پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۵۳
کد خبر: ۸۴۱۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
نشست نمایشنامه خوانی و نقد و بررسی «تهران، زیر بال فرشتگان» نوشته نادر برهانی مرند در فرهنگسرای گلستان برپا شد.
«تهران، زیر بال فرشتگان» نمایشنامه‌خوانی شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نمایشنامه «تهران، زیر بال فرشتگان» باحضور نادر برهانی مرند نویسنده، بهزاد صدیقی نمایشنامه نویس و پژوهشگر تئا‌تر، مصطفی محمودی منتقد تئا‌تر، زری کریمی کارگردان نمایشنامه خوانی و اجرای گروه مثلث در پنجمین نشست صدای صحنه در فرهنگسرای گلستان خوانش شد. 

در ابتدای این نشست گروه مثلت به اجرای نمایشنامه خوانی پرداختند. سپس صدیقی با اشاره به شیوه نمایشنامه‌نویسی برهانی مرند، عنوان کرد: «تهران، زیر بال فرشتگان» نمایشنامه‌ای باورپذیر با دیالوگ‌های جاندار و قوی است. این نویسنده در کار‌هایش ثابت کرده که به آسیب‌ها و حوادث اجتماعی به نحو قابل قبولی واکنش نشان می‌دهد. 

وی اضافه کرد: در این اثر نویسنده قصد دارد ذهن مخاطب را هرچه بیشتر با وقایع و حوادث درام درگیر کند. از این رو نویسنده به قصد فرو رفتن مخاطب در روایت و دربافتن آن محتاج توجه و کنکاش بسیار است. 

در ادامه این نشست مصطفی محمودی، تصریح کرد: «تهران، زیر بال فرشتگان» را برای اولین بار در سال ۸۴ در سالن چهارسو دیدم و به نظرم کاری پیشگویانه آمد. اما امروز می‌دانیم که بسیاری از اتفاقات روایت، جامه واقعیت به خود گرفته است. به طوری که حوادث اجتماعی در مجموع به وضعیت خانوادگی شخصیت‌های نمایشنامه شباهت دارد، یعنی به طور همزمان افراد هم مجرم هستند و هم محق. 

وی با اشاره به اهمیت اسطوره در این نمایشنامه، بیان کرد: «تهران، زیر بال فرشتگان» گذری به فلسفه و روان‌شناسی تحلیلی یونگ دارد. یونگ ناخودآگاه فردی را در ابعاد وسیع‌تر اجتماعی و تاریخی با مفهوم ناخودآگاه جمعی مطرح می‌کند. به طوری که بسیاری از عادات و رفتارهای فردی ریشه در سرشت جمعی دارد. این نمایشنامه هم سرشت قومی و اجتماعی ما را منظور نظر دارد. 

محمودی با اشاره به مضمون جنون در «تهران، زیر بال فرشتگان»، گفت: اراسموس نویسنده هلندی و از مهترین نویسندگان رنسانس معتقد است دیوانگی دو نوع جهنمی و مورد ستایش دارد. در گونه دیوانگی مورد ستایش فرد خلاقیت و آزادی بیان بیشتری دارد. چرا که این جنون عامل خوشبختی فرد می‌شود. 
 
این نویسنده حوزه رسانه و تئا‌تر با اشاره به نمایش خوانی گروه مثلث، تصریح کرد: زری کریمی کارگردان نمایشنامه خوانی باتجربه‌ای است اما انتظار می‌رفت که اجرای ایشان از هارمونی و هماهنگی بالاتری برخور دار می‌بود. این اجرا اگرچه مورد قبول مخاطبان واقع شد اما نمی‌تواند مخاطب خاص تئا‌تر را با خود همراه کند. 

کریمی با پذیرفتن ایرادهای اجرا و ناهماهنگی احساس و بیان نقش خوانان، تاکید کرد: در این اجرا سعی داشتم به جوان‌ترهای علاقه‌مند به تئا‌تر فرصت اجرا بدهم و آن‌ها را برای نقش‌های بزرگ‌تر آماده کنم. 

نادر برهانی مرند همچنین در این نشست بیان کرد: برای نویسنده هیچ چیز لذت بخش‌تر از صحبت کردن از جهانی که او خلق کرده است وجود ندارد. من در این نمایشنامه سرگشتی افراد را نشان داده‌ام اما قصد نداشته‌ام به تکنیک‌های روایی تکیه بکنم. اگر در این متن نکات تکنیکی و موضوعات سنگینی جون فلسفه و روان‌شناسی دیده می‌شود، برخاسته از ناخودآگاه من است و تعمدی نبوده است. 

«تهران، زیر بال فرشتگان» در دوازدهمین عنوان مجموعه «نمایشنامه‌های بوتیمار» منتشر شده است. پریسا (دختر کوچ خانواده فتوت)، اسفندیار (پسر کوچ خانواده فتوت)، فتوت (پدر خانواده)، ارسلان (پسر بزرگ خانواده)، پریما (دختر بزرگ خانواده)، چموش (نوکر خانواده) و صدای چند مرد شخصیت‌های این نمایشنامه هستند. برهانی مرند نسخه چاپ شده این نمایشنامه را به حسین پاکدل تقدیم کرده است. 
 
نمایشنامه «تهران، زیر بال فرشتگان» با نقش خوانی آرمین بهجت، علی دولت، محمد طاهری، ماری غلامی، زری کریمی و مصطفی قراگوزلو در فرهنگسرای گلستان اجرا شد.
نظر شما