جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۰
کد خبر: ۸۶۴۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
نشست خبری ششمین جشنواره ملی و بین‌المللی پوستر خلیج فارس صبح امروز شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از اصحاب رسانه در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
دفاع از هویت خلیج‌فارس با سلاح فرهنگ و هنر/ تولید ۷۶۴ پوس‌تر با موضوع خلیج فارس
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بیژن پورمند، رئیس فرهنگسرای فردوس در این نشست خبری اظهار داشت: ششمین جشنواره ملی و بین‌المللی پوستر خلیج فارس از سوی مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همکاری پایگاه مردم‌نهاد «خلیج فارس ما» و گروه هنری نومانا در حال برگزاری است. 
 
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ گفت: پس از گذشت دوره‌ای ۱۰ ساله از روند خیزش منطقه‌ای کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه تمامیت ارضی کشور جمهوری اسلامی ایران که واژه زیبای فارس را حذف و عرب را جایگزین ساخته‌اند، وظیفه ملی و البته دینی مردم کشورمان است تا برای حفظ و صیانت از این مرز و بوم و حک کردن نام ارزشمند خلیج فارس در سراسر جهان تمام قد به پا خیزند. 
 
وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ به عنوان زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اهداف ۱۸ گانه‌ای را در دستور کار دارد که یکی از این اهداف توجه به هویت ایرانی و ملی است که در راستای تحقق آن اقدام به برگزاری جشنواره بین‌المللی پوستر خلیج فارس کردیم. 
  
پورمند ادامه داد: همچنین از دیگر اهداف کلی این رویداد بین‌المللی می‌توان به دفاع همه جانبه از تمامیت ارضی ایران، حفاظت و حراست از هویت کهن خلیج فارس، تاثیرگذاری موثر و در عین حال ماندگار در عرصه جهانی با ابزار قدرتمند فرهنگ و هنر غنی ایرانی، توسعه سلیقه بصری مخاطبان ایرانی و جلب توجه وجدان بیدار جهانیان به هویت دیرینه پارسی خلیج فارس، جزایر سه گانه و صلح در منطقه، اثبات حقانیت مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در حراست از تمامیت ارضی خود و تقویت روحیه ایرانی - اسلامی هموطنان اشاره کرد. 
  
رئیس فرهنگسرای فردوس یادآور شد: همان‌طور که رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع‌مقدس با استقامت و پایداری، شجاعانه جنگیدند و از مرزهای کشور دفاع کردند بنابراین هم‌اکنون نیز باید با سلاح فرهنگ و هنر از هویت ایرانی خلیج فارس دفاع کنیم. 
  
در بخشی دیگر از این نشست خبری محمد اردلانی دبیر اجرایی ششمین جشنواره بین‌المللی پوستر خلیج فارس نیز گفت: بخش اعظم هیات انتخاب آثار و هیات داوری این جشنواره استادان مطرح طراحی گرافیک از کشورهایی همچون مصر امریکا، یونان، اکوادور و کره‌جنوبی است. 
  
وی افزود: ۷۶۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد که در مراحل مختلف انتخاب آثار ۳۱ اثر در بخش مسابقه به نمایشگاه راه پیدا کرد، در بخش کارگاهی این جشنواره ۷۰ نفر ثبت‌نام کردند که ۲۰ نفر به کارگاه راه یافتند و حدود ۳۰ اثر تولید کردند؛ همچنین با پیش‌بینی آثار مدعوین خارجی احتمالا ۲۰ اثر از مدعوین خارجی داشته باشیم که این آثار در قالب پوستر، تایپوگرافی، تصویرسازی و طراحی روی لباس به نمایش گذاشته خواهد شد. 
 
دبیر اجرایی ششمین جشنواره بین‌المللی پوستر خلیج فارس گفت: هشتم اردیبهشت‌ماه در آستانه فرا رسیدن روز ملی خلیج فارس آیین گشایش نمایشگاه آثار این جشنواره و تقدیر از برگزیدگان در نگارخانه پردیسان فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود.
 
اردلانی افزود: هدف از این رویداد بین‌المللی تولید ۷۶۴ اثر بود ولو اینکه این آثار به مسابقه راه نیافته باشند، با تولید این تعداد آثار نتایج جستجوی کلمه خلیج فارس افزایش یافته و نتیجه جستجو نه تنها یک نوشته بلکه اثری گویا خواهد بود. 
 
وی بیان کرد: مرحله پیش‌داوری و انتخاب آثار راه‌یافته به نمایشگاه در بخش خارجی را بیونگ چوی (کره جنوبی)، رفیق المانسی (مصر)، ماریا پاپیفستاچیو (یونان)، انور اوشکین (ترکیه) و در بخش داخلی ایرج میرزاعلیخانی، آرش تنهایی، هما دلورای و حسین محمدی وحیدی بر عهده داشتند. 
  
وی ادامه داد: همچنین فین نیگارد (دانمارک)، سرگه سروو (روسیه)، ریچارد ب. دابل دی (آمریکا)، اورهان اردهانلی (ترکیه)، ریزارد کاجا (لهستان)، ابراهیم حقیقی و محمد اردلانی از ایران به عنوان داوران این جشنواره معرفی شدند که وظیفه انتخاب رتبه‌های بر‌تر و برندگان جوایز را بر عهده دارند. 
   
اردلانی در انتهای سخنان خود درباره جوایز توضیح داد: تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۴۰ میلیون ریالی برای برگزیده‌ نخست؛ تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۳۰ میلیون ریالی برای برگزیده‌ دوم و تندیس جشنواره، لوح افتخار و جایزه نقدی ۲۰ میلیون ریالی برای برگزیده‌ سوم، جوایزی هستند که برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است.
نظر شما