جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۸
کد خبر: ۸۵۱۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
نمایشگاهی از آثار استادان نقاشی و منتخبی از گنجینه هنرهای زیبا حاصل فعالیت ۳۲ استاد هنرمند با موضوعات طبیعت بی‌جان، طبیعت و زندگی روزمره با هدف به تصویر کشیدن گنجینه هنرهای زیبا برای بهره‌مندی علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی به مدت یک هفته در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه برپاست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عصر دیروز ۲۶ دی ماه آیین گشایش نمایشگاه «رنج‌ها و گنج‌ها» با حضور هنرمندان برجسته تجسمی و علاقه‌مندان به این حوزه در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. 

احمد رویایی هنرمند نقاش و مدرس هنر درباره این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه جمعا سی و دو اثر به نمایش درآمده که دوازده اثر آن از گنجینه هنرستان هنرهای زیبا است و بیست اثر هم مربوط به استادان هنرستان در سال‌های اخیر است. در این نمایشگاه آثاری از واحد خاکدان، فرح اصولی، عبدالله عامری، علی پتگر، عبدالحمید پازوکی، ابراهیم فرجی، غلامرضا مهاجر، جعفر نجیبی و همچنین جلال متولی، رضا فضائلی، مهرداد محبعلی، احمد مرشدلو، محمدعلی روح الاهی، محمدرضا فیروزه‌ای و اکبر نیکان‌پور به نمایش درآمده است. 

«رنج‌ها و گنج‌ها» با حضور استادان تجسمی در نگارخانه اندیشه افتتاح شد

تنوع تکنیک و شیوه‌های هنری در این نمایشگاه موج می‌زند

وی افزود: بخشی از این آثار در اولین نمایشگاه گنجینه هنرهای زیبا که در موسسه صبا در سال ۹۰ برگزار شده به نمایش درآمد. چند کار دیگر که در آن نمایشگاه نبود اینجا در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و کاملا تازه است. کار آقایان عامری، فرجی، مهاجر و پتگر از این دسته است. 

رویایی با اشاره به تکنیک متنوع آثار این نمایشگاه بیان کرد: طیف وسیعی از تکنیک‌ها و سبک‌های مختلف که بچه‌های هنرستان کار کردند در این نمایشگاه به چشم می‌خورد. کارهایی از تکنیک‌های آبستره، تا کارهای امپرسیونیستی و کارهای رئال و سایر تکنیک‌ها و سبک‌ها در این نمایشگاه وجود دارد. برای نمایش کارهای استادان هم تلاش شده است که بیشتر از کارهای جدیدی باشد که در سالیان اخیر کار کرده‌اند. 
 
کمک به دیدن سیر صعودی و رشد هنرمندان
 
این هنرمند با مثبت ارزیابی کردن برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست، ادامه داد: برگزاری نمایشگاه باعث می‌شود هنرجویان سیر تکامل سایر هنرمندان را از زمانی که فارغ التحصیل شدند تا حالا که یک هنرمند بزرگ شده‌اند، از نزدیک ببینند. در واقع می‌تواند برایشان باعث ایجاد انگیزه شود. همچنین روی کار‌ها دقت بیشتری کنند تا پیشرفت در کارشان ایجاد شود. 

یادگیری خارج از کلاس درس

محمدرضا فیروزه‌ای نقاش هنرمند دیگری که یکی از آثار او در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، گفت: یک نمایشگاه می‌تواند برای دستیابی به اهداف متفاوتی برگزار شود. یکی از جنبه‌های برگزاری نمایشگاه جنبه آموزشی آن است تا کسانی که در سنین پایین‌تر و در مراحل اولیه یادگیری‌اند کار استادان و افراد با سابقه را از نزدیک ببینند و دریابند آنچه که در کلاس درس به ایشان آموزش داده می‌شود چطور نمود عینی پیدا می‌کند و در عین حال با فضاهای نمایشگاهی هم آشنا شوند. 
 
هنرمند باید فعال و مسئول باشد
 
بهروز بلوری که یک نقاشی از طبیعت او با تکنیک اکرولیک در معرض دید مخاطبان نمایشگاه «رنج‌ها و گنج‌ها» قرار دارد با اشاره به پیام‌های خاص هر نمایشگاه برای جامعه هنری، بیان کرد: این مجموعه‌ای که امروز ما شاهد آن هستیم مربوط به پیشکسوتان است تا آن‌ها که جوان‌ترند راه و روشی را تجربه کنند و به نحو احسن آن را در جامعه اجرا کنند. از نظر من هر هنرمندی که خداوند در آن روح هنری دمیده است با انسان‌های دیگر متفاوت است و این تفاوت منجر می‌شود که هنرمند به جامعه‌اش بدهکار شود. بنابراین هنرمند باید تلاش کند بتواند در حیطه هنری خود مسئولانه و فعالانه برخورد کند، نه اینکه در لاک خود فرو برود. 
 
یادگیری پنج اصل برای هنرمندان لازم است
 
وی در ادامه افزود: یک هنرمند وقتی می‌خواهد الفبای هنر را بخواند باید بداند اقتصاد در هنر یعنی چه؟ روان‌شناسی و جامعه‌شناسی را در هنر بداند. همچنین باید بتواند حرف بزند یعنی ادبیات بخواند و زبان انگلیسی بداند تا کتاب انگلیسی بخواند. یک هنرمند اگر این پنج آیتم را نداند باید هنر را کنار بگذارد. 
 
بلوری با ابراز تشکر از برگزار کنندگان این نمایشگاه اظهار کرد: دیدن چنین نمایشگاه‌هایی برای هنرمندان همه دانشگاه‌ها توصیه می‌شود. آن‌ها باید برنامه بگذارند و بیایند این کار‌ها را از نزدیک ببینند. 

نقاشی در دل طبیعت اصل یادگیری

محمدرضا ایزدخواه زیر نظر استادانی چون محمد ابراهیم جعفری و محمود فرشچیان در هنرستان هنرهای زیبا تحصیل کرده است با اشاره به استمرار برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی افزود: حرکت‌هایی از این دست چیزی است که بعد‌ها تاثیر واقعی خود را برجای می‌گذارد و از هر طرف که به آن نگاه شود مثبت و قابل تامل است. 
 
وی با اشاره به نقاشی خود که در این نمایشگاه عرضه کرده است، گفت: کار من مربوط می‌شود به پرتره مش صفر که‌‌ همان منوچهر صفرزاده نقاش قدیمی است. خاطره این نقاشی برمیگردد به سال۸۸ که باهم برای نقاشی از طبیعت به سفری رفته بودیم. به سبب اینکه هوا برفی شد، مجبور شدیم به داخل ویلا برویم و من در آنجا این پرتره را کشیدم. من سال‌های سال است که برای کار از صبح خیلی زود تا قبل از تاریک شدن هوا به طبیعت می‌روم و مشغول به کار می‌شوم. توصیه‌ام به هنرجویان این است که نقاشی در دل طبیعت را جدی بگیرند. 
 
در حاشیه این نمایشگاه نشست اقتصاد هنر با حضور مظفر رویایی در روز دوشنبه ۲۸ دی ماه ساعت ۱۶ و نشست فلسفه هنر با حضور حافظ میرآفتابی در روز چهارشنبه ۳۰ دی ماه ساعت ۱۶ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای حضور در این دو نشست و بازدید از این نمایشگاه که تا اول بهمن ماه دایر است، می‌توانند به نگارخانه اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۷۶۵۰۹۰ تماس بگیرند.
مطالب مرتبط
نظر شما