جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۷
کد خبر: ۸۵۵۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
عصر روز گذشته در فرهنگسرای امام (ره)
معاون هماهنگ‌کننده نهاجا در آیین رونمایی کتاب صوتی و چاپی «غرش رعد» گفت: «متأسفانه در مدارس به درس تاریخ اهمیت چندانی داده نمی‌شود و رشادت‌های نیروی هوایی باید در کتاب‌های تاریخ مدارس ثبت شود.
«غرش رعد» پس از سه سال و نیم شنیده شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی کتاب «غرش رعد» با حضور امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده، معاون هماهنگ‌کننده نهاجا، امیر سرتیپ نیک‌بخش حبیبی، رییس دفتر مطالعات نهاجا، محمد معما، نویسنده این اثر و امیر سرتیپ عبدالحمید نجفی، راوی کتاب، شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ در فرهنگسرای امام (ره) برگزار شد.

زاویه‌ پنهان مأموریت‌های هوایی
امیر سرتیپ نصیرزاده در این مراسم با تاکید بر این‌که مأموریت در نیروی هوایی بسیار سریع رخ می‌دهد، گفت: در کنار رزمنده هوایی کسی نیست که رشادت‌های آن‌ها را ثبت و ضبط کند. آنچه مهم است و در سال‌های اخیر بیشتر شاهد آن هستیم، وجود هنرمندانی است که بتوانند خاطرات را از سینه خلبانان نیروی هوایی بیرون بکشند و آن‌ها را به خوبی ثبت و ضبط کنند.

وی ادامه داد: نبردهای هوایی زوایای پنهان بسیاری دارد از جمله این زوایا، حضور همسران مهربان و فداکار خلبانان است که زمینه و آرامش را برای انجام مأموریت یک خلبان نیروی هوایی فراهم می‌کند. این زوایای پنهان باید به قلم کشیده شود تا جوانان این سرزمین بدانند که در تاریخ و فرهنگ کشور ما چه گذشته است.

معاون هماهنگ‌کننده نهاجا، یادآور شد: متأسفانه در مدارس کشور ما به دروسی چون ریاضی بیشتر از تاریخ اهمیت داده می‌شود اما در سایر کشورها این‌گونه نیست و حتی دانش‌آموزان به دلیل همین درس مردود می‌شوند. باید در کتاب‌های درسی رشادت‌های خلبانان ما در سال‌های جنگ تحمیلی به سلیقه و ذائقه مردم ایران برای مقاطع مختلف تحصیلی ثبت شوند. در کتاب‌های تاریخ مدارس باید از قهرمانی‌ها و جان‌فشانی‌های نیروی هوایی نوشته شود.

وی اضافه کرد: شاید دیدن نوجوانی که با ضربات چاقو خون‌آلود شده باشد برای هر فردی دردآور باشد اما متأسفانه آثار تهاجم فرهنگی بر روح نوجوانان به سادگی قابل دیدن نیست. قشر فرهنگی و نویسندگان جامعه باید الگوهای مناسب را در اختیار نوجوانان قرار دهند تا از این آسیب‌ها به دور بمانند.

رشادت‌های نیروی هوایی، برگ زرین تاریخ ایران
امیر سرتیپ نیک‌بخش حبیبی دیگر سخنران این آیین بود. وی در سخنانی با تاکید بر این‌که رشادت‌های نیروی هوایی برگ زرینی در تاریخ ایران خواهد بود، گفت:  وقتی آریوبرزن در مقابل سپاه اسکندر ایستادگی می‌کرد، هرگز گمان نمی‌کرد که امروزه، تندیس او در کشور نصب شود. رژه نیروی هوایی در روز ۱۹ بهمن ماه ۱۳۵۷ در مقابل حضرت امام خمینی (ره) نیز در دل تاریخ ثبت خواهد شد و افزون بر این، آیندگان به تمام رشادت‌های نیروی هوایی افتخار خواهند کرد.

وی از در دست تألیف بودن ۴۰ جلد تاریخ شفاهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سوی دفتر مطالعات راهبردی نهاجا خبر داد و افزود: قطعاً اگر این تاریخ شفاهی به قلم نویسندگان خوش‌قلمی چون محمد معما نوشته شود، صدها جلد خواهد شد. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مشحون از ایثارگری‌هاست. از چاپ کتاب «غرش رعد» بسیار خرسندم.

سپاسگزار همسرم هستم
امیر سرتیپ خلبان عبدالحمید نجفی، راوی کتاب «غرش رعد» نیز در این مراسم حضور داشت. وی گفت: ثمره بیان این خاطرات در کتاب «غرش رعد» برای جوانان و نسل‌های دیگر باقی می‌ماند. بسیاری از حقایق نبردهای هوایی پنهان است و این کتاب شاید نمایانگر کوشش‌هایی باشد از آنچه در مأموریت‌های هوایی انجام می‌شود. البته خلبانانی هستند که کارهای بسیار ارزشمندی را پس از انقلاب اسلامی به انجام رساندند که جا دارد برای آن خاطرات نیز کتاب‌های ارزشمندی نوشته و منتشر شود.

وی با بیان این‌که کتاب «عرش رعد» می‌تواند شرح حال تمام خلبانان ارتش جمهوری اسلامی ایران باشد، افزود: به یقین خلبانان به تنهایی قادر نبودند که مأموریت‌های دشوار را به انجام برسانند. نقش همسران خلبانان در انجام مأموریت‌ها بسیار مهم بود و من از همسرم که موجبات آرامش فکری من را فراهم کرد، سپاسگزارم.

راوی «غرش رعد» یادآور شد: خلبانان ایرانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی به زنده بودن فکر نمی‌کنند و فقط به این اهمیت می‌دهند که وظیفه خود را به درستی به انجام برسانند. برای خلبانان سعودی جای تأسف باقی است که منازل مسکونی و مردم بی دفاع را هدف قرار می‌دهند. این نمی‌تواند افتخاری برای خلبانان شکاری سعودی باشد. در جریان جنگ تحمیلی حتی یک منزل مسکونی حاشیه شهرها را هدف قرار ندادیم.

«غرش رعد» پس از سه سال و نیم شنیده شد
محمد معما، آخرین سخنران این آیین بود. وی خود را از خانواده‌ای نظامی معرفی کرد و گفت: پدرم از خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. همیشه جای خالی پرداختن به رشادت‌های نیروی هوایی را احساس می‌کردم و از سال ۱۳۸۴ تصمیم گرفتم بر این موضوع کار کنم که نخستین اثرم با نام «نبرد در آسمان» منتشر شد. این کتاب، اثر برتر جایزه کتاب سال دفاع مقدس را هم از آن خود کرد.

وی با بیان این‌که «غرش رعد» دومین کتاب اوست، افزود: در این کتاب سعی کردم علاوه بر نگارش خاطرات امیر سرتیپ نجفی، حوادث و رخدادهای مهمی را که برای نیروی هوایی در سال‌های پس از انقلاب اتفاق افتاد را هم بنویسم. نوشتن این کتاب سه سال و نیم طول کشید و من از داشتن پدری نظامی برای نوشتن کتاب بهره بردم. مثل تمام بچه‌ها، پدرم را قهرمان زندگی خود می‌دانم.

در پایان این مراسم، از کتاب چاپی و صوتی «غرش رعد» رونمایی شد.
نظر شما