جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۹
کد خبر: ۸۶۲۹۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
به مناسبت روز جهانی کتاب کودک و با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در کودکان، طرح «ماهی حوض قصه‌ها» در ۱۰ مرکز فرهنگی هنری با پیام‌های زیست‌محیطی و دوستی با طبیعت و حفظ آن در حال برگزاری است.
صدای خنده‌هایشان سکوت بوستان را می‌شکند و نگاه همه را به‌سوی خود می‌چرخاند. همهمه، بازی گوشی، خارج از صف شدن و صدای داد مربی همه را به خاطرات دوران مدرسه می‌برد، به‌روزهای اردو و شیطنت‌هایی که باید در آن یک روز همه‌شان را خرج می‌کردیم. 
 
بچه‌ها یکی‌یکی با ماهی‌های قرمزی که توی دستشان است از پله‌های مینی‌بوس پایین می‌آیند و بی‌توجه‌ به صدای مربی به سمت حوض می‌دوند. بعضی از این بچه‌ها انگار دلشان نیامده است که ماهی کوچک قرمز خود را داخل نایلونی بی‌رنگ بی‌اندازند و با همان تنگ سفره هفت سین آورده‌اند.
 
ماهی قرمز کوچک به حوض قصه ها بر می‌گردد!

شرکت در طرح «ماهی حوض قصه‌ها» برای بعضی از کودکان به شکل یک اردو درآمده است و همراه مدرسه در آن شرکت می‌کنند اما برای برخی دیگر از کودکان شکل و شمایل یک تفریح عصرانه به خود گرفته است. همراه پدر و مادر خود در یک عصر بهاری به مرکز فرهنگی منطقه خود می‌روند تا ماهی قرمز کوچک خود را با یک کتاب مبادله کنند.
 
همه کودکانی که در این چند روز در مراکز مختلف سازمان فرهنگی هنری حضور پیدا کردند تا آنها هم اسمشان در فهرست طرح «مبادله ماهی قرمز با کتاب» ثبت شود، برای خود داستانی داشتند.
 
ماهی قرمز کوچک به حوض قصه ها بر می‌گردد!
محمد پسربچه ۸ ساله‌ای بود که با مادرش به فرهنگسرای خاوران آمده بود. گوشه‌ای تنها و دور از جمعیت ایستاده بود و نگاهش را از ماهی داخل تنگ بر نمی‌داشت. مادرش گفت: دارد با ماهی حرف می‌زند. اسمش را گذاشته «نِمو». نمی‌خواهد آن را داخل حوض بیندازد. اما من با او درباره این کار کلی حرف زده‌ام  که اگر این ماهی در خانه ما بماند ممکن است چند روز دیگر بیشتر زنده نماند ولی اینجا عمر او طولانی می‌شود و تو هرروز می‌توانی به او سر بزنی. به‌غیراز همه این‌ها به او گفته‌ام که در مقابل این حرکتش هدیه می گیرد و همه او را تشویق خواهند کرد.

ماهی قرمز کوچک به حوض قصه ها بر می‌گردد!

روز جهانی کتاب کودک بهانه‌ای شد تا طرح «ماهی حوض قصه‌ها» در ۱۰ منطقه مختلف برگزار شود.
کودکان مناطق مختلف با دست خودشان ماهی‌هایی را که برای سفره هفت سین خریده‌اند به مرکز فرهنگی منطقه خود می‌آورند تا محل زندگی ماهی قرمز هفت سین را تغییر دهند. این کودکان در قبال بخشیدن ماهی‌های قرمز خود به‌عنوان هدیه کتاب دریافت می‌کنند.
 
به گفته مسئولان مراکز فرهنگی و هنری، این برنامه به کودکان آموزش  می‌دهد تا علاوه بر علایق خود به فکر مسائل دیگری همچون طبیعت باشند و به آنها یادآوری می‌کند که باید با طبیعت دوست بود و برای حفظ آن باید هرکسی به‌اندازه خود قدمی بردارد.
نظر شما