دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۹
کد خبر: ۸۴۸۱۲
|
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
علی شهبازی هنرمند شناخته شده موسیقی از جشنواره پیامبر مهربانی می‌گوید:
عاشیق کوثرعلی شهبازی هنرمند موسیقی آذری زبان کشورمان که عضو شورای سیاستگذاری جشنواره پیامبر مهربانی است، معتقد است انعکاس گسترده این جشنواره در سطح جهانی، پیام صلح را به دنیا مخابره می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی شهبازی در رابطه با جشنواره بین المللی موسیقی پیامبر مهربانی گفت: ایده این جشنواره سال گذشته بعد از برگزاری آوای غدیر مطرح شد و مورد تایید قرار گرفت؛ با بابک ربوخه مدیر موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری به توافق رسیدیم که برای حفظ فرهنگ غنی کشورمان و با توجه به نیاز جامعه به موسیقی، چنین جشنواره‌ای برای اولین بار با حضور هنرمندان کشورهای مسلمان برگزار شود. 

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره پیامبر مهربانی ادامه داد: در سرزمینی که فرهنگ و هنر حرف اول را می‌زند و با توجه به اشتراکات فرهنگی گسترده‌ای هم که با دیگر کشورهای اسلامی داریم، برگزاری چنین جشنواره‌هایی به حفظ نظام، دین و زبان و فرهنگ کشور می‌کند. 
 
وی با اشاره به هجمه فرهنگی غرب نسبت به جامعه ایران، بر لزوم استفاده از فرهنگ بومی و ملی کشورمان برای مقابله با این جریان تاکید کرد و گفت: هنرمندان، ذخیره نظام برای حفظ کشور هستند و باید به آن‌ها میدان داد تا ایده‌های خود را ارائه کرده و اجرایی کنند؛ جا دارد از حسن توجه دکتر صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برگزاری و حمایت از این جشنواره تشکر کنیم. 

پیام جشنواره پیامبر مهربانی، صلح است / این رویداد به حفظ زبان و دین کمک می‌کند

شهبازی افزود: امیدوارم این دوره از جشنواره، همانطور که در پوسترش هم اشاره شده، تک دوره‌ای نباشد و سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد. انعکاس این اتفاق بزرگ هنری در کشورهای اسلامی و در تمام دنیا بسیار گسترده است و پیام صلح و دوستی مسلمانان را به جهان مخابره می‌کند. 

این هنرمند شناخته شده موسیقی یادآور شد: هنرمندان موسیقی به ویژه «عاشیق‌ها» پیام پیامبر اسلام را از دیرباز تا کنون به وسیله هنرشان سینه به سینه منتقل کرده‌اند؛ باید توجه داشت که موسیقی با کلام، به مراتب تاثیر بیشتری بر مخاطبان خود دارد. 

وی گفت: پایه این موسیقی، قرآن و دین ماست؛ در این نوع از موسیقی، هنرمند ابتدا از پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) یاد می‌کنند و چندصدسال گذشته بدون تحریف به گسترش دین پرداخته است. کشورهای مسلمان در این حوزه با ما اشتراک فرهنگی دارند و می‌توانیم در هفته وحدت، با وحدت میان کشورهای اسلامی نگاه منفی دنیا به اسلام را تغییر دهیم و چهره رحمانی از دینمان را به جهان نشان دهیم. 
 
عاشیق شهبازی درباره ادامه چنین جشنواره‌هایی در مناسبت‌های دیگر گفت: عید سعید غدیر خم و معراج پیامبر از روزهایی هستند که به وحدت مسلمان کمک می‌کند و می‌توانیم در چنین روزهایی، این جشنواره را برگزار کنیم و تا هفته وحدت سال آینده این جریان را متوقف نکنیم. 
 
«عاشیق کوثرعلی شهبازی» ملقب به سلجوق فعالیت حرفه‌ای در عرصه موسیقی را از سال ۱۳۶۷ آغاز کرده و عضو هیئت مدیره کانون نوازندگان خانه موسیقی ایران است. به درخواست و پیگیری‌های وی، برای نخستین‌بار بعد از انقلاب موسیقی عاشیق به رسمیت شناخته شد و در صدا و سیما پخش شد. از فعالیت‌های حرفه‌ای شهبازی می‌توان به آموزش موسیقی، ساخت ساز، تشکیل گروه موسیقی «دده قورقود» و تالیف کتاب‌های «تپدن دیرناغا آذربایجانام» و «ائل سسی» و یک جلد کتاب مجموعه داستان‌های فولکوریک عاشیق‌ها با نام «عاشیق داستانلاری» و کتاب عاشیق‌های ایران اشاره کرد.
مطالب مرتبط
نظر شما