جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۹
کد خبر: ۸۷۲۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
در سیزدهمین نشست «کاغذ سفید» فردوس
سیزدهمین نشست از سلسله کارگاه‌های آموزشی کاغذ سفید به منظور بررسی روش‌های داستان‌نویسی برگزار شد.
روش‌های داستان‌نویسی بررسی شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه آموزش نویسندگی کاغذ سفید روز گذشته یکشنبه ۱۶ خردادماه با حضور مهدی طهوری (نویسنده) و جمعی از علاقه‌مندان به داستان‌نویسی در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
 
مهدی طهوری در این نشست اظهار داشت: معمولا نویسنده‌ها برای نوشتن داستان از سه روش استفاده می‌کنند؛ برخی از نویسندگان تمام داستان حتی جزئیات را می‌چینند، برخی طرح کلی داستان را می‌ریزند اما جزئیات را به هنگام نوشتن واگذار می‌کنند و نویسندگانی هستند که شکل مبهمی از داستان را در ذهن دارند و داستان در لحظه‌ی نوشتن خلق می‌شود.
 
وی با بیان این‌که در شکل سوم فرمولی وجود دارد به نام «رانندگی در شب»، افزود: «ای. ال. دکتروف» نویسنده برجسته آمریکایی در گفت‌وگويي این‌گونه عنوان کرده است كه زماني چيزي براي نوشتن نداشته؛ در آن لحظه به ديوار روبه‌رويش نگاه كرده و پشت آن ديوار ماشيني را ديده كه گانگستران بر آن سوارند. دكتروف شروع مي‌كند به تعقيب اين ماشين و رمان معروف بيلي باتگيت نوشته مي‌شود. وی فرمولي ارائه مي‌دهد و نام اين فرمول را «رانندگي در شب» مي‌گذارد.
 
طهوری ادامه داد: در اين روش شما تخيل خود را دنبال مي‌كنيد اما پس از هر گام آن را با آنچه پيش از اين اتفاق افتاده هماهنگ مي‌كنيد. دكتروف مي‌گويد: «نوشتن به رانندگی در شب می‌ماند، هیچگاه جلوتر از نور چراغ‌هایت را نمی‌بینی ولی به همین شکل تمام راه را طی می‌کنی.» البته پس از اتمام راه بايد بارها و بارها راه رفته را مرور كني تا همه چيز با هم همخوان شود.
  
این نویسنده و مدرس داستان‌نویسی خاطرنشان کرد: يكي از مزيت‌هاي اين روش آن است كه چون همه‌ي داستان را نمي‌دانيد مدام شگفت‌زده مي‌شويد و همين شگفت‌زدگي به خواننده هم منتقل مي‌شود.
  
سلسله کارگاه‌های آموزشی کاغذ سفید از برنامه‌های ادبی فصل بهار کتابخانه فردوس است که یکشنبه‌ها (هر دو هفته یک‌بار) با هدف استعدادیابی و ایجاد بستری مناسب برای تفکر و پرورش خلاقیت برگزار می‌شود.
نظر شما