شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۷
کد خبر: ۸۵۸۰۴
|
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
آشنایی با مراکز فرهنگی هنری پایتخت
«خانه فرهنگ سلمان فارسی» در سال ۱۳۷۵ با مساحت ۴۸۰ متر مربع در قلب منطقه ۱۷ تهران تاسیس شد. این مرکز به همت شهرداری منطقه ۱۷ تغییر کاربری داد و در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار گرفت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، خانه فرهنگ سلمان فارسی با ۱۰ فضای آموزشی یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های فرهنگ پایتخت است که به اذعان مدیران فرهنگی هنری منطقه ۱۷ تهران، به اندازه یک فرهنگسرا برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا می‌کند. 

خانه فرهنگ سلمان فارسی، مرکز فرهنگی منطقه ۱۷

نیره سورانی مدیر این مرکز مهم‌ترین ویژگی خانه فرهنگ سلمان فارسی را مخاطبان خوب و گستردگی دامنه مراجعان می‌داند. وی دریاره تمایز این خانه فرهنگ با دیگر مراکز و خانه‌های فرهنگ تهران می‌گوید «در منطقه ۱۷ تهران به جز فرهنگسرای بهاران که در محله بهاران فعالیت می‌کند، مرکز فرهنگی که بخواهد در سایر محلات منطقه کار کند، نداریم. تنها خانه فرهنگ منطقه ۱۷ همین جاست و از آنجا که کیفیت کار‌ها و کارگاه‌هایی که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌کند بالا‌تر از مراکز مشابه است، مردم منطقه به ما اعتماد کرده و مراجعه می‌کنند. کلاس‌های زبان و پیش دبستانی مرکز ما بدون تبلیغات تعداد زیادی مخاطب دارد.» 

خانه فرهنگ سلمان فارسی، مرکز فرهنگی منطقه ۱۷

خانه فرهنگ سلمان فارسی ۱۰ فضای آموزشی دارد. این مرکز کلاس‌های زبان، قرآن، خیاطی، نقاشی، طراحی، تجسمی و قرآن برگزار می‌کند. البته مدیر این مرکز می‌گوید مردم این محله آموزش خانواده و آیین همسرداری را بیشتر می‌پسندند. «تجربه ثابت کرده مخاطبان ما در حل مشکلات کوچک و مسائل خانوادگی درمانده‌اند و با مشاوره‌ها و کارگاه‌های ما، با اعلام چند حکم و فرمان و توصیه، زندگیشان متحول می‌شود.» تربیت فرزند، فرزند پروری، نوع برخورد با همسر و فرزند هم از دیگر برنامه‌های پرطرفدار خانه فرهنگ سلمان فارسی است. خانم سورانی تعریف می‌کند که «خاطرم هست اوایل حضورم در این مرکز، می‌خواستیم کودکان را به اردو بفرستیم. اما بچه‌ها درخواست کردند که مادران ما را نیاورید! وقتی این را به خانواده‌هایشان اطلاع دادیم، دیدیم به واسطه ضعف در برخورد با کودکان، ارتباط بچه‌ها با مادر‌ها کم شده است.» 

وی از تعامل خوب کارکنان مرکز با مردم تقدیر می‌کند و می‌گوید «مردم خودشان زیارت عاشورا را نذر می‌کنند و در مرکز برگزار می‌کنند. ما در را به روی همه باز گذاشتیم. اعتماد مردم را باید به دست بیاوریم. روزهای اولی که اینجا آمدم، یک هفته می‌گشتم تا مراکز فرهنگی و هنری و مذهبی حول خانه فرهنگ را پیدا کنم تا بتوانم با تعامل و ارتباط با آن‌ها، کار‌ها را پیش ببرم. به عنوان مثال برای برنامه‌های هفته دفاع مقدس، به معتمد محله و بزرگ محله گفتیم و کار‌ها را به خود او سپردیم. هم در نوع ارتباط با خانواده شهدای محله و هم در جذب مخاطبان برنامه‌های این چنینی، راحت‌تر بودیم. با مسجد محله و حسینیه‌های معروف محله هم این اتفاق می‌افتد. تعامل خوبی با امام جماعت مسجد محله داریم که در حوزه سخنران، مداح و... کمک به ما می‌رسانند.» 

خانه فرهنگ سلمان فارسی، مرکز فرهنگی منطقه ۱۷

نیره سورانی مدیر این مرکز علوم ارتباطات خوانده و مدتی روزنامه نگار بوده؛ بعد از تجربه مربیگری، به واسطه فعالیت همسرش در حوزه روان‌شناسی، به رشته روان‌شناسی علاقه‌مند شده است. ارتباطات خوبی با بهزیستی دارد و در کارگاه‌ها و سمینارهای مختلفی شرکت کرده. به واسطه همین تجربیات می‌گوید «مشکل ما با مادران است، در حالی که آن‌ها فکر می‌کنند که فرزندشان مشکل دارد.» در این مرکز با توجه به رایگان اعلام شدن آموزش قرآن، فعالیت‌های مناسبی در حوزه آموزش قرآن انجام شده و مهارت‌های سبک زندگی با قرآن و آموزش قرآن و... گسترش پیدا کرد. برای آموزش خانواده هم با کمک بهزیستی فعالیت‌هایی آغاز شده و کارگاه‌های طب سنتی هم در حال برگزاری است. با موسسات خیریه هماهنگی شده تا با فروش محصولات هنری حاصل کار معلولان کمکی به معمولان شود. 

برای استفاده از خدمات متنوع خانه فرهنگ سلمان فارسی می‌توانید خیابان قزوین، خیابان قلعه مرغی، خیابان یوسفی، شماره ۳۳ مراجعه کرده یا با شماره تلفن ۵۵۶۶۸۶۱۱ تماس بگیرید.
برچسب ها: معرفی مراکز
نظر شما