جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۹
کد خبر: ۸۵۷۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
در آیین رونمایی کتاب «آسیب‌شناسی فضای مجازی» مطرح شد:
حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی در آیین رونمایی کتاب آسیب‌شناسی فضای مجازی گفت: در دنیای امروزی نباید از تکنولوژی ممانعت کنیم و در فکر پنهان کردن اخبار باشیم چون سانسورگرایی در اخبار جنایت ملی است و نه خدمت ملی؛ چرا که مردم خواه ناخواه اخبار را به شکل نامرغوب از فضای مجازی به دست می‌آورند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از کتاب «آسیب‌شناسی فضای مجازی» به قلم حسین وزیری‌ستا امروز دوشنبه ۲۶ بهمن‌ با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی، پورموسوی استاد دانشگاه و مشاور شهردار تهران و جمعی از مدیران شهرداری تهران، صاحبنظران حوزه رسانه و فضای مجازی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. 
 
حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی در این مراسم با اشاره به سرعت تکنولوژی در دنیای امروز گفت: امروزه سرعت و اهمیت تکنولوژی فراگیر شده و ما باید همیشه هوشیار، هشدار، بیدار و آگاه باشیم. 
 
وی افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم همواره با نوآوری‌هایی در جامعه اطرافمان روبه‌رو هستیم. این در حالی است که می‌بینیم بعضی‌ها بسیار کهنه‌گرا هستند. اما باید بدانیم که تکنولوژی به شدت و سرعت پیش می‌رود و ما اگر بخواهیم ممانعتی برای آن ایجاد کنیم، زورمان نمی‌رسد و فقط خودمان را خسته می‌کنیم. 
 
 وی ادامه داد: خداوند بدیع‌السماوات است، بدین معنی که نوآور بوده و هرگز کهنه‌آور نیست. ما نیز در دنیای امروزی نباید از تکنولوژی ممانعت کنیم و در فکر پنهان کردن اخبار باشیم و به سانسور اهمیت دهیم چون سانسورگرایی در اخبار جنایت ملی است و نه خدمت ملی؛ چرا که مردم خواه ناخواه اخبار را به شکل نامرغوب از فضای مجازی به دست می‌آورند و به همین دلیل بهتر است که ما اخبار را در بستر درست و مرغوب در اختیار آن‌ها قرار بدهیم. 
 
طباطبایی گفت: با توجه به اهمیت فضای مجازی باید اندازه و زمانی را که صرف این فضا می‌کنیم، بشناسیم و البته آسیب‌های آن را هم شناسایی کنیم به هر حال منع کردن و سانسور کردن کار ناشایستی است و البته رهایی در فضای مجازی نیز مذموم است بنابراین باید حد وسطی را در این موضوع رعایت کنیم. 
 
انسان حس تعلق مکانی نداشته باشد دست به هر اقدامی می‌‎زند

سید موسی پورموسوی، استاد دانشگاه و مشاور شهردار تهران نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اهمیت شکل‌گیری هویت در افراد جامعه گفت: هویت ابعاد گوناگون دارد و انسان زمانی که در بعد فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هویت خود را پیدا می‌کند در واقع از خودش تعریفی ارایه می‌کند. 
 
وی با تاکید بر اینکه امروز متولدان دهه ۷۰ در کشور با مشکلات هویتی روبه‌رو هستند، افزود: بخش بسیاری از مشکلات ما به دلیل جداشدن از فضای واقعی است چرا که اگر انسان حس تعلق مکانی نداشته باشد ممکن است دست به هر اقدامی بزند. 
 
به گفته این استاد دانشگاه، فضای مجازی بعد مکانی و زمانی را از انسان‌ها می‌گیرد و آسیب اصلی این است که فرد را از فضای واقعی دور می‌کند. 
 
پورموسوی با بیان اینکه باید بدانیم چگونه از فضای مجازی استفاده کنیم تا دچار مشکلات هویتی نشویم، یادآور شد: فضای مجازی تا زمانی که در فضای واقعی و عینی کارکرد نداشته باشد، ارزشی ندارد. امروزه بسیاری از مشکلات مانند سست شدن بنیان‌های خانواده، افزایش طلاق، فحشا و... در فضای مجازی شکل می‌گیرد با این وجود راه مقابله با آن فیلترینگ نیست. 

وی با اشاره به اینکه در پشت فضای مجازی ایدئولوژی حاکم است، گفت: فضای مجازی تنها یک ابزار است و اگر ما نظریه را از پشت فضای مجازی برداریم و به جای آن اندیشه، ادبیات دینی، آموزش و هویت جایگزین کنیم بسیاری از مشکلاتمان حل می‌شود. 

 وی تاکید کرد: در فضای مجازی فرصت و تهدید با هم وجود دارد تنها باید شجاعانه به این فضا ورود کنیم و فضا را در اختیار بگیریم. مقام معظم رهبری نیز بار‌ها بر این موضوع در سخنانشان تاکید داشتند. 

پورموسوی اظهار کرد: امروز جریان داعش از فضای مجازی برای یارگیری خود استفاده می‌کند. ما هم باید به این فضا ورود پیدا کرده و ادبیات و الگوی مناسبی را برای آن تهیه کنیم. در واقع فرصت‌های فضای مجازی به شرط مدیریت آن بیشتر از تهدید‌هایش است. 

استفاده از بستر فضای مجازی برای معرفی فرهنگ

وزیری ستا، مولف کتاب نیز در این مراسم رونمایی با بیان اینکه باید به فرصت‌های برآمده از رسانه توجه کرد، گفت: آسیب‌های فضای مجازی ما را برآن واداشت که دست به هر اقدامی بزنیم. مخاطب ما در این کتاب نسل جوان و دهه ۷۰ هستند چون امروز شتاب فزاینده‌ای در حوزه اطلاعات وجود دارد که موجب تهدید هویت ایرانی اسلامی ما شده است. 
 
وی ادامه داد: البته راه مقابله پاک کردن اصل مساله نیست بلکه باید به ابزار‌ها مسلط شویم و در بستر فضای مجازی فرهنگمان را تشریح کنیم چرا که انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگ‌ساز بوده که فرهنگ ایثار و شهادت را بنیان‌گذاری کرده است. 
 
وزیری ستا تاکید کرد: اگر نتوانیم از بستر فضای مجازی برای معرفی فرهنگ اسلامی ایرانی استفاده کنیم روز به روز جوانانمان نسبت به فرهنگ شهادت و ایثار بیگانه می‌شوند. بنابراین باید به دنبال فرصت‌های فضای مجازی باشیم و از این ظرفیت استفاده بکنیم چون در این صورت محکوم به شکست هستیم و بین سنت و مدرنیته می‌مانیم.
نظر شما