شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۰۶
کد خبر: ۸۶۱۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
در استقبال از نوروز باستانی؛
فرهنگسرای بهمن با اجرای ویژه برنامه «آیین نوروزی اقوام ایرانی» با هنرنمايي چهار گروه موسيقي محلی و سنتی كشور به استقبال نوروز ۹۴ می‌رود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این ويژه برنامه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ چهارشنبه ۲۶ اسفند در سالن مبارک فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود.
 
در این برنامه که با هدف معرفی بخشی از آیین‌های باستانی و با اصالت اقوام ایرانی در استقبال از نوروز برگزار می‌شود؛ تکمچی‌ها طبق آیین و رسوم اصیل با حرکت در آوردن تکم اشعار خود ساخته خود را در وصف نوروز با آواز و ضرب آهنگ تکم نجوا کرده و شادی، شور و شعف و سرزندگی را به مردم نوید خواهند داد.
  
گروه‌های عاشیق آذری، لرستان و کردستان و گروه کر فرهنگسرای بهمن نیز در این ویژه برنامه به اجراي زنده موسيقي محلي و آييني خواهند پرداخت.
  
تکمچی ها به فرهنگسرای بهمن می آیند

علی اکبر خادم کارشناس موسیقی محلی هم به این برنامه آمده و درمورد انواع موسیقی محلی به‌ویژه تکم خوانی توضیح می دهد.

تکم عروسکی است چوبین که روی آن را با مخمل یا پارچه‌هایی به رنگ قرمز می‌پوشانند و روی این پارچه را با پولک، زنگوله، سکه و نیز پارچه‌های الوان و حتی آیینه تزیین می‌کنند. تکمچی چوب را به‌دست می‌گرفت و تکم را روی صفحه چوبی به حرکت در می‌آورد و متناسب با حرکات آن اشعاری را به آواز می‌خواند ، سر و صدای زنگوله و خوردن تکم بر صفحه چوبی نوعی ریتم و آهنگ برای آواز تکمچی به‌وجود می‌آورد.
 
علاقه‌مندان برای شركت در اين ويژه برنامه هنري آييني می توانند به سالن مبارک فرهنگسرای بهمن به نشانی بزرگراه شهید نواب صفوی، میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن مراجعه کرده و یا برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۵۵۰۵۸۸۹۴ تماس بگیرند.      
نظر شما