شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۲
کد خبر: ۸۵۸۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
محمد خیاطیان معاون مالی و اداری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از اهداف این سازمان برای شرکت در سومین کنفرانس ملی آموزش گفت: سازمان فرهنگی هنری با انگیزه و هدف رشد و توسعه در جایزه تعالی آموزش شرکت کرده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در بین ۳۸ سازمات شرکت کننده در سومین همایش ملی آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رتبه سوم را کسب کرد و از محمد خیاطیان، معاون مالی و اداری این سازمان تقدیر شد. محمد خیاطیان درباره انگیزه شرکت در این همایش گفت: قطعاً شرکت کردن در چنین همایش‌ها و جشنواره‌هایی در بردارنده اهداف مشخص و معینی است. سازمان با انگیزه و هدف رشد و توسعه در جایزه تعالی آموزش شرکت کرده است. 

جایگاه استراتژیک آموزش منابع انسانی به درستی درک نشده است

وی افزود: با توجه به اینکه جایزه تعالی آموزش و توسعه مبتنی بر مدل‌های تعالی و EFQM است، اولین انگیزه ما افزایش سطح کیفی و تعالی آموزش منابع انسانی سازمان است. استقرار رویکردهایی نظیر استاندارد‌ها و مدل‌های کیفی، فرصت مناسبی جهت سنجش و ممیزی ساختار و فرایندهای زیر سیستم‌ها را فراهم می‌آورد و از سوی دیگر سازمان را با جدید‌ترین دستاورد‌ها در حوزه آموزش منابع انسانی آشنا می‌کند. 
 
خیاطیان همچنین در پاسخ به ابن سوال که مدل جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه چه کاربرد‌ها و کارکردهایی برای سازمان‌های ایرانی دارد و چه تأثیری بر عملکرد سازمان‌ها خواهد داشت؟ تاکید کرد: متأسفانه در سازمانهای ایرانی، هنوز جایگاه استراتژیک آموزش منابع انسانی به درستی درک نشده است. بسیاری از آموزش‌ها بدون هدف و صرفاً برای خالی نبودن عریضه ارائه می‌گردد. با توجه به اینکه آموزش در بسیاری از سازمانهای ایرانی در دوران طفولیت به سر می‌برد، قطعاً بهره‌مندی از استاندارد‌ها و مدل‌های تعالی می‌تواند به عنوان الگویی جهت شناسایی کمبود‌ها، کاستی‌ها و استخراج اشکالات سیستم‌های آموزشی محسوب گردد. 

معاون مالی و اداری سازمان فرهنگی هنری همچنین درباره اقدامات این سازمان برای تحقق الزامات تعیین شده در این کنفرانس گفت: در سال جاری تلاش شده است ضمن مطالعه معیار‌ها و شاخص‌های تعالی، کمبودهای موجود در نظام آموزش کارکنان استخراج شود. با توجه به الزامات، در سال گذشته استاندارد ISO ۱۰۰۱۵ را دریافت کرده‌ایم. هرچند پیش از استقرار این استاندارد، نظام آموزش منابع انسانی سازمان ما مبتنی بر رویکرد فرایندی بود اما این استاندارد نگاه پایش و مانیتورینگ را بر فرایند‌ها غالب کرده است.

وی افزود: در سال جاری نیز به تدوین نظام جامع آموزش کارکنان و تشکیل کمیته راهبری آموزش اقدام کردیم. پیرو اقدامات صورت گرفته، اظهارنامه عملکرد آموزش به منظور شرکت در جایزه تعالی آموزش و توسعه، منطبق بر واقعیات موجود تدوین شد.

خیاطیان در پاسخ به این سوال که نتیجه ارزیابی جایزه تعالی آموزش و توسعه تا چه میزان می‌تواند انتظارات سازمان را برآورده کرده و زمینه را برای حرکت به سمت تعالی و بالندگی حوزه آموزش فراهم آورد هم گفت:  دریافت جوایز و تقدیرنامه‌ها برای سازمان‌ها خوشایند است و موفقیت سازمان را در عرصه ملی معرفی می‌کند اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین نتیجه که از شرکت در اینجایزه برای سازمان ما فراهم می‌شود، اقدام سازمان جهت ارزیابی و ممیزی از خود است. این ارزیابی و پایش می‌تواند وضعیت موجود آموزش منابع انسانی را منعکس سازد و بینش و نگرش علمی به فرایند‌ها و ساختارهای نظام آموزش منابع انسانی سازمان دهد. به عبارت دیگر اشراف بر کمبود‌ها و کاستی‌ها را برای ما مشخص می‌کند. 

جایگاه استراتژیک آموزش منابع انسانی به درستی درک نشده است

وی با اشاره به کمک مدل تعالی آموزش و توسعه به مدیران سازمان فرهنگی هنری یادآور شد: معیار‌ها و شاخص‌های مدل تعالی ابزاری قوی و بدون سوگیری برای سنجش عملکرد زیر سیستم‌های سازمانی است. با توجه به اهمیت عملکرد واحدهای سازمانی در پیشبرد اهداف سازمان، به ویژه زیر سیستم آموزش و توسعه که به نوعی با اهداف و مأموریتهای سازمان گره خورده است، شاخص‌های علمی این مدل امکان ارزیابی دقیق عملکرد واحد آموزش را فراهم آورده است. قطع به یقین رئیسان و مدیران هر سازمانی انتظارات مشخصی برای حوزه‌های استراتژیک سازمان خود دارند. معیار‌ها و شاخص‌های مدل، نقش مدیران سازمان را در توسعه فرهنگ یادگیری در سازمان و نگاه استراتژیک به آموزش و توسعه سرمایه انسانی فراهم می‌کند. 

خیاطیان همچنین از برنامه مشخص این سازمان برای حرکت در مسیر تعالی آموزش خبر داد و گفت: از زمان مطرح شدن اندیشه شرکت در جایزه، به دست اندرکاران جایزه و کارکنان اداره آموزش و توسعه اعلام کرده ایم که هدف از شرکت در جایزه صرفاً دریافت لوح، تقدیر نامه و تندیس نیست، بلکه باید شرکت در جایزه برای سازمان ما آورده‌ای پایدار داشته باشد. به عبارتی هدف ما از شرکت در این جایزه کیفی سازی ساختار و فرایند‌ها و تعالی نظام آموزش کارکنان همپای سازمانهای پیشرو است. لذا انتظارات خود را برای شرکت در این جایزه انعکاس داده‌ایم. براساس این انتظارات، کارکنان این حوزه با الهام از الزامات، معیار‌ها و شاخص‌ها در جهت تقویت داشته‌ها و استقرار رویکردهای جدید اقدام نمودند. نگاه ما رشد و بالندگی براساس معیارهای مدل تعالی است. 

معاون مالی و اداری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به مهم ترین چالش پیشروی این سازمان برای پیاده سازی مدل جایزه ملی تعالی آموزش گفت: متأسفانه یکی از اشکالات مهم در نظام اداری و دانشگاهی کشور ما، کم توجهی به سازمانهای غیر صنعتی و اصولاً به سازمانهایی است که اساس و بنیان فعالیت آن‌ها مبتنی بر اصول دانشی علوم انسانی می‌باشد. در کشور ما کمتر به مطالعه و پژوهش در سازمانهای فرهنگی پرداخته شده است. مطالعات نشان می‌دهد که پیاده سازی مدل و موضوع جایزه ملی تعالی آموزش و توسعه عمدتاً در سازمانهای فنی، مهندسی و تولیدی انجام شده است. اینکه سازمان فرهنگی هنری خواهان شرکت در چنین موضوعی شده است دشواری‌هایی دارد، اما آمادگی کافی و وافی و اراده سازمانی وجود دارد که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بتواند با ورود به این عرصه راه را برای سایر سازمانهای تئوری محور فراهم نماید که البته این خود چالش مهمی است.

وی در پایان گفت: انشاء الله در سال آینده با عزم و اراده‌ای محکم در راستای تعالی هر چه بیشتر نظام آموزش و توسعه منابع انسانی با هدف توانمندسازی سرمایه انسانی و با بهره‌مندی از رویکردهای نوین در این عرصه حرکت کنیم.
نظر شما