جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۳
کد خبر: ۸۷۳۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
همزمان با ششمین شب ماه رمضان از سوی فرهنگسرای خاتم (ص)
فرهنگسرای خاتم (ص) و مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۸ در ششمین شب از اجرای ویژه‌برنامه شامگاهی «یک شب نورانی» از حافظان نوجوان قرآن تجلیل کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «یک شب نورانی» به مدت ۱۴ شب در ۱۴ مسجد این منطقه از سوم تا شانزدهم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و مسجد پیغمبر (ص) از ساعت ۲۰ سه‌شنبه ۲۵ خرداد میزبان ششمین شب از این ویژه‌برنامه بود.

بر اساس این گزارش در این برنامه در جمع شهروندان روزه‌دار از محمدرضا ایمانی، زینب عبداللهی، دلارام منصور کیایی، مریم منصور کیایی و تینا غفاری نوجوانان حافظ قرآن و همچنین پویا پورعاشوری قاری خردسال تجلیل شد.

در این ویژه‌برنامه هم‌چنین گروه تواشیح ضحی به سرپرستی رضا اصغرزاده با حضور آقای معصومی اذان گوی شبکه دو سیما به هم‌خوانی پرداختند.

ششمین شب از اجرای یک شب نورانی در مسجد پیغمبر (ص) منطقه ۱۸ با ترتیل خوانی قرآن توسط استاد پورعاشوری آغاز شد.

نماز جماعت به امامت امام جماعت مسجد حجت‌الاسلام احمدی، قرائت قرآن توسط مجتبی پرویزی و تلاوت آیاتی از کلام‌الله قرآن مجید توسط کودک خردسال پویا پورعاشوری و پدر او استاد پورعاشوری، بخش‌های بعدی این برنامه بود.

سخنرانی حجت‌الاسلام احمدی امام جماعت مسجد با موضوع صبر و روزه و برگزاری مسابقه حضوری از بین سخنان وی بخش پایانی ششمین شب از اجرای ویژه‌برنامه رمضانی یک شب نورانی بود.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی طی سخنانی اظهار داشت: امام صادق (ع) فرمود: خواب شخص روزه‌دار عبادت است و خاموشی‌اش تسبیح است و عملش مقبول درگاه خداوند و دعایش مستجاب است. امام جعفر صادق (ع) همچنین فرمود: اسلام بر پنج اصل بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت. سوره بقره آیه ۴۵ نیز می‌فرماید: از خداوند صبر بخواهید به واسطه روزه. 

به فرموده حضرت على (ع) صبر شمشیری است که هرگز کند نمی‌شود و مرکب راهواری است که هرگز نمی‌لغزد و شمعی است که هرگز خاموش نمی‌شود. لذا قرآن، واژه «صبر» و مشتقات آن را ۱۰۳ مرتبه و در ۹۳ آیه و در ۴۵ سوره ذکر کرده است که نشان از اهمیت صبر و صابران در قرآن است.

وی افزود: قرآن به صبر اهمیت فراوانی داده و حتی صبر را هم‌ردیف عبادات، جهاد و... قرار داده است. صبر یکی از خصیصه‌های اخلاقی انسان است و زندگی دنیوی بدون صبر معنا ندارد. طبیعت مادی انسان، خواسته‌های افراطی درونی و بیرونی دارد که می‌توان با صبر و خویشتن‌داری در مسیر واقعی تغییر حرکت کرد. قرآن هم به صبر اهمیت داده و جایگاه ویژه‌ای برای صابران تعیین کرده است. به هر حال کسی که در برابر حوادث و مشکلات صبر را پیشه خود نسازد به ناتوانی می افتد، بنابراین لازم است در کشاکش زندگی خونسرد و در ناگواری‌ها شکیبا باشیم و با صبر زندگی فردی و اجتماعی و خانوادگی را آرام و هدفمند کنیم.

گفتنی است بسته ویژه برنامه‌های ماه مبارک رمضان با عنوان «بر آستان جانان» و همچنین ویژه‌برنامه شامگاهی «یک شب نورانی» با همکاری ۱۴ مسجد منطقه ۱۸ از شب سوم تا شب شانزدهم ماه مبارک رمضان، در محورهای مختلف اجرا می‌شود که ترتیل یک جزء قران کریم قبل از اذان مغرب، برپایی نماز مغرب و عشا، افطاری ساده، سخنرانی پیرامون موضوعات رزق حلال، صبر، انصاف و تکریم زندگی، برگزاری مسابقات فرهنگی، مذهبی، اجرای مسابقات فرهنگی، مناجات، تجلیل از چهره‌های قرآنی و فرهنگی و... از جمله آنهاست.

در بخش جنبی این ویژه‌برنامه هم نمایشگاه کتاب، عکس یادگاری در شب مراسم هر مسجد، نمایشگاه محصولات قرآنی، کارگاه‌های هنری، مشاوره خانواده و کارگاه کودک و خلاقیت برگزار می‌شود.

مساجد مذکور در ۱۴ شب به ترتیب از ۲۰ خرداد تا ۲ تیر ماه مصادف با سوم تا شانزدهم ماه مبارک رمضان میزبان نمازگزاران و روزه‌داران است و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۲۰۷۰۶۸ تماس بگیرند.


نظر شما