يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۴
کد خبر: ۸۴۳۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
در کتابخانه گلستان برگزار شد:
سلسله جلسات «دوستی با کتاب» با حضور محمود برآبادی و کودکان مدارس در کتابخانه گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به منظور ترغیب کودکان به کتابخوانی و آشنایی با فنون نویسندگی نشست «دوستی با کتاب» با حضور دانش آموزان مدارس و محمود برآبادی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد. این گروه همچنین از غرفه‌های فرهنگی هفته کتاب در میدان نبوت بازدید کردند.
 
در این برنامه برآبادی بخش‌هایی از کتاب «آلودگی هوا» را برای دانش آموزان خواند و این کتاب به مخاطبان هدیه شد.
 
در این دیدار برآبادی با اشاره به اهمیت «موضوع» در داستان‌نویسی گفت: مسأله اول در داستان‌نویسی انتخاب موضوع است. نویسنده‌ای که در انتخاب موضوع داستانش به خواست‌های مخاطبانش بی‌توجه باشد، نباید از آنان توقع استقبال و همدلی داشته باشد. نویسنده‌ای که می‌خواهد هم در حد کافی خواننده داشته باشد و هم اثری فرا‌تر از مطالعه تفریحی و سرگرمی برای مخاطبان خود خلق کند باید مراقب باشد که موضوع داستانش را با دقت کافی انتخاب کند.
 
وی با اشاره به اهمیت نقد بیان کرد: وضعیت نقد کتاب در کشور ما خوب نیست، البته در مقایسه با حوزه بزرگسال، میزان نقدهایی که بر کتاب‌های کودک و نوجوان نوشته می‌شود، بیشتر و متنوع‌تر است که دلیل آن هم رونق بیشتر بازار کتاب کودک از نظر عنوان و تیراژ نسبت به کتاب‌های بزرگسال است. ازطرفی تعداد نشریاتی که به نقد کتاب کودک و نوجوان می‌پردازند، بیشتر است. اگر کتابی از نظر ادبی و هنری ارزشمند باشد حتما از نگاه منتقدان دور نمی‌ماند.

برآبادی با اشاره به کتاب «آلودگی هوا» گفت: زندگی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت و دوری از طبیعت برای کودکان مشکل‌آفرین است. کودکان بیش از بزرگسالان در معرض خطر آلودگی‌ها هستند. آگاهی از خطر می‌تواند آسیب‌ها را کاهش دهد. این کتاب هم با همین هدف نوشته شده است. مطالب این کتاب با شعر، داستان، سرگرمی، لطیفه، بازی و نقاشی همراه است و تصاویری زنده، کودکانه و جذاب برای مخاطبان خود دارد.
 
کتاب «آلودگی هوا» نوشته محمود برآبادی و تصویرگری آبرین غریب‌پور در سال ۱۳۹۳ به چاپ رسیده است.
 
محمود برآبادی، نویسنده پیشکسوت و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، در سال ۱۳۳۱ در سبزوار به دنیا آمد. وی تاکنون آثار زیادی را برای کودکان و نوجوانان تألیف و بازنویسی کرده است. از جمله آثار برآبادی می‌توان به «آغاز»، «داستان گل سرخ»، «آبنبات چوبی»، «بهاری دیگر»، «یادهای کودکی»، «مشهدی حسن آسیابان ماست»، «راز باغ متروک»، «آن کس که حقیقت را می‌داند»، «فرفره کاغذی»، «کاسه چینی مادربزرگ»، «کیف احمد»، «دوچرخه‌سواری در خیابان»، «بازی خطرناک»، ‌«آبگیر و مرغابی‌ها» و «دنیای کوچک جوجه تنبل» اشاره کرد. وی در حال حاضر نایب رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است.
نظر شما