چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۱
کد خبر: ۸۴۷۶۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
آیین نکوداشت نویسنده کتاب «پله پله تا ملاقات خدا» شامگاه روز یکشنبه ۲۹ آذرماه ۹۴ در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بزرگداشت دکتر عبدالحسین زرین‌کوب شامگاه روز یکشنبه ۲۹ آذرماه ۹۴ در فرهنگسرای فردوس برگزار شد. 

در این برنامه، عبدالعظیم زرین‌کوب، برادر زنده‌یاد استاد عبدالحسین زرین‌کوب با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی و آثار علمی و ادبی وی گفت: این محقق نخستین کتاب خود را با عنوان «فلسفه، شعر یا تاریخ تطور شعر و شاعری در ایران» در ۱۹ سالگی منتشر کرد. این کتاب ۸۰ صفحه‌ای هر چند کم حجم است ولی پر محتوا بوده به طوری‌که آن زمان یک نسخه برای استاد میرزازاده شفق فرستادند و مورد توجه این منتقد ادبی قرار گرفت؛ همچنین چندی بعد دکتر پرویز خانلری در مجله «سخن» چهار صفحه در نقد این اثر مطلب منتشر کرد.
 
عبدالعظیم زرین‌کوب با اشاره به اهمیت مباحث اخلاقی در کسب شهرت و پیشرفت در زندگی هر فرد در جامعه افزود: برادر من علاوه بر انجام پژوهش‌های متعدد در طول زندگی خود، همواره به رعایت فضایل اخلاقی پایبند بود و با توصیه به دانشجویان خود، آن‌ها را به رعایت احترام والدین دعوت می‌کردند.
 
در بخشی دیگر از این مراسم استاد قدمعلی سرامی از شاگردان زنده‌یاد عبدالحسین زرین‌کوب گفت: آثار این استاد فقید همچون «پله پله تا ملاقات خدا»، «بحر در کوزه»، «سر نی» و «نردبان شکسته» درباره مثنوی معنوی است.

سرامی با بیان اینکه استاد نتوانست «نردبان شکسته» را تمام کند و به سرنوشت مولف مثنوی دچار شد، گفت: مولانا جلال الدین هم مثنوی را تمام نکرد، با توجه به اینکه عادت و رسم قدما این بود که اگر یک منظومه‌ای را در چند جلد تالیف می‌کنند باید به هفت جلد برسانند که متاسفانه شش دفتر را داشت تمام می‌کرد که درگذشت.

در پایان این مراسم، با حضور بیژن پورمند، رییس فرهنگسرای فردوس و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و استاد قدمعلی سرامی با اهدای لوح به دکتر عبدالعظیم زرین‌کوب از مقام علمی، ادبی و فرهنگی زنده‌یاد دکتر عبدالحسین زرین‌کوب تجلیل و قدردانی شد.
نظر شما