جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۳
کد خبر: ۸۶۰۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
مراسم اختتامیه مسابقه کتابخوانی نماز هدایت یافتگان صبح پنج شنبه با حضور حجت السلام والمسلمین آیت الله شاه آبادی و سید حمید ابطحی نویسنده کتاب درسالن یادگاران فرهنگسرای امام (ره) برگزار شد.
اختتامیه مسابقه کتاب‌خوانی نماز هدایت یافتگانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این مسابقه از ۸دی ماه و همزمان با میلاد با سعادت پیامبر اعظم (ص) شروع شد.
 
دراین مسابقه سوالاتی از کتاب «نماز هدایت یافتگان» نوشته حمید ابطحی به صورت مجازی و مکتوب در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت و به دلیل استقبال فراوان مردم از یازده استان کشور اختتامیه‌ای برای تجلیل از شرکت کنندگان و اهدای جوایزی به آن‌ها در این فرهنگسرا برگزار شد. 

حجت السلام والمسلمین آیت الله شاه آبادی از سخنران مراسم ضمن قدردانی از برگزاری این قبیل مسابقات به ضرورت کتابخوانی در میان نوجوانان و جوانان تاکید کرد و گفت: ما همه چیز را براساس تربیت می‌دانیم و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که آموزش و پرورش در آن جایگاه مهمی دارد باید از ابتدا ورود به مدرسه بچه‌های ما را عادت به کتاب خوانی و مطالعه دهد و آن موقع است که کتاب خوانی ارزش پیدا می‌کند. 
 
وی افزود: در صدا و سیما درباره فواید کتابخوانی خیلی صحبت می‌شود اما این نوع تبلیغات روی کسی که عادت به کتابخوانی ندارد موثر نیست. اگر خانواده‌ها بتوانند از بچگی فرزندان و اطرافیان خودر را عادت دهند دیگر نیازی به تبلیغات و اصرار به کتابخوانی نیست. 
 
حجت السلام شاه آبادی این نوع مسابقات را برای کسانی که باید تشویق شوند به عنوان یک انگیزه دانست و ادامه داد: یکی از دانش آموزان ما که الان از قاریان برجسته قرآن از طریق همین فعالیت‌ها در محل کار به قرائت قرآن علاقه‌مند شد و به موفقیت دست پیدا کرد.
 
در واقع این سبک فغالیت‌های زمینه بروز استعدادها را در میان جوانان و نوجوانان فراهم می‌کند. انسانی که کتاب نخواند اطلاعاتش راجع به دنیای پیرامونش محدود است و کتابخوانی یکی از راه‌های افزایش اطلاعات است و خدمت‌گزاران فرهنگی ما یاید کتاب‌های مفید را در اختیار آحاد مردم قرار دهند، کتاب زیاد نوشته شده است اما تمام کتاب‌ها مفید نیستند. 
اختتامیه مسابقه کتاب‌خوانی نماز هدایت یافتگان
سیدحمید ابطحی نویسنده کتاب نماز هدایت یافتگان نیز در سخنرانی خود با اشاره به استقبال پیش از ۳۰۰نفر از یازده استان کشور دراین مسابقه و تقدیر از شرکت‌کنندگان گفت: استقبال خوبی به لطف خدا از این مسابقه شد و این استقبال نشان دهنده اهمیت نماز برای مردم ما است و ما می‌توانیم با گسترش فعالیت‌های از این قبیل و برگزاری کلاس‌های آموزشی باعث تقویت اطلاعات دینی در مردم و در نتیجه افزایش معنویت در جامعه و تاثیر آن در پیشرفت‌های علمی باشیم. 
 
وی ادامه داد: از اهداف این کتاب معرفی ابعاد معرفتی و نقش نماز در انس و تقرب به خداوند، با بهره‌گیری از معارف بزرگانی جون حضرت امام(ره) و دیگر بزرگان دین است. در بخش اول این کتاب اسرار رکود و سجده و آداب تلاوت قرآن در نماز و دربخش دوم نقش نماز را دریک تحلیل تاریخی از ابتدای بعثت پیامبر اکرم تا انقلاب اسلامی ایران و از آن زمان تا زمینه‌سازی آستانه ظهور حضرت حجت مورد بررسی قرار گرفته است. 
  اختتامیه مسابقه کتاب‌خوانی نماز هدایت یافتگان
ابطحی افزود: اگر ما بتوانیم زمینه‌های معنوی به خصوص نماز را به عنوان دستاویزی برای انس و تقرب به خداوند در زندگیمان تقویت کنیم در همه زمینه‌ها پیروز می‌شویم. مانند زمان جنگ تحمیلی که جوانان ما با سن کم اما معنویت قوی به مبارزه حق علیه باطل می‌رفتند و بانماز شب قدرت معنوی می‌گرفتند و در روز در مقابل دشمن می‌جنگیدند. بسیاری از موفقیت‌های علمی با توسل به ائمه اطهار و نماز و تقویت معنوی امکان پذیر می‌شود. ما با نماز می‌توانیم با امام زمان ارتباط برقرار کنیم و زمینه را برای ظهور ایشان فراهم کنیم. 
 
فریده ساعلی رییس فرهنگسرای امام نیز در حاشیه این مراسم ضمن اشاره به اینکه این فرهنگسرا به دلیل اسمی که روی آن است فعالیت‌های خاص خودش را دارد اظهار داشت: تمام فعالیت‌های این فرهنگسرا در چارچوب بررسی و بازنمایی ویژگی‌های شخصیتی امام (ره)، امام و ولایت، امام و دین است و از جمله مسائلی که حضرت امام (ره) بسیار اهمیت می‌دادند نماز است. ساعلی ادامه داد: از ائمه اطهار حدیث داریم که اگر نماز مورد قبول واقع شود سایر اعمال و عبادت‌ها هم پذیرفته می‌شود و به همین دلیل و با توجه به اهمیت آموزش فلسفه نماز به جوانان و نوجوانان، نوع خواندن نماز و صحیح خوانی بر آن شدیم تا یک مسابقه از کتاب نماز هدایت یافتگان برگزار کنیم. 
  
رئیس فرهنگسرای امام (ره) بیان داشت: این مسابقه از بهمن ماه شروع شد و سوالات به همراه پی دی اف کتاب از طریق شبکه‌های مجازی در اختیار مخاطبان قرار گرفت و کسانی هم که به فرهنگسرا مراجعه کردند کتاب و سوال‌هارا دریافت می‌کردند. وی در پایان با اشاره به تاکید رییس سازمان مبنی بر ضرورت وجود دارالقرآن در تمام مراکز فرهنگی و رایگان بودن فعالیت‌های قرآنی و نماز گفت: از این دست مسابقه‌ها در فرهنگسرای ما برای تقویت روحیه معنوی جامعه و افزایش اطلاعات دینی در مردم به فراوانی برگزار می‌شود. 
 
روح‌انگیز صمدی نیز از شرکت‌کنندگان مسابقه با اشاره به نحوه آشناییش با مسابقه گفت: ما از طریق اینترنت با کتاب آشنا شدیم و بعد از خواندن کتاب علاقه‌مند شدیم تا در مسابقه شرکت کنیم. کتاب درباره نماز و حجاب بود و هر کدام از آیه‌های نماز به صورت تفسیر‌های کوچک به مخاطب ارائه شده بود. من به کتابخوانی خیلی علاقه دارم و در این مسابقات به خصوص کتابخوانی‌های مذهبی شرکت کرده‌ام. به‌نظر من هرچقدر هم که راجب احکام دین مطالعه کنیم کم است و بعد از مطالعه این قبیل کتاب‌ها تازه متوجه کمبودهای اطلاغات دینیمان می‌شویم. همین تفسیرهای کوتاهی که خسته کننده نبود باعث گیرایی وجذابیت کتاب شده بود. 

مجید غفوری از برندگان این مسابقه نیز گفت: من و همسرم از طریق اینترنت با کتاب آشنا شدیم. این مسابقات یک جور بهانه برای آشنایی بیشتر مردم با فرائض و واجبات دین و درواقع کامل کننده اطلاعات دینی آن‌ها است. باید در کشوری همانند کشور ما که یک کشور اسلامی است به این سبک فعالیت‌ها با توجه به اقتضای جامعه بها داده شود. مردم این روز‌ها از صبح تا شب سرگرم کار و مشغله‌های زندگی خودشان هستند و وقتی برای مطالعه ندارند امااین مسابقات بهانه زیبایی برای مطالعه و تقویت اطلاعات دینی مردم امروز است.
وی در پایان افزود: وهابی‌ها و صهیونیست‌ها به طرق مختلف سعی در پخش عقاید خود و تاثیر گذاشتن بر روی مردم دنیا یا صرف هزینه‌های سرسام‌آور هستند ما برای مقابله با آن‌ها باید چنین فعالیت‌هایی را گسترش بدهیم. 

درپایان این مراسم و با حضور حجت السلام شاآبادی و نویسنده کتاب سید حمید ابطحی به همراه رئیس فرهنگسرای امام به قید قرعه به پنج نفر از شرکت کنندگان جوایز نفیسی اهدا شد. 
در حاشیه این مراسم تواشیح با هنرمندی گروه و نوحه خوانی توسط برگزارشد و هم چنین دکلمه‌ای با صدای در مدح حضرت زهرا (س) همزمان با سالروز شهادت ایشان خوانده شد.
نظر شما