جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۷
کد خبر: ۸۳۹۸۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
صلاحی در نخستین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات ایران مطرح کرد:
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: در تهران یک سوم تعداد ناشران، کتابفروشی وجود دارد که این آمار باید عکس شود به همین منظور شهرداری تهران از طرح‌های پیشنهادی کارشناسان برای افتتاح کتابفروشی در شهر تهران استقبال می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری در نخستین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات ایران که صبح امروز، ۱۶ آبان در کتابخانه ملی برگزار شد، حضور یافت. این مراسم با حضور سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و روسای برخی از کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. 
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست با اشاره به آیه «اقرا باسم ربک الذی خلق» و آیه‌های «نون و القلم و مایسطرون» گفت: خدا به قلم قسم خورده است. کتاب صرفا مرکبی نیست که روی صفحه نگاشته شده است. این مرکب حرف گوینده‌ای است که نمی‌تواند مخاطب خود را همیشه و همه جا ببینید. این گوینده در همه عصر‌ها نیست تا برای نسل‌ها توضیح و شرح دهد. او برای نسل‌های بعد خود مطلبی را می‌نویسد که خدا به ذهن او می‌رساند. امروز گران‌بها‌ترین آثار نسبت به دیگر جلوه‌های هنری و فرهنگی کتاب است. هیچ یادگاری به ارزشمندی کتاب‌هایی که شیخ انصاری‌ها و شیخ مفید‌ها نوشته‌اند، نیست. 
 
صلاحی ضمن تشکر از برپاکنندگان این برنامه گفت: برخی می‌پرسند که چرا شهرداری باید اینقدر در همه زمینه‌های فرهنگی هزینه صرف کند؟‌‌ همان طور که می‌دانید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تمام جلوه‌های فرهنگی و هنری با بودجه نسبتا خوب و افراد متعدد در حال فعالیت است. من برای پاسخ، آن‌ها را به بررسی تمام شهرهای فرهنگی بزرگ دنیا مثل پاریس و مسکو و... ارجاع می‌دهم. بیشترین جلوه فرهنگ و هنر در شهرهای بزرگ جهان بر عهده شهرداری‌هاست. 

وی افزود: امروز سازمان فرهنگی هنری در ۶۰۰ نقطه از تهران دارای مرکز است و ۴۰۰ نقطه از آن فقط کتابخانه است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تا زمان حضور من در این سازمان، حدود ۹۰ کتابخانه داشت، و بعد با درخواست من و با دستور آقای دکتر قالیباف تصمیم بر آن گرفته شد تا تمام کتابخانه‌های معاونت اجتماعی با کتابخانه‌های سازمان تجمیع شود. پس ما امروز حدود ۴۰۰ کتابخانه در اختیار داریم. بیشتر روسای این کتابخانه‌ها تحصیلات مرتبط با رشته کتابداری دارند. 

صلاحی گفت: من هر سه‌شنبه از صبح تا ظهر تقریبا تعداد ۵ تا ۷ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را بازدید می‌کنم. من معمولا چند سوال مشترک از تمام روسای کتابخانه‌ها می‌پرسم. از جمله اینکه: شما چقدر کتابخوان هستید؟ آیا تحصیلات شما مرتبط با رشته کتابداری است؟ معمولا مراجعان شما در کتابخانه مشغول مطالعه می‌شوند یا کتاب‌ها را با خود به خانه می‌برند؟ و آخرین سوال اینکه: مهم‌ترین مشکل شما چیست؟ 
 
وی با اشاره به بازدیدهای مکرر خود از کتابخانه‌ها گفت: من به این نتیجه رسیده‌ایم که هر کدام از کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به طور میانگین روزانه ۱۰۰ نفر مراجعه کننده دارد. گرچه این آمار نشان می‌دهد که روزانه حدود ۴۰ هزار نفر به سراغ کتابخانه می‌روند، ولی آیا این آمار برای شهر ۸ میلیون نفری تهران کافی و رضایت بخش است؟ به خصوص از این جهت که کتابخانه‌ها در نقاط مختلف و در بخش‌های مناسبی مانند بوستان‌ها و فرهنگسرا‌ها و... واقع شده‌اند. 
 
وی در بیان پیشنهاداتی برای حل شدن مشکل آمار اندک مراجعه کنندگان به کتابخانه‌ها گفت: لازم است که رسانه ملی در برنامه‌های خود بیش از گذشته به مقوله کتاب و کتابخوانی اهمیت بدهد. ما سواد یاد گرفته‌ایم که کتاب بخوانیم. چطور ممکن است که فرد تحصیلکرده‌ای به سراغ کتاب نرود؟ هر شخصی باید حداقل روزی نیم ساعت کتاب بخواند.‌‌ همان گونه که ما پیگیر سریال‌ها و فیلم‌ها هستیم و برای تماشای آن وقت می‌گذاریم باید پیگیر کتاب هم باشیم. 
 
صلاحی با اشاره به تعداد کتابخانه‌ها گفت: در تهران یک سوم تعداد ناشران، کتابفروشی وجود دارد. ولی این آمار باید عکس شود. شهرداری آمادگی ایجاد کتابفروشی دارد. هر روشی که دوستان برای افتتاح کتابفروشی در شهر تهران داشته باشند، شهرداری تهران از آن استقبال می‌کند. 
  
وی با طرح این پرسش که چطور می‌توان جوان‌ها را به خواندن تشویق کرد، افزود: ما باید به دنبال افزایش کتابخوان و افزایش زمان مطالعه کتابخوان‌ها باشیم. شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آمادگی کامل در توسعه فیزیکی و توسعه همه جانبه کتاب را دارد. کتابخانه ملی ویترینی برای همه کتاب‌های ایران است. امیدوارم دوستان راه حل‌های خود را برای افزایش کتابخوانی ارائه کنند. ما به بهترین راه حل جوایزی را نیز اهدا خواهیم کرد.
مطالب مرتبط
نظر شما