جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۹
کد خبر: ۸۴۵۳۷
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
ضیافت نکوداشت لخ مایفسکی در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد؛
در ضیافت نکوداشت هنرمند لهستانی، محمود صلاحی آمادگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را بابت دعوت از هنرمندان بین المللی اعلام کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ضیافتی برای نکوداشت لخ مایفسکی، رئیس دوسالانه پوستر ورشو با حضور محمود صلاحی، رئیس و امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان؛ علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد؛ فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری؛ مجید رجبی‌معمار، رئیس خانه هنرمندان؛ جواد بختیاری، رئیس انجمن خوشنویسان؛ عباس سجادی، رئیس فرهنگسرای نیاوران؛ حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و جمعی از هنرمندان شامگاه دیروز، شنبه ۱۴ آذر در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد. 
 
محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم گفت: قصد داشتیم که در فضای پاییزی زمستانی مجلسی خودمانی با هنرمندان داشته باشیم. هنر اهمیت زیادی دارد و هرقدر هم که به موضوع هنر بپردازیم، باز هم جای پرداختن به آن وجود دارد. ما دیرینه‌ترین فرهنگ دنیا را داریم. هر کشوری برای مانا شدن به هنر نیاز دارد. حافظ شعرهای زیبایی دارد ولی وقتی استاد امیرخانی آن‌ها را می‌نویسد، اشعار او بهتر باقی می‌ماند. 
 
وی افزود: تفاوت چندانی میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری، وزرات فرهنگ و ارشاد، خانه هنرمندان و... وجود ندارد. همه ما یکی هستیم. من در سال جاری، با توجه به پیام مقام معظم رهبری، به تمام بخش‌های وزارت ارشاد رفتم و برای رسیدن به همدلی و همزبانی کار را با هنرمندان آغاز کردم و اتفاقا مورد استقبال آن‌ها نیز واقع شد. 

وی افزود: ما آمادگی کامل برای دعوت از تمام استادان برجسته حوزه هنر را از تمام نقاط دنیا را داریم و پیام ما نیز انسان دوستی و صلح است و امیدواریم جهان مملو از صلح و دوستی شود. 
 
صلاحی سخنان خود را با اهدای نسخه نفیسی از شاهنامه به لخ مایفسکی پایان داد. 
 
علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد دیگر سخنران این ضیافت بود که گفت: امیدوارم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دوره فعلی خود بتواند حرکت‌های اساسی و اصولی را در حوزه هنر به سرانجام برساند. برپایی چنین جمع‌هایی معمولا کمتر رخ می‌دهد. امیدارم این برنامه‌ها ادامه پیدا کند. البته ما نیز در وزارت فرهنگ آمادگی خود برای همکاری در این زمینه اعلام می‌کنیم و امیدواریم که اتفاق‌های خوبی در این حوزه رخ بدهد. 

هنر ایرانی، قدرت نرم
وی افزود: ما در زمینه تبادل مباحث هنری فعالیت‌های زیادی باید انجام دهیم. در حدود ۱۵ سال گذشته، در این حوزه، کمتر در سطح بین‌الملل حضور یافته‌ایم. ما امسال با موزه برلین قراردادی امضا کردیم و در پی آن رسانه‌های خارجی نوشتند که ایران قدرت نرمِ خود را رو کرده است. بیشترین امکان عرضه ما در سطح جهانی، در حوزه هنر است. ولی چون قدت معرفی خود را نداریم، با مشکلاتی مواجه هستیم. 
 
مرادخانی در پایان گفت: من از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بابت برگزاری چنین مراسم‌هایی تشکر می‌کنم و امیدوارم ما نیز بتوانیم فعالیت و همکاری خود را در این زمینه ادامه دهیم. 

آمادگی دعوت از هنرمندان از سراسر جهان را داریم

لخ مایفسکی نیز به زبان انگلیسی درباره حضورش در ایران گفت: یکی از اتفاق‌های خوبی که در این سفر‌ها برای من رخ داد، بسته شدن اولین قرارداد بین ورشو و دانشگاه هنر شیراز بود. این اتفاق برای دانشجویان و جوانان هر دو کشور بسیار خوب است. برای من خیلی مهم است که همیشه نشان دهم ایرانی قدرتمند است و این مساله را با مشت گره کرده نشان می‌دهم. 
 
این طراح که یکی از آثارش در میان ۱۰۰ اثر بر‌تر دنیا قرار دارد، در ادامه گفت: من در این مدت تبلیغات زیادی را در ایران دیدم ولی هیچ رگه ایرانی در این تبلیغات به چشمم نیامد. یک سوال بزرگ برایم شکل گرفت که با دانشجویان مطرح کردم و آن این بود که خصلت ایرانی شما در کجای این فرهنگ وجود دارد؟ 
 
لخ در پایان ابراز امیدواری کرد که روزی پوسترهای جوانان هنرمند ایرانی را در لهستان به نمایش بگذارد. 
  
ایرج میرزا علی خانی، گرافیست، ضمن معرفی لخ مایفسکی، و تشکر از سفیر لهستان بابت برگزاری کارگاه‌های مختلف با حضور وی گفت: در این مدت نمایشگاهی از آثار لخ در موزه هنرهای امام علی (ع) برگزار شد که چنین مراسم‌هایی برای آشنایی طراحان ایرانی و خارج از کشور با یکدیگر بسیار موثر است. 

آمادگی دعوت از هنرمندان از سراسر جهان را داریم

در این مراسم هنرمندانی زیادی مانند علی رشیدی، رئیس انجمن طراحان گرافیک؛ محمد سری، امراله فرهادی، صداقت جباری، حسام الدین سراج، حسین محجوبی، قباد شیوا، فرزاد ادیبی، امیراحمد فلسفی، ایرج نعیمایی، عباس مشهدی زاده، مصطفی اوجی، دامون خانجانزاده، مجید عباسی، اونیش امین الهی، اکبر عالمی، اسدالله چهره‌پرداز و... حضور داشتند.
نظر شما