جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۵
کد خبر: ۸۵۸۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
به همت فرهنگسرای رازی برگزار شد
هشتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی به نام پروفسور محمدقلی شمس از بزرگان عرصه چشم پزشکی، به همت فرهنگسرای رازی پنجشنبه ۶ اسفند در بیمارستان فارابی برگزار شد.
هشتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمسبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با یکصد و یازدهمین سالگرد تولد پروفسور شمس، پدر چشم پزشکی ایران و هشتاد و یک سالگی بیمارستان فارابی، هشتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی با حضور پیشکسوتان و صاحبنظران عرصه چشم پزشکی ایران در سالن آمفی تئا‌تر بیمارستان فارابی برگزار شد. 

در خصوص جشنواره چشم پزشکی فارابی بهنام خادم مدیر فرهنگی هنری منطقه۱۱، رییس فرهنگسرای رازی و یکی متولیان برگزاری این جشنواره گفت: فرهنگسرای رازی در رابطه با تجلیل از مفاخر، ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «زندگی به سبک بزرگان» دارد و در پروژه‌هایی مانند این جشنواره سعی داریم با فرهنگسازی و معرفی افراد نخبه در حوزه‌های مختلف، جوانان را با شخصیت‌های موفق آشنا کنیم تا جوانان بتوانند بر حسب علاقه خود، مفاخر را در طول زندگی خود به عنوان اسوه و الگو انتخاب کنند و راه آن‌ها را در پیش بگیرند. 
 
وی در ادامه بیان کرد: این جشنواره دومین برنامه‌ای بود که با بیمارستان فارابی برگزار کردیم و در طی آن به تجلیل از ۱۸ نفر از استادان برجسته در حوزه‌های مختلف علم چشم پزشکی که این عزیزان همگی منشاء اثر و خدمات شایسته نیز بودند تقدیر و تشکر به عمل آوردیم و همچنین آن‌ها را به جامعه جوان کشور معرفی کردیم تا ارتباطات علمی بین آن‌ها شکل بگیرد و گامی باشد برای پیشرفت جامعه.
   
این همایش ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه ۶ اسفند ماه با قرائت چند آیه از قران کریم و پخش سرود ملی آغاز شد. فرشید فهیم در این همایش به عنوان مجری حضور داشت و بخش‌های مختلف برنامه را برای حاضران معرفی کرد. 
 
در ابتدا فیروزه رحیمی دبیر هشتمین جشنواره چشم پزشکی ضمن خیر مقدم به همه استادان و حاضران در برنامه درباره این جشنواره گفت: هرسال در اولین پنج شنبه ماه اسفند این جشنواره را برگزار می‌کنیم. اسفند سال جدید را نوید می‌دهد و به یاد ما می‌آورد تا با خودمان مرور کنیم که در این سالی که گذشت چه کارهایی انجام داده‌ایم و آیا موثر بوده‌ایم؟

 وی در ادامه بیان کرد: امروز در این برنامه از بهترین طرح‌ها، از پژوهشگر بر‌تر، آموزگار بر‌تر، مقاله‌های بر‌تر فارسی و انگلیسی، نوآوری بر‌تر در جراحی و... تقدیر خواهد شد. این جشنواره به دوسته رقابتی و غیر رقابتی به داوری می‌نشیند که در دسته رقابتی از بین ۵۰ مورد ۱۴ مورد آن‌ها انتخاب و در دسته غیر رقابتی از بین ۱۲ مورد بررسی شده ۴ مورد انتخاب و مود تقدیر قرار می‌گیرند. 

دبیر جشنواره در پایان صحبت‌های خود با نمایش اسلاید‌های مختلف تعداد مقاله‌های فارسی، انگلیسی، ترجمه‌ها، تالیف، طرح‌های پژوهشی و... را برای حاضران به تصویر کشید. 
در بخش بعدی برنامه فرشید فهیم از محبوبه عزیزی مجری تلوزیون دعوت کرد تا به مناسبت ایام فاطمیه و در وصف بانوی بزرگوار دو عالم دکلمه‌ای را بخوانند. 
 
پس از پایان دکلمه از اسماعیل میرفخرایی دعوت شد تا از خاطرات خود با پروفسور شمس بگوید. وی نامه‌ای را از جیب کتش در آورد و گفت این نامه‌ای است که پروفسر شمس برای من نوشته است. ارزش این نامه برای من بیشتر از تقدیر، لوح و تندیس‌هایی است که تا به حال گرفته‌ام.

وی در ادامه گفت: امروز صبح وقتی به بیمارسان فارابی می‌آمدم از محله‌هایی رد شدیم که برای من نوستالژیک بود. محله‌هایی که در دوران کودکی با پدرم در آن رفت و آمد می‌کردم. وقتی از این محله‌ها رد شدیم بغض گلوی من را گرفت اما وقتی وارد بیمارستان فارابی شدیم شادی عمیقی وجود من را گرفت. شادی از این جهت که اینجا جایی است که هرکس برای مردم کاری انجام می‌دهد و این شادی در وجود آدم باقی می‌ماند.
 
اسماعیل میرفخرایی در ادامه خاطراتی از زمان مجری گری خود در تلوزیون تعریف کرد و گفت: من از تلوزیون به عنوان ابزاری به عنوان کلاس درس استفاده می‌کردم. میرفخرایی در پایان گفت باید به این نکته اساسی دقت شود که در ایران باید از لفاظی پرهیز کنیم  و به عمل برسیم. 

در بخش سوم برنامه از برگزیدگان در دسته رقابتی تجلیل شد و بعد از آن میهمانان برنامه به تماشای اجرای گروه موسیقی سنتی «آوای ماندگار» دعوت شدند. 

در بخش تجلیل از چشم پزشک پارسی کلیپی از علریضا جلیلیان در سالن و برای حاضران پخش شد. جلیلیان استادیار چشم پزشکی دانشگاه ایلینویز امریکاست و به دلیل عدم حضور در ایران کلیپی از خود را برای این همایش ارسال کرده بود.

وی در این کلیپ از داوران تشکر کرد که او را به عوان چشم پزشک پارسی انتخاب کرده‌اند و گفت: امیدوارم شایستگی آن را داشته باشم. جلیلیان در ادامه از پروفسور شمس یاد کرد و گفت: مهم‌ترین الگوی چشم پزشکی برای من در ایران ایشون هستند.

جلیلیان همچنین از مدیر بیمارستان فارابی تشکر کرد که با تلاش‌هایش توانست این بیمارستان را به قطب چشم پزشکی تبدیل کند. 

در بخش «خدمت‌گذار بر‌تر» از محمد علی جوادی تقدیر شد و قبل از آن جواد جعفری نسب به عنوان شاگرد و کسی که سالهاست با وی همکاری می‌کند چند دقیقه‌ای درباره محمد علی جوادی صحبت کرد.
جعفری نسب با زندگی دکتر جوادی شروع کرد و به فعالیت‌های او در حوزه چشم پزشکی و خدمت‌هایی که در این عرصه کرده است پرداخت. همچنین قبل از تقدیر از رضا کارخانه به عنوان آموزگار بر‌تر، علی رضا لاشه‌ای درباره این استاد صحبت کرد. وی برای حضار درباره زندگی رضا کارخانه، فعالیت‌ها و پژوهش‌های او سخن گفت. 

جایزه برگزیده «نو دوستی و پیش گیری از نابینایی» اهدا شد به محمد صادق پیروز و قبل از تقدیر از این استاد پیشکسوت کلیپی از وی پخش کردند. محمدصادق پیروز متولد ۱۳۰۲ لاهیجان است. وی پینوند قرنیه را با محمد قلی شمس در ایران شروع کرد. عشق به وطن باعث شده است در همه این سال‌ها در ایران بماند و به مردم کشور خود خدمت کند. 

در بخش پایانی برنامه از برگزیدگان در دسته غیر رقابتی نیز تجلیل شد و تمام عکاسی که تندیس دریافت کرده بودند عکس یادگاری انداختند.

مطالب مرتبط
نظر شما