جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۶
کد خبر: ۸۵۴۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
نشست «بشنو از نی» در فرهنگسرای گلستان برگزار شد:
نشست «بشنو از نی» با موضوع شرح و تفسیر مثنوی معنوی روز دوشنبه ۱۲بهمن در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در این نشست تفسیر حکایات مثنوی، جهان بینی مولانا و تحلیل اشعار او، توسط کریم سلگی شرح و رمزگشایی شد. 

سلگی با اشاره به داستان موسی(ع)، عنوان کرد: خداوند متعال ماده نیست که از ماهیت و لوازم آن چون جسم، صورت، صدا، عرض، طول، حجم، رنگ، جرم، وزن، برخوردار باشد. و چون مخلوق نیست که ناقص و نیازمند بوده و بدین سبب حرکت (مادی یا معنوی) نماید تا تغییر به او راه‌ یافته و به کمال برسد، لذا قیام و قعود و گذرگاه و نشیمن‌گاه نیز ندارد. خدایی که لحظه‌ای در جایی بنشیند، معلوم است در آن لحظه جای دیگری نیست و خدایی که حرکت کند و در نقطه‌ای قرار گیرد، در سایر نقاط عالم هستی وجود نخواهد داشت. و این خرافه‌ها [که به آن‌ها اصطلاحاً اسرائیلیات اطلاق می‌گردد]، بدین سبب است که آن‌ها خدا را جسم فرض نموده و موسی، عزیر، عیسی (ع) و سایرین را خدا خواند‌ه‌اند و مجبور به این توصیف‌های غلط شده‌اند.

وی ادامه داد: موسی(ع) در کوه طور تقاضای بنی‌اسرائیل را چنین به خدا عرض کرد: پروردگارا خودت را به من نشان بده تا تو را ببینم. خداوند فرمود: هرگز مرا نخواهی دید، ولی به کوه بنگر اگر در جای خود ثابت ماند، مرا خواهی دید.

سلگی با اشاره به تجلی خداوند به موسی در کوه طور، بیان کرد: انگاه موسی ـ علیه‌السلام ـ دید تجلّی خداوند باعث شد که کوه نابود شود، و همسان زمین گردد، موسی ـ علیه‌السلام ـ از مشاهده این صحنه هول‌انگیز، چنان وحشت‌زده شد که مدهوش بر روی زمین افتاد. وقتی که به هوش آمد، عرض کرد: پروردگارا! تو منزّه هستی، من به سوی تو باز می‌گردم و توبه می‌کنم، و من از نخستین مؤمنان هستم. 

وی ادامه داد: قبل از بیان عقل معاش و عقل معاد باید دانست که عقل وجودی یگانه است و این تقسیمات (عقل نظری، عملی، مستفاد بالملکه، معاش و معاد و...) ناظر به حوزه کار عقل می‌باشد و نه تقسیم ذاتی آن، هرگاه عقل در اموری که دانستن آن سزاوار است قدم نهد به آن عقل نظری و هر‌گاه در اموری که عمل کردن به آن شایسته است گام نهد بدان عقل عملی... می‌گویند و گاهی هم مراحل و مراتب آن را نامگذاری می‌کنند که در یک مرحله عقل بالملکه و در مرتبه دیگر عقل بالفعل و در شأن دیگر عقل بالمستفاد نامیده می‌شود. 

این مفسر مثنوی در پایان گفت: انجیل کتابی است که ۳۰ سال پس از مرگ عیسی بن مریم جمع آوری شد و بسیاری از مسائل مربوط به سیره حضرت مسیح(ع) در آن آمده است که حواریون آن‌ها را نقل و روایت کردند. در انجیلی نام ائمه اطهار بیان شده است اما آن انجیل را هیچ کدام از مسیحیان قبول ندارند. 

نشست «بشنو از نی» با حضور علاقمندان ادبیات عرفانی دوشنبه ۱۲بهمن در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
نظر شما