جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۰
کد خبر: ۸۳۸۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
«شور سرخ»، عنوان نمایشگاهی از عکس‌های عاشورایی پیام احمدی کاشانی است که این روزها در نگارخانه «مهر» فرهنگسرای انقلاب اسلامی در حال برگزاری است.
شور ماجراجویانه یک عکاس، از جنگ در سوریه تا عاشورای حسینی / گفت‌و‌گو با پیام احمدی کاشانیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نمایشگاه «شورسرخ» که از ۲۹ مهر افتتاح شده، ۲۰ قطعه عکس از عزاداری مردمی و آیین‌های عاشورایی در حرم حضرت امام رضا(ع) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به نمایش درآمده است. احمدی کاشانی در این نمایشگاه با نگاهی ویژه و در قاب‌هایی تازه عزاداری‌های مردم ایران در ایام محرم را به تصویر کشیده است.
 
پیام احمدی کاشانی متولد سال ۱۳۵۷ در تهران، کارشناس اقتصاد و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت است. وی که تجربه‌های بسیاری در عرصه‌های مختلف کاری را پشت سر گذاشته است، چندین جایزه هنری و تألیف کتاب نیز در کارنامه هنری خود دارد.

چطور شد که به هنر روی آوردید؟

پیش از ورود به دانشگاه دو دیپلم کسب کردم که یکی در زمینه گرافیک بود، در نتیجه می‌توانم بگویم که از ابتدا به کار هنری علاقه‌مند بودم و در حوزه‌های مختلف آن، فعالیت داشتم.

این فعالیت ظاهراً خیلی هم جدی بوده و شما درجه هنری نیز کسب کرده‌اید.

بله، من در زمینه هنرهای صناعی و رشته معرق، درجه سه هنری دارم.

از چه زمانی به عکاسی مشغول شدید؟

فعالیت عکاسی من به ۱۷ سال پیش بازمی‌گردد که با دوربین‌های آنالوگ کار می‌کردم. یک دوربین نیکون اف ۱۴ داشتم و در حمام خانه، عکس‌ها را خودم ظاهر می‌کردم. بعد از آن هم با آمدن دوربین‌های دیجیتال وارد دنیای عکاسی دیجیتال شدم.

شور ماجراجویانه یک عکاس، از جنگ در سوریه تا عاشورای حسینی / گفت‌و‌گو با پیام احمدی کاشانی

بیشتر به چه موضوعاتی در عکاسی می‌پردازید؟

من اصولاً خیلی اهل طبیعت‌گردی هستم و در نتیجه به سفرهای زیادی رفته‌ام والبته در حوزه‌های متفاوتی نیز عکاسی کرده‌ام؛ از سفر به ارمنستان، سوریه، نپال و ... گرفته تا عکاسی مد، مستند اجتماعی، طبیعت، خبری و ...

ظاهراً پروژه‌ای هم از جنگ سوریه عکاسی کرده‌اید.

بله، سال گذشته خردادماه برای عکاسی به سوریه رفتم.

شما که به‌صورت حرفه‌ای عکاسی خبری نمی‌کنید، چطور به چنین پروژه خطرناکی دست زدید؟

درست است که عکاسی خبری به‌صورت حرفه‌ای انجام نمی‌دهم اما این ژانر و عکاسی مستند اجتماعی از حوزه‌های موردعلاقه من هستند. مدتی بود که می‌خواستم به سوریه بروم و از جنگ عکاسی کنم و موفق نمی‌شدم تا اینکه به دلیل اینکه مدیر روابط عمومی بیمارستان بقیه‌الله بودم، فرصتی پیش آمد و برای عکاسی به سوریه رفتم. ما یک گروه ۴ نفره بودیم به همراه یک راهنما و من تنها ایرانی گروه بودم، در همان سفر یکی از ما در هنگام عکاسی مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

چه مدت در سوریه بودید؟

قرار بود یک هفته بمانیم که به دلیل وخامت اوضاع جنگ تنها توانستیم دو روز و یک شب در حلب بمانیم و عکاسی کنیم.

این عکس‌ها را تاکنون ارائه نکرده‌اید؟

خیر، این پروژه را هنوز به نمایش نگذاشته‌ام.

ماجرای عکاسی در نپال چه بود؟

در زلزله اخیری که در نپال به وقوع پیوست من به همراه تیم وزارت بهداشت به نپال رفتم و حدود ۸ ساعت توانستم عکاسی کنم، باز هم به دلیل شرایط هشدار منطقه که وارد فاز عفونی شده بود، زمان محدودی در اختیار داشتم اما همان اندازه هم تجربه دردناک و مغتنمی برایم بود. این مجموعه نیز هنوز به نمایش درنیامده است.

نمایشگاه اخیرتان درباره مراسم عزاداری در ایام محرم است، باز هم مستند اجتماعی، از این نمایشگاه بگویید و اینکه آیا پیش از این هم نمایشگاهی برگزار کرده‌اید؟

بله، یک نمایشگاه در فرهنگسرای کاشانک داشتم و نمایشگاه اخیر هم که در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شده و همانطور که اشاره کردید به ایام محرم مربوط است. در این نمایشگاه از بین بیش از ۲۰۰ عکسی که در زمینه محرم و عزاداری‌های تاسوعا و عاشورا داشتم، حدود ۲۰ عکس برای نمایش در این نمایشگاه انتخاب شد. همه آثار در ابعاد ۵۰ در ۷۰ چاپ شده‌اند و مربوط به مشهد مقدس، امام‌زاده صالح (ع) تهران، تبریز و ... است. همه آثار این نمایشگاه به خصوص مربوط به مراسم تاسوعا و عاشورا هستند. در این زمینه باید از خانم رباط‌جزئی و آقای اسماعیلی تشکر کنم.

 عکاسی از یک سوژه مشترک در یک کشور مشترک، یعنی تاسوعا و عاشورا در ایران، با رسم‌ها و فرهنگ‌های مختلف تجربه خاصی است که شما داشته‌اید، از این تجربه بگویید.

تفاوت‌های زیبایی در انجام مراسم و مناسک این ایام در شهرهای مختلف ایران وجود دارد، که سعی من هم در این نمایشگاه به تصویر کشیدن همین تفاوت‌ها بوده است. در واقع این پروژه یک پژوهش مردم شناسانه به حساب می‌آید و آشنایی با فرهنگ‌ها و مردم از اقوام مختلف برای من یک امتیاز به شمار می‌آید.

گفتنی است، پیام احمدی کاشانی از برگزیدگان مسابقات شمسه، مسابقه بین‌المللی اعتیاد که از سوی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برگزار شد، بوده و هم اکنون مشغول به تدریس عکاسی در دانشگاه آزاد اسلامی است.

نمایشگاه «شور سرخ» تا ۱۸ آبان ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این آثار همه روزه غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۸ به نشانی بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع پل کمیل، ابتدای کمیل شرقی، فرهنگسرای انقلاب اسلامی مراجعه کنند.

منبع: هنرآنلاین
نظر شما