جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۲
کد خبر: ۸۷۳۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
حجت الاسلام سیدی در «یک شب نورانی» گفت:
خطیب و سخنران مسجد امام جواد(ع) در برنامه «یک شب نورانی» گفت: اگر انسان بخواهد کار فرهنگی کند باید بر شرایط جوانان اشراف داشته باشد و ترازوی میزان در مسائل را به کار گیرد.
در برخورد با جوانان منصف باشیمبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین شب برپایی ویژه‌برنامه «یک شب نورانی» به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۰ در مسجد امام جواد(ع) خیابان جیحون برگزار شد. این ویژه برنامه که از دقایقی پیش از اذان مغرب میزبان میهمانان الهی بود، با حزب خوانی قرآن آغاز شد و سپس بانگ اذان توسط یکی از اهالی محل به صدا درآمد و روزه‌داران پس از اقامه نماز و صرف «افطاری ساده» به سخنان امام جماعت خود گوش فرا دادند.
 
بیانی انصاف‌گونه از اهمیت انصاف
 
حجت الاسلام سیدی، خطیب مسجد امام جواد(ع) محوریت سخنان خود را درباره اهمیت و ضرورت انصاف قرار داد و گفت: انصاف یکی از گمشده‌های ادبیات سیاسی، اجتماعی و خانوادگی ما است و متاسفانه مردم از این صفت عالی گاهی دور می‌شوند. در حالی که باید همواره  این اصل مهم در زندگی را به یاد داشته باشیم.
 
سیدی با بیان روایتی در بیام مقام و اهمیت انصاف گفت: بی انصافی ما را از دیدن امام زمان (عج) دور می کند. متاسفانه یکی از مواردی که باعث سقوط انسانیت شده است بی انصافی است و گروهی بسیار آسان به نام دین بی‌انصافی پیشه می‌کنند. 

 وی با اشاره به خاطره ای از شهید ابوترابی در سال‌های اسارت گفت: رفتار منصافانه این شهید بزرگوار احوالات بعثی‌ها را هم منقلب می‌کرد.

سیدی درباره اهمیت وجود انصاف در جامعه اسلامی نیز گفت: اخلاق و انصاف حضرت محمد(ص) در ابتدای اسلام باعث چینش دقیق پایه‌های جامعه اسلامی شد که بعدها با وجود همراهی حضرت خدیجه (س)  و حضرت علی (ع) به تعالی رسید.

وی افزود: چند موضوع باعث ایجاد اخلاق غیر منصافانه در جامعه می‌شود؛ نخست دنیا دوستی است. اگر انسان همه چیز را به نفع خود ببیند این مساله مشکل ساز است. در حالی که انسان منصف بزرگوار و بزرگ منش است. دوم اینکه انسان در کارها نفع دیگران را لحاظ نکند و تمامی جنبه‌ها را نبیند. از این رو شخصی باید در صدر امور قرار گیرد که بر همه موارد اشراف داشته باشد. تا جایی که ممکن است باید فردی در کار باشد که به شرایط اشراف داشته باشد؛ چرا که انسان منصف تمامی جنبه‌ها را لحاظ می‌کند. 

سیدی با اشاره به اهمیت رعایت حدود انصاف در برخورد با جوانان نیز گفت: باید شرایط روحی جوانان را درک کنیم. به همین موازات باید در برخورد با سالخوردگان رعایت انصاف شود. به ویژه اینکه اگر انسان بخواهد کار فرهنگی کند باید بر شرایط جوانان اشراف داشته باشد. همچنین باید ترازوی میزان در مسائل به کار گیریم. انسان منصف باید به همه جنبه‌ها توجه کند. به علاوه اینکه از غلبه هوای نفس باید جلوگیری شود.
 
تقدیر از مادر شهیدی که ۴۰ روز دیرتر آمد

بخش ماندگار نخستین شب نورانی اما تقدیر از یک مادر شهید بود.  شهید محمدرضا فروزان فر که طلایه دار ایثار و  فرزانگی خیابان عرب منطقه جیحون است. در این آیین از زهرا فروزان فر، مادر این شهید عزیز با اهدای لوح یادبودی تقدیر شد. 

مادر این شهید بزرگوار در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: زمانی که فرزندم شهید شد تا ۴۰ روز در بیمارستان ها به دنبالش بودیم. می‌دانستیم شهید شده است اما جنازه اش مفقود بود تا اینکه بعد از طی این زمان طولانی فرزندم را یافتم.

 شهید فروزان‌فر در اوایل جنگ و در زمان آزادی غرور آفرین خرمشهر دعوت زیبای حق را لبیک گفت و با خون خود یادش را جاوادانه کرد. 

اجرای گروه تواشیح ولایت و مسابقه فرهنگی از متن سخنان خطیب محترم این مراسم، از دیگر بخش‌های «یک شب نورانی» بود.

 عکس یادگاری شرکت کننده‌گان در این مراسم اما، پایان بخش نخستین شب نورانی بود. 
«یک شب نورانی» امشب به میزبانی «مسجد رحمانی» منطقه ۱۰ ساعت ۱۰:۳۰برگزار خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره ویژه برنامه‌های مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۰ در ایام ماه مبارک رمضان می‌توانید به نشانی ميدان بريانك، خيابان شهید دعوتي،‌ خيابان شهید اميرقلي، فرهنگسرای عطار نیشابوری مراجعه کنید و یا با شماره تلفن۵۵۷۱۶۷۷۶  تماس بگیرید. 

نظر شما