جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۷
کد خبر: ۸۵۵۹۲
|
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
گزارش نقد کتاب «همافر» در فرهنگسرای مهر
نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «همافر» همزمان با فرارسیدن سالروز بیعت همافران نیروی هوایی ارتش با حضرت امام خمینی (ره)، ۱۸ بهمن با حضور نویسنده کتاب در فرهنگسرای مهر برگزار شد.
 بهاحمد جنتی محب: ارتش به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران کمک کرد گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این برنامه مرتضی صحرایی؛ معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای مهر درباره کتاب همافر گفت: این کتاب مجموعه خاطراتی از وقایعی است که در سال‌های پیش از انقلاب رخ‌داده و درنهایت منجر به شکل‌گیری انقلاب اسلامی‌شده است.
وی در ادامه به جان‌فشانی‌های شخصیت‌های مبارز اسلامی ازجمله شهید نواب صفوی و شهید اندرزگو اشاره کرد و گفت: این افراد طلایه‌داران حرکت اسلامی و مردمی بودند که در نهایت با همبستگی مردم به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید.
  
 معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای مهر ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) در زمان تبعید در نجف اشرف و در پاریس با اعلامیه‌های خودشان انسجام لازم را بین مبارزان ایجاد کردند و این حرکت در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ با ورود ایشان به کشور و سخنرانی تاریخی ایشان در بهشت‌زهرا، مهر تاییدی بر مبارزه‌های مردم بود. او تاکید کرد که صف‌آرایی گارد شاهنشاهی نتوانست در مقابل رخ داد عظیم و غیرتمندانه مردم ایران اسلامی و اقدام بزرگ نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ در مدرسه علوی و بیعت با حضرت امام خمینی (ره) تمام رشته‌های گارد شاهنشاهی را پنبه کرد و کمر رژیم طاغوت شاهنشاهی شکسته شد.
 
مدال افتخار سربازی انقلاب اسلامی را حضرت امام (ره) بر سینه ما زد
  
در این مراسم احمد جنتی محب، استاد دانشگاه و رییس سابق مرکز اسناد ملی دفاع مقدس، معاون آموزشی پژوهشکده دفاع مقدس و ازجمله سازماندهان اصلی همافرها و حماسه‌آفرینان انقلاب اسلامی به سخنرانی پرداخت.
وی صحبت‌های خود را با تأثیر ظهور انقلاب اسلامی در جهان آغاز کرد و گفت: انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۹ نظم جهان را به‌سوی نظم الهی دعوت کرد و تاثیرات چشم‌گیری بر دنیا گذاشت که هنوز هم ادامه دارد.
 
جنتی محب با تاکید بر اینکه سال ۱۳۵۷ با درجه همافر دومی در فرماندهی آموزش‌های نیروی هوایی که هم‌اکنون به نام شهید خضرایی مزین است به تدریس سیستم‌های ناوبری هواپیما مشغول بودم، گفت: حرکت مجدد انقلاب اسلامی از ۱۹ دی ۱۳۵۶ و از قم شروع‌شده بود و کم‌کم به همه اقشار و به ما ارتشی‌ها نیز رسیده بود.
 
 این استاد دانشگاه به علاقه عجیب نیروی هوایی ارتش به حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: حضرت امام از سال ۱۳۴۲ ارتش را برای خودش نگه داشته بود و هرگز ارتش را مورد خطاب قرار نداده بود، مگر در سخنرانی معروفشان که فرمودند « ای علما به داد اسلام برسید».
 
وی اوج علاقه‌مندی نیروی هوایی ارتش به حضرت امام خمینی (ره) را در روز ۱۲ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ دانست و گفت: روزی که حضرت امام خمینی (ره) در ازدحام جمعیت خیابان انقلاب، سوار هلیکوپتر رژیم شاهنشاهی شد و ازآنجا به سمت بهشت‌زهرا حرکت کرد، نشانی از اعتماد ایشان به نیروی هوای ارتش بود.
 
 جنتی محب افزود: بدنه ارتش به‌غیراز غلامان حلقه‌به‌گوش آن‌که در رده بالایی ارتش بودند، مابقی خود را فرزندان انقلاب و مردم می‌دانستند. بنابراین ارادت قلبی و عمیقی به حضرت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران داشتند. ما نیز همواره شاهد آن بودیم که مردم از ما توقع دارند و از طرفی خودمان را نیز موظف به این کار می‌دانستیم.
 
او در ادامه تاکید کرد: در چنین روزهایی بود که در بخش‌نامه از ضداطلاعات بیان شد که هرکسی در تظاهرات دیده شود و همکاری با اغتشاشگران داشته باشد برابر با قوانین زمان جنگ به اعدام محکوم خواهد شد. اما همافرها استوار بر عهد خود، گروهان بندی شدند که در کمتر از ۱۰ گروهان و زیر هزار نفر بودیم.
معاون آموزشی پژوهشکده دفاع مقدس بیان کرد: در خدمت حضرت امام (ره) رژه‌ای قوی‌تر از کادر نیروی زمینی رفتیم. آن روز رژه‌ای با پای دل رفتیم و ضربات پای ما گردوخاکی راه انداخته بود. در ادامه سرود خمینی‌ای امام را خواندیم و شعارهای انقلابی را که ساخته بودیم، ارائه دادیم.
احمد جنتی محب ادامه داد: بعد از بیعت با حضرت امام (ره) به فکر این بودیم که فراری شویم، اما فرمایشات ایشان چنان ما را تحت تأثیر قرارداد که وارد حرکت مردمی انقلاب اسلامی شدیم. ایشان از نیروهای مسلح و ارتش هم دعوت کرد که به ما به پوندند. در آن روز، حضرت امام (ره) مدال افتخاری به سینه ما زدند و فرمودند که از امروز سرباز قرآن و حضرت امام زمان (عج) هستید.
 
وی در بخشی از صحبت‌های خود به تعابیر حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: در سال‌های بعد امام (ره) تعابیر عجیبی داشتند و این روز را یوم‌الله قلمداد کردند. ایشان گفتند که در آن روز هرکس می‌خواست به انقلاب بپیوندند با مرگ مواجه بود و شما آن روز امتحان خود را به خوبی پس داده‌اید.
 به گفته احمد جنتی محب، مقام معظم رهبری نیز در ارتباط با این حرکت فرموده‌اند که من آن روز نظاره‌گر این صحنه زیبا بودم و دیدم که این نیروی هوایی چگونه در مقابل حضرت امام (ره) رژه می‌رود و نزد خودم گفتم، سدی که مقابل انقلاب بود، دیگر نیست.

ارتش به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران کمک کرد
احمد جنتی محب در پایان صحبت‌های خود گفت: مردم باید قدر ارتش ایران را بدانند، ارتش مصر را به بنید که با مردم چه‌کار کرد! ارتش ما حتی بچه‌های نیروی زمینی و کلانتری‌ها به حرکت‌های مردمی پیوستند، زیرا مردم را صاحب حکومت می‌دانستند و خودشان انقلابی و مردمی بودند و کمک ارتش باعث شد که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شود.

چهره‌ی تابناک ارتش در طول هشت سال دفاع مقدس به جهان نشان داده شد

مهدی نوروزی، نویسنده کتاب همافر نیز در این مراسم درباره کتاب خود گفت: خاطراتی که در این کتاب ذکرشده، فقط بخش کوچکی از فعالیت‌های انقلابی اشخاصی است که در سطوح مختلف ارتش شاهنشاهی اعم از نیروی زمینی، نیروی هوایی و نیروی دریایی به جریان افتاد.
 وی افزود: حوادث مندرج در این نوشتار، مربوط به اتفاقاتی می‌شود که در ایستگاه رادار جزیره‌ی کیش، پایگاه هوایی مشهد، ایستگاه رادار بابلسر و مکان‌های مختلفی از تهران رخ‌داده است.
به گفته نوروزی، اگر نویسندگان و محققین موفق به بررسی و نگارش حوادث مربوط به انقلاب اسلامی در ارتش شاهنشاهی بشوند، خواهند دید اعتقادات دینی تا چه وسعتی و با چه عمقی در میان افراد نیروهای نظامی گسترش و نفوذ داشته و سبب چه میزان فعالیت‌های انقلابی شده است. در آن صورت نظرات و نگاه تازه‌ای نسبت به ارتش رژیم گذشته پیداکرده و دلایل اصرار گروهک‌ها برانحلال ارتش در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و تأیید و تعریف حضرت امام (ره) از ارتش را درک خواهند کرد.
 
نویسنده کتاب همافر ادامه داد: اخبار مندرج در روزنامه‌های ماه‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که به بخشی از آن‌ها در این کتاب استناد شده است از یک سو، و مصاحبه‌های متعدد پخش‌شده در رسانه‌ها در ایام و ماه‌های پس از پیروزی انقلاب از سوی دیگر، نشان می‌دهد چه تعداد گروه و جریانات مذهبی مختلف در پایگاه‌ها و پادگان‌های ارتش و ایستگاه‌های نظامی در حال فعالیت بوده‌اند.
او به فعالیت‌های شهید سرلشگر کلاه دوز و دوستانشان در گارد شاهنشاهی، فعالیت‌های شهید سپهبد صیاد شیرازی و همکارانشان در یگان‌های مختلف نیروی زمینی، فعالیت‌های شهید سرلشکر بابایی و دوستانشان در پایگاه هشتم شکاری اصفهان، فعالیت‌های مرحوم حاج آقا کرمانی، امیر عطاءالله بازرگان، امیرحسین مرآتی، شهید سرهنگ شاه‌حسینی، سرهنگ خدا وردی، سرهنگ پورانی و دوستانشان در ستاد نیروی هوایی، فعالیت‌های کارکنان فنی و خلبان‌های هوانیروز و ... اشاره کرد که همگی حکایت از گستردگی مجاهدت‌ها و تلاش‌های چهره  های مؤمن و معتقد نظامی در سراسر ارتش شاهنشاهی بوده است.
 
او گفت: این گستردگی حضور و فعالیت در سرتاسر ارتش، نظام شاهنشاهی را که بر سه پایه‌ی شاه، ارتش و آمریکا استوار بود، شدیداً به لرزه انداخت و با فرار شاه که به ارتش متکی بود، آن را از هم فروپاشید. نویسنده کتاب همافر معتقد است که تلاش‌های عناصر مؤمن انقلابی در ارتش در اواخر عمر رژیم سابق به صورت اعتصاب، راهپیمایی و پیوستن به انقلاب ظهور کرده بود و اوج ظهور، در بیعت تاریخی همافران با حضرت امام (ره) تجلی یافت که به پیروزی انقلاب سرعت بخشید.
 
نوروزی اضافه کرد: این‌که بخشی از نیروی زمینی ارتش شاهنشاهی مقابل انقلاب صف‌آرایی کرده و تاآخرین‌نفس به کشتار مردم بی‌دفاع اقدام کردند، واقعیتی انکار ناپذیر است. اما همین بخش به علت ناآگاهی، علاقه و پیوندشان با رژیم شاه، کوچک‌تر از آنی بودند که در رسانه‌ها انعکاس پیدا کنند و چنین بود که توسط نظام سلطه‌ی جهانی بزرگ‌نمایی شدند
 
مهدی نوروزی در پایان سخنان خود گفت: واقعیت این بود که بدنه تنومند ارتش، همانند اکثریت مردم ایران از وابستگی به بیگانه و خدشه‌دار شدن عزت و اعتبار خود رنج می‌بردند و خواهان استقلال و آزادی خویش از یوغ اجنبی بودند.
 او در بخشی از صحبت‌های خود، اظهار امیدواری کرد تا نویسندگان، محققین و مورخین بتوانند با استناد به مدارکی که موجود است، این واقعیت را آن‌چنان‌که بوده در مباحث و تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی ثبت و ضبط نمایند. وی افزود: واقعیت ارتش، چهره‌ی تابناکش را در طول هشت سال دفاع مقدس به مردم انقلابی‌مان و جهانیان نشان داد.
 
گفتنی است در این مراسم جمعی از همافران حاضر در جلسه تجلیل شدند.
نظر شما