیس جمهور ارمنستان نیست 
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با ابراز خوشحالی از برپایی مراسم تولد ماه گفت: چکناواریان در این سن و سال، احساس می‌کند که جوانی ۲۰ ساله است. این حس جوانی بسیار ارزشمند است و هنر مهمی به حساب می‌آید. چکناواریان بیش از ۶۰ سال است که در این رشته پیش می‌رود. دوستی در جمع کارکنان وزارت خارجه می‌گفت ارزش و محبوبیت او در ارمنستان کم از رئیس جمهور ارمنستان نیست. تا جایی که اگر چکناواریان از یک کاندیدا در ارمنستان حمایت کند، حتما او رای می‌آورد. 
 
وی افزود: آقای چکناواریان عاشق ایران و مردم جهان است. کسی که بخواهد در حرفه‌ای جلو برود، باید به آن عشق و علاقه داشته باشد. هنر یک قالب است و فرهنگ مظروف آن است. حافظ ماندگار است ولی چگونه ماندگار‌تر می‌شود؟ وقتی که استاد امیرخانی آن را بنویسد یا کسی با صدای خوش آن را بخواند. هرچه هنر قوی‌تر باشد، در صحنه پایدار‌تر می‌ماند. 

صلاحی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت هنر در میان جوانان گفت: ما باید قدر هنرمندان را بدانیم تا جوان‌ها نیز به دنبال هنر بروند. من نگران نسل فعلی هستم. زیرا در وقت فراغتش به هیچ هنری از جمله نقاشی، خطاطی و... نمی‌پردازد. 

وی با اشاره به علاقه خاصی که به هنرمندان و جایگاه آنان دارد، گفت: من در این ۶ ماهی که رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بودم، حدود ۱۰۰ جلسه با هنرمندان داشتم. روزهای چهارشنبه وقت من کامل در اختیار هنرمندان است و در زمان‌های دیگر با وجود مشغله‌های فراوان در مراسم‌های تولد ماه و دیدار با هنرمندان حاضر شده‌ام. با وجود این، ما فقط از ۳۰ درصد امکانات خود در این راه استفاده کرده‌ایم و هنوز ۷۰ درصد باقی مانده است. من به معاونت هنری سفارش می‌کنم که دامنه این کار‌ها را افزایش دهد. امیدوارم خدا به همه مردم جهان عزت، سعادت، صلح و دوستی عطا کند و امیدوارم هنر در سراسر گیتی سرافراز و سربلند باشد. 
 
صلاحی در پایان سخنان خود از امیر عبدالحسینی، معاون امور هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواست تا هم تجدیدی در قانون سن بالای ۶۰ سال هنرمندان برای برپایی تولد ماه داشته باشد و این سن کمتر شود. و هم برای جوانان هنرمند کشور نیز چنین مراسمی برگزار کند. 

بابک ربوخه، مدیر موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دیگر سخنران این نشست بود که گفت: تولد ماه استاد لوریس چکناواریان، یازدهمین تولد ماه است که برگزار می‌شود. هدف از برپایی تولد ماه، آن است که دور هم جمع شویم و بگوییم: استادان بزرگ این مرز و بوم، ما برای هنر و فعالیت‌های شما ارزش و اهمیت زیادی قائل هستیم. 

کارم را جدی بگیرید نه خودم را
لوریس چکناواریان، نیز ضمن ابراز خوشحالی از برپایی این مراسم گفت: من بچه هستم و هیچ وقت دلم نمی‌خواهد که بزرگ شوم. من خودم را جدی نمی‌گیرم، بلکه کارم را جدی می‌گیرم. اگر کارم جدی باشد، باقی می‌ماند. شما هم کار من را جدی بگیرید. 

وی با اشاره به علاقه‌اش به ایران گفت: بزرگی ایران در این بوده است که همه فرهنگ‌ها در آن جمع شده‌اند. زمانی پدر و مادر من برای فرار از قتل ارامنه، به مملکت اصلی خود یعنی ایران پناه آوردند. من چقدر خوشحالم که ایرانی هستم. خوشحالم که آن زمان پدر و مادرم به ایران فرار کردند و من در این سرزمین به دنیا آمدم. من خودم را در جایی جز ایران نمی‌توانم ببینم. مردم ایران با فرهنگ‌های مختلف، ادبیات و موسیقی را به بالا‌ترین سطح رسانده‌اند. 

وی افزود: من از بچگی عاشق فرهنگ ایران بودم. از بچگی عاشق صدای شیرخدا بودم که از رادیو پخش می‌شد. صدای شیرخدا بود که من را به زورخانه برد. و از‌‌ همان جا با رستم و سهراب آشنا شدم. من اساس موسیقی‌ام را بر سه موسیقی زورخانه، ایام محرم و کلیسای ارامنه گذاشته‌ام. 
 
فخرالدین فخرالدینی، پدر عکاسی پرتره ایرانی نیز با حضور در این مراسم گفت: از صمیم قلب آرزو دارم که ۱۰۰ سالگی لوریس عزیز را ببینم. لوریس علاوه بر اینکه انسان بزرگی است، نقاش بزرگی هم به حساب می‌آید. امیدوارم همیشه با آن خنده زیبایی که دارد، پابرجا باشد. 
 
لوریس در ۱۵ سالگی ارکستر رهبری کرد
مصطفی کمال پورتراب، نیز گفت: برای من مایه افتخار است که در تولد یکی از بزرگان موسیقی مملکت که حدود ۶۶ یا ۶۷ سال است که او را می‌شناسم، حاضر شوم. من سال ۱۳۲۴ مدرس موسیقی شدم و لوریس یکی از شاگردان برجسته‌ام بود. او در سن ۱۵ سالگی یک ارکستر را رهبری کرد و تا پیش از آن، هیچ‌گاه چنین اتفاقی در ایران رخ نداده بود. من افتخار می‌کنم با کسی کار می‌کنم که مایه افتخار این کشور شد. 
 
وی در پایان گفت: من از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز تشکر می‌کنم که پیش‌قدم شده است تا برای هنرمندان برجسته کشور مراسم تولد بگیرد. امیدوارم این سازمان در جلسات آینده، هنرمندان دیگری را نیز برای حضور در این برنامه در نظر بگیرند. 
 
در این مراسم، علی رستمیان به آوازخوانی در دستگاه همایون پرداخت و عباس تهرانی نیز تبریک خود را بر کاغذی نوشت و مجری آن را برای حاضران در جلسه خواند. 
 
در پایان یازدهمین مراسم تولد ماه، لوریس چکناواریان شمع تولد ۷۸ سالگی خود را خاموش کرد و با حضور محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ و جواد بختیاری، رئیس انجمن خوشنویسان ایران، هدایایی به رسم یابود به او تقدیم شد.
نظر شما