جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۰۳
کد خبر: ۸۴۲۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
نقد نگهبان تاریکی مجید قیصری در فرهنگسرای گلستان
نشست نقد و بررسی کتاب «نگهبان تاریکی» که نامزد جایزه جلال آل احمد شده است، با حضور مجید قیصری نویسنده کتاب، حمیدرضا بابایی و محمدرضا گودرزی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این مراسم مجید قیصری بخش‌هایی از کتاب «نگهبان تاریکی» را برای حاضرین قرائت کرد. 

در ادامه حمیدرضا بابایی با اشاره به ژانر ادبیات دفاع مقدس، بیان کرد: نویسندگان ادبیات جنگ در کشور به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. گروهی ازنویسندگان مدافع جنگ به عنوان جنگ هستند و عده‌ای دیگر از جنگ به عنوان دفاع یاد کرده و به جنبه‌های انسانی رزمنده‌ها توجه دارند. مجید قیصری نویسنده‌ای است که به دسته دوم تعلق دارد. 

وی با اشاره به داستان‌های دفاع مقدس در این سال‌ها، گفت: «روضه نوح» نوشته حسن محمودی، «دیوار» نوشته علیرضا غلامی و «گهواره مردگان» نوشته مهدی بهرامی از شاخص‌ترین داستان‌های دفاع مقدسی در سال گذشته است. 

بابایی با اشاره «نگهبان تاریکی»، تاکید کرد: این مجموعه داستان جزو ادبیات مستقل و مخاطب پسند است. در این مجموعه حوادث یا در داخل جنگ می‌گذرد و با به پیامدهای بعد از جنگ اشاره دارد. در این کتاب هیچ اسمی از سربازان بعثی نیامده است و همواره با عنوان «زیتونی پوش‌ها» از آن‌ها یاد می‌شود. 

وی اضافه کرد: داستان «کاتب» در این مجموعه روایت دو آدم در دو گوشه دنیا است که یکی از آن‌ها زندگی‌اش را مدیون دیگری است. اما این داستان و داستان «آتش» قابلیت تبدیل شدن به رمان را دارد. 

بابایی ادبیات دفاع مقدس را در حوزه داستان کوتاه فقیر دانست و عنوان کرد: در این گونه ادبی از نظر رمان نویسی و خاطره‌پردازی اتفاقات مثبتی افتاده است اما در حوزه داستان کوتاه کتاب‌های چندانی نداریم و نیاز به نگاه عمیق‌تر، دقیق‌تر و بی‌طرفانه تری احساس می‌شود. 

 محمدرضا گودرزی در ادامه نشست «ترنم قلم» با اشاره به ۹ داستان این اثر، گفت: در این مجموعه ۷ داستان واقع گرایانه با ابعاد روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، ۱ داستان تمثیلی و ۱ داستان رئالیسم جادویی به چشم می‌خورد. محور تمام داستان‌های «نگهبان تاریکی» جنگ درحال وقوع یا تبعات پس از جنگ است. 

وی با اشاره به راوی داستان‌های کتاب، تصریح کرد: ۶ داستان «نگهبان تاریکی» راوی اول شخص مفرد دارد و کانون روایت تمام داستان‌های کتاب درونی است. بعنی نویسنده به انسان و درونیات او توجه دارد و با دغدغه‌های روان‌شناسانه به حوادث جنگ می‌نگرد. 

نویسنده «نعش کش» اضافه کرد: تمام این ۹ داستان تصویری‌اند و نثری ساده و روان دارد. بیشتر نویسندگان امروز در حوزه نگارش و تسلط به نثر دچار ضعف‌اند. قیصری نویسنده‌ای است که در کنار بایرامی، غفارزادگان و غلامی نوشته‌های قابل قبولی را در ادبیات دفاع مقدس ارائه کرده‌اند. 

عبد الجبار کاکایی از حاضران این نشست ادبی با اشاره به دوستی چندین ساله‌اش با قیصری، گفت: روح مشترک میان من و قیصری باعث حضور من در این جلسه شد. او نویسنده‌ای است که انسان را در جنگ بر جنگ ترجیح می‌دهد. زیرا جنگ یک هیبت مخوف بزرگ است که در آن انسان‌ها چون ستارگانی می‌درخشند. قیصری انسان را با تلاطم‌های روحی، یاس‌ها و ترس‌هایش به مخاطب عرضه می‌کند. 

وی با اشاره به داستان آب از مجموعه «نگهبان تاریکی»، گفت: این داستان درعین اینکه فرم درخشانی دارد مبتنی بر کهن الگوی سیاوش است. شخصیت اصلی داستان همانند سیاوش به حراست از کشور پرداخته و در ‌‌نهایت به سرنوشت سیاوش دچار می‌شود. 

در پایان این نشست مجید قیصری بیان کرد: دو داستان «آتش» و «کاتب» اشاراتی به زندگی حضرت موسی (ع) و حضرت یونس (ع) دارد و با رئالیسم جادویی تطبیق نمی‌کند. 

نشست نقد و بررسی «نگهبان تاریکی»، روز سه شنبه ۲۶ آبان ماه در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
نظر شما