جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۴۶
کد خبر: ۸۴۷۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
کتابخانه پندار رمان‌های مشهور جهان را معرفی می‌کند
در ادامه برگزاری سلسله برنامه‌های «با بال‌های کاغذی» ویژه معرفی محتوایی کتاب در کتابخانه پندار، محتوای کتاب «دن آرام» از سوی مخاطبان این کتابخانه خلاصه‌نویسی و برای دیگر علاقه‌مندان به اشترک گذاشته شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «با بال‌های کاغذی» عنوان ویژه برنامه‌ای است که با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی کتاب‌های جدید و جذاب، در کتابخانه پندار برگزار می‌شود. در این برنامه هر هفته تازه‌های کتاب به مخاطبان کتابخانه عرضه و معرفی می‌شود تا یکی از آن‌ها را انتخاب و تلخیص کنند.

کتابخانه پندار در آغاز هرهفته یکی از کتاب‌های جدید و پرمخاطب کتابخانه را به مراجعان معرفی می‌کند. مخاطبان علاقه‌مند می‌توانند آن کتاب را امانت بگیرند و پس از مطالعه، توصیفی کوتاه از آن را به کتابخانه تحویل دهند تا برای تشویق دیگران به اشتراک گذاشته شود.

در تازه‌ترین دوره اجرای این طرح در هفته سوم آذر، رمان «دن آرام» نوشته میخاییل شولوخف، از انتشارات فردوس با موضوع داستان‌های روسی مطالعه و تلخیص شده است.
 
«دن آرام» از آثار جاودانه ادبیات جهان به شمار می‌رود که به شیوه رئالیسم اجتماعی به نگارش درآمده است و رویدادهای یک دوره بسیار با اهمیت تاریخ مردم روسیه را به بهترین طرز و عالیترین بیان بازتاب می‌دهد. میخائیل شولوخف (۱۹۰۵-۱۹۸۴) رمان‌نویس بزرگ روس در منطقه علیای رود «دن» چشم به جهان گشود و تقریباً تمام عمرش را نیز در‌‌ همان منطقه گذراند. بسیاری از شخصیت‌ها و رخدادهای رمان «دن آرام» زاییده خلاقیت و اطلاعات دست اول نویسنده است. دن آرام (که نوشتنش از ۱۹۲۸ تا ۱۹۴۰ به مدت ۱۲ سال زمان برده) بزرگ‌ترین اثر شولوخوف است که جایزه نوبل ادبیات را برایش به ارمغان آورد.

«دن آرام» داستانی است درباره قزاقان ساکن دن و شرح زندگی یک خانواده قزاق به نام «ملِخوُف» در زمان صلح، سال‌های سرنوشت‌ساز جنگ اول جهانی، انقلاب ۱۹۱۷ اکتبر روسیه و یک جنگ داخلی تلخ. آنچه خواننده را بیشتر به دنبال خود می‌کشاند بازیگر اصلی آن مردی جوان به نام «گریگوری (گریشا) پانتلویچ ملخوف» است. گریگوری شخصیتی شجاع، جنگاور و خستگی‌ناپذیر است که در تمام رویدادهای بزرگ تاریخی زمانش حاضر شده‌ است. او هرگز نمی‌داند به چه روی می‌جنگد. آیا بر علیه آلمان‌ها می‌جنگد یا علیه بلشویک‌ها؟ در جستجوی عدالت، گاهی با سرخ‌ها ارتباط برقرار می‌کند و گاهی به سراغ سفید‌ها می‌رود. (سرخ لقب کمونیست‌ها و سفید عنوان طرفداران امپراتوری است). او عاشق روسیه است اما از تزار نفرت دارد. او دولتی سوسیالیستی می‌خواهد به شرطی که مالکیت قزاق‌ها بر زمین را دست نخورده باقی گذارد. تجربیات سیاسی و نظامی گریگوری که به خاطر حوادث و مشکلات جنگ اول جهانی و انقلاب روسیه به دست آورده در پس داستان عشق غم‌انگیز وی رنگ می‌بازند.
نظر شما