پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۴
کد خبر: ۸۵۹۹۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
مراسم بزرگداشت منصور امیرآصفی با حضور جمع کثیری از پیشکسوتان و بزرگان فوتبال کشورمان، شنبه ۱۵ اسفندماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیش از دویست نفر از اهالی فوتبال در شصت و دومین نشست کافه فوتبال و با هدف بزرگداشت زنده یاد منصور امیر آصفی، شنبه ۱۵ اسفند در فرهنگسرای اندیشه گرد هم آمدند. 

امیرحاج رضایی کار‌شناس، مفسر و منتقد فوتبال با بیان اینکه سخن گفتن درباره منصور امیرآصفی دشوار است، اظهار کرد: منصورخان به دو چیز شهره بود. تن ندادن به بردگی و پشت کردن به دروغ. این دو ویژگی عظمت روح بود. 

پیشکسوتان فوتبال به یاد مرحوم امیرآصفی گردهم آمدند

وی ادامه داد: او در جامعه فوتبال به جوانمردی اعتبار داد و آبروی فتوت و مردانگی شد. امیرآصفی عاشق خدمت به مردم بود. از او آموختم که با ارزش باشم و با ارزش زندگی کنم و همیشه برای خودم خطوطی داشته باشم. 

امیرآصفی را گم کرده‌ایم
حسن امین بخش پیشکسوت فوتبال و رئیس اسبق هیئت فوتبال تهران نیز در سخنانی با بیان اینکه منصور امیرآصفی نمرده است، اظهار کرد: امیرآصفی را گم کرده‌ایم. منصور خان نیکو بود و به قول سعدی مرده آن است که نامش به نکویی نبرند. گفتار و پندار و کردار منصورخان نیک داشت. 

وی خاطراتی از منصور امیر آصفی برای حضار تعریف کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار بود رئیس هیات فوتبال تهران را انتخاب کنیم و در رای گیری که به عمل آمد، امیرآصفی که نامزد این سمت شده بود، به خود رای نداد و در لحظه آخر گفت که دکتر برومند از من لایق‌تر است و او باید این سمت را بر عهده بگیرد. با مرور چنین خاطراتی باید از خود بپرسیم امروز فوتبال کشورمان به کجا سقوط کرده است؟ همه پشت یکدیگر بد می‌گویند تا بتوانند وارد فدراسیون فوتبال شوند. زمانی که من در هیات فوتبال تهران بودم، جز کار و دوندگی و تلاش چیزی برایمان نداشت. امروز چه شده که همه انقدر تلاش می‌کنند تا در فدراسیون جایی برای خود باز کنند. 

پیشکسوتان فوتبال به یاد مرحوم امیرآصفی گردهم آمدند

امین بخش خاطرنشان کرد: امروز همه گله می‌کنند که فوتبالی‌ها در فدراسیون نیستند. سال‌هایی که افراد مطرح فوتبال کشورمان در فدراسیون حضور داشتند، تیم فوتبال کشورمان به المپیک راه پیدا کرد و در هر گوشه و کنار، بدون آنکه همچون امروز، هزینه‌ای دریافت کنیم، کلاس‌های آموزشی مربیگری برگزار می‌کردیم. 

وی همچنین گفت: منصور امیر آصفی با ما فاصله سنی نداشت، بلکه به لحاظ کیفیت بازی با ما فاصله داشت و به همین دلیل هم بسیاری از هم تیمی‌هایشان جرات شوخی کردن با او را نداشتند. 

شخصیت‌های ماندگار ورزش را فراموش نکنیم
غلامحسین نوریان دیگر پیشکسوت فوتبال کشورمان نیز با بیان اینکه سالیان سال با امیرآصفی زندگی کرده است، گفت: هیچ‌گاه از او صدای بلند نشنیدم. او از خانواده‌ای فرهنگی بود و به همین دلیل هم رفتاری متفاوت داشت. کاش تشکیلاتی در سطح کشور برای بزرگداشت عزیزانی همچون امیرآصفی وجود داشت. 

وی افزود: وقتی تیم ایران برای المپیک ۱۳۶۴انتخاب شد، شادی فراموش نشدنی در سطح کشور به پا شد، مدت‌ها مردم با حال و هوای آن زمان زندگی می‌کردند. حیف است که شخصیت‌های ورزشی آن دوران به بوته فراموشی سپرده شوند. تمام کشورهای دنیا قهرمانان ورزشی خود را حفظ می‌کنند. اما متاسفانه در کشورمان می‌بینیم که نام امجدیه تغییر می‌کند و مسوولان به این مقوله توجه نمی‌کنند. چرا در میادین ورزشی و ورزشگاه‌ها نباید نامی از این بزرگان ورزش کشورمان وجود داشته باشد؟ 

چیزی از پهلوانی در ورزشکاران امروز باقی نمانده است
ناصر عظیمی از همبازی‌ها و دوستان مرحوم امیرآصفی در این مراسم با اشاره به اینکه همیشه تصورش بر این بوده که ورزشکار، جوانمرد، با گذشت، شریف و با اخلاق است، اظهار کرد: کم کم که وارد فضای حرفه‌ای فوتبال شدم، متوجه شدم که خیلی از این تعاریف در ورزش وجود ندارد. متاسفانه در ورزشکاران امروز چیزی از پهلوانی‌های قدیم نمی‌بینم. 

پیشکسوتان فوتبال به یاد مرحوم امیرآصفی گردهم آمدند

وی اظهار داشت: در طول ۷۰ سال تجربه فوتبال و زندگی بین مردم، خیلی چیز‌ها را از جنوب شهر که به دنیا آمدم تا بالای شهر که امروز زندگی می‌کنم، لمس کردم و کمتر قهرمانی را دیدم که برای همه جامعه‌اش عزت نفس داشته باشد. امیدوارم در شهرمان انسان‌هایی هچون امیرآصفی زیاد شوند. اگر بگویم که امر آصفی بیشتر وقتش را صرف گرفتاری‌های مردم می‌کرد، دروغ نگفته‌ام. کمتر انسانی را این گونه دیده‌ام. 

معیارهای باورپذیر معرفت در ورزش رخت بر بسته است
جهانگیر کوثری کار‌شناس فوتبال و تهیه کننده سینما نیز با تاکید بر اینکه با فقدان منصور امیرآصفی زخم عمیقی بر دل‌های اهالی و علاقه مندان فوتبال کشور نشست، عنوان کرد: فضای امروز فوتبال کشور، امثال امیرآصفی را پس می‌زند. متاسفانه همه معیارهای باورپذیر معرفت در ورزش رخت بر بسته است و در چنین شرایطی امیرآصفی چگونه باید می‌ماند. 

وی با اشاره به اینکه منصور امیرآصفی به دور از تنگ نظری‌های برخی در فوتبال، همچنان والا مانده بود، اظهار کرد: پاره‌ای از آدم‌ها همچون او، خود مشعلند و تا پایان می‌سوزند تا راه برای دیگران روشن باشد. 

امیرآصفی بزرگان بسیاری را به فوتبال کشور هدیه داد
حسین کلانی بازیکن پیشکسوت تیم ملی فوتبال کشور نیز در سخنانی با بیان اینکه که سعادت شاگردی منصور امیرآصفی را نداشته است، عنوان کرد: وقتی به کارنامه شخصیت‌هایی همچون امیرآصفی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بزرگانی را به فوتبال کشور هدیه داده‌اند که باعث افتخار ورزش بوده‌اند. تاریخ ورزش و فوتبال کشورمان هیچ‌گاه نمی‌تواند خدمات ایشان را فراموش کند. 

وی ادامه داد: منصور خان در تمام طول عمر فعال بود و تا آخرین لحظات زندگی از آموزش و هدایت فوتبالیست‌های کشور کوتاهی نمی‌کرد. 

این فوتبالیست پیشکسوت همچنین گفت: چنین مجالسی این فرصت را می‌دهد که دور هم جمع شویم و کانون‌های مربیان و پیشکسوتان را بست دهیم و منسجم کنیم. امیدوارم این گونه جلسات به گوش مسوولان هم برسد و آن‌ها هم قدمی در این راه بردارند. 

قدر‌شناسی از پیشکسوتان فوتبال باید پایدار باشد
بیژن ذوالفقارنسب بازیکن سابق و مربی فوتبال اهل ایران با تاکید بر اینکه قدر‌شناسی از پیشکسوتان فوتبال باید پایدار باشد، گفت: امیراصفی از نادر ورزشی‌های کشور است که هیچ‌گاه نامش فراموش نمی‌شود. امیرآصفی همراه تیم ملی فوتبال به عنوان بازیکن به المپیک راه پیدا کرد و پس از آن نیز مربی بود که پیش از ۳۰ سالگی مربیگری تیم پیکان را بر عهده گرفت و فوتبالیست‌هایی همچون قلیچ خوانی، حاج رضایی، پروین و... را تربیت کرد. در ۳ دوره و مقطع مختلف ریاست هیات فوتبال تهران را بر عهده گرفت. 

وی گفت: صبوری، خویشتن داری و محبت از نمونه‌های بارز رفتار ایشان بود و امیرآصفی به واقع معلمی نمونه بود و تمام وجودش را عاشقانه در راه فوتبال گذاشته بود. 

منصورخان من را صاحب خانه کرد
محمد مایلی‌کهن بازیکن پیشین، مربی فوتبال و نائب‌رئیس دوم کانون مربیان فوتبال ایران با بیان اینکه حدود ۷ ماه در تیم پرسپولیس در دوران مربیگری امیرآصفی حضور داشته است، گفت: پس از بازی که با نیروی اهواز داشتیم و در دقیقه ۹۰ بازی را واگذار کردیم، منصورخان احساس کرده بود برخی بازیکنان به فکر خود هستند و خود از تیم پرسپولیس رفت. 

این فوتبالیست پیشکسوت کشور تصریح کرد: منصورخان من را صاحب خانه کرد. گوهری بود که با آنکه حضور ندارد، تلالوء درخشش او، هنوز در ورزش کشور وجود دارد. 
چهره‌های واقعی فوتبال در فدراسیون فوتبال کشور استفاده شود

سردار عزیز محمدی رئیس سازمان لیگ فوتبال کشور نیز که در این مراسم حضور داشت، با تاکید بر اینکه باید از چهره‌های واقعی فوتبال در فدراسیون فوتبال کشور استفاده شود، عنوان کرد: باید حداقل کمیته‌های فنی، آموزشی و تخصصی فدراسیون را به دست اهالی فوتبال و پیشکسوتان این عرصه بسپارند. 

وی افزود:‌‌ همان طور که امیرآصفی به امثال مایلی کهن درس دادند، در تیم ملی امید کشور دیدم که مایلی کهن با جوانان صحبت می‌کرد و راه و چاه را به آن‌ها نشان می‌داد. 

در این مراسم از شخصیت‌هایی همچون محمود شیعی مدیرعامل فرهنگی باشگاه فرهنگی ورزشی پیکان، مسعود معمایی مدیر عامل اسبق باشگاه راه آهن، مهندس علی حیدری معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۷ تهران، سجاد نوروزی رئیس فرهنگ سرای اندیشه، حسن امین‌بخش، اکبر خشکباری، هادی نراقی، امیرحاج رضایی، نادر لطیفی و خانواده مرحوم منصور امیرآصفی تجلیل و تقدیر به عمل آمد. 

پیشکسوتان فوتبال به یاد مرحوم امیرآصفی گردهم آمدند

امیرحاج رضایی نیز تندیس خود را به محمدمایلی کهن تقدیم کرد. همچنین با مصادف شدن این مراسم با روز درختکاری، نهالی به یاد منصور امیرآصفی توسط پیشکسوتان فوتبال کاشته شد.
مطالب مرتبط
نظر شما