پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۴
کد خبر: ۸۷۴۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
معرفی کتاب با طعم رونمایی
برگزاری مراسم رونمایی و امضای کتاب برای تازه‌های بازار نشر، از برنامه‌های مستمر فرهنگسراهاست؛ به این بهانه در این گزارش نگاهی داریم به دو کتاب حوزه دفاع مقدس و یک مجموعه شعر آیینی که در برنامه‌های گذشته رونمایی شده‌اند.
ضیافت شعر و داستاننگهبان تاریکی/ مجید قیصری

قیصری یکی از شناخته شده‌ترین نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس است و سابقه حضور در جبهه‌های جنگ را هم دارد. «نگهبان تاریکی» عنوان کتابی از این نویسنده است که مردادماه ۹۴ در فرهنگسرای امید رونمایی شد. در این نشست مهدی حجوانی و فرحناز علیزاده نیز به عنوان منتقد ادبی حضور داشتند و در مورد این کتاب صحبت کردند. کتاب نگهبان تاریکی شامل ۹ داستان کوتاه به نام‌های آب، یکی خوابیده زیر درخت کُنار، آصف خروس نداره، در را باز کن، کاتب، ساقه پلاتین، نگهبان تاریکی، کی اولین شوت رو می‌زنه و آتش است. نویسنده در این داستان‌ها به کاوش در درون انسان‌های درگیر جنگ پرداخته و با به کارگیری اسطوره و اشاره‌های فلسفی در لایه‌های درونی داستان‌ها، به ناشنیده و نادیده‌های جنگ معنی جدیدی داده است. در قسمتی از داستان «کاتب» می‌خوانیم: «صاحب صدا، هنوز نرسیده به سنگر، برگشت عقب. چند نفر دور او می‌چرخیدند، صدای خش خش بی‌سیم بلند شده بود. یک باره صدا افتاد. پیدا نبود. انگار کسی از پشت سر صداش زده بود یا تیری از غیب خورده بود بهش که صداش افتاد. ضامن را کشیدم و با پشت دست پتو را آهسته پس زدم. بوی زهم زد زیر دماغم، انگار ماهی دهان باز کرده بود و می‌خواست من را ببلعد. کمی پس کشیدم، دوباره که سر کشیدم توی سنگر، نور کم جانی ته سنگر دیدم که دلم را روشن کرد در آن ظلمت. نارنجک هنوز توی دستم بود که دیدم سربازی با دست‌های بالاگرفته به نشانه تسلیم، دوزانو افتاد توی درگاه سنگر. ترسیده، ناخواسته خودم را کشیدم عقب. نزدیک بود دستم باز شود، خدایی بود که نشد. سرباز انگار پشت گونی‌ها منتظر نشسته بود. زیرپیراهنی سفیدی تنش بود که در آن ظلمت می‌درخشید...» این کتاب را می‌توانید از غرفه نشر افق تهیه کنید. 

رِ/ خاطرات شهید رسول حیدری/ نویسنده: مریم برادران

اولین نکته قابل توجه این کتاب اسم عجیب و کنجکاوی برانگیزش است، اسمی که از امضای همیشگی شهید حیدری پای نامه‌هایش برداشته شده. این شهید والامقام از شهدایی است که در کشور بوسنی به شهادت رسیده و کتاب خاطراتش در سه فصل آمده است؛ فصل اول از زمان بازگشت رسول حیدری از بوسنی در سال ۷۱ آغاز می‌شود و بیشتر به بیان دلتنگی‌های همسر و فرزندانش اختصاص دارد. فصل دوم دوران تشکیل قرارگاه رمضان تا پایان جنگ بوسنی را در بر دارد و در فصل سوم ما خواننده خاطرات ۹ ماه آخر زندگی رسول یعنی از مهر ۷۱ تا خرداد ۷۲ هستیم. خوبی این کتاب روایت دقیق و جزئی از حضور شهید حیدری در بوسنی است و با توجه به اطلاعات کمی که خواننده از این کشور اروپایی دارد، خواندن آن می‌تواند دید خوب و جامعی از جنگ بوسنی به دست بدهد. جنگی که اهمیت بالایش در سخنان رهبر انقلاب هم دیده شده: «من بار‌ها گفته‌ام میدان بوسنی، جنگ اسلام وکفر تنها نیست بلکه از این بالا‌تر است، دروازه ورود به غرب واروپا است، آنجا مسأله‌اش بالا‌تر از جنگ عراق و ایران است. کسی که برود آنجا و محیط امن خانواده را‌‌ رها کند مقامش خیلی بالا‌تر است.» نشر آرما «ر» را چاپ کرده و علاقه مندان به کتاب می‌توانند آن را در ۳۰۶ صفحه و به قیمت ۱۴ هزار تومان خریداری کنند. 

گلاب و گل/ علی انسانی

انسانی یکی از شاعران آیینی و از مداحان سنتی و باسابقه اهل بیت(ع) است و هر از چند گاهی اشعارش را به صورت کتاب منتشر می‌کند. جدید‌ترین کتاب این شاعر پیشکسوت به همت فرهنگسراهای رسانه و خاوران در سالن اجتماعات مجموعه فرهنگی رفاه برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام طباطبایی، حجت الاسلام ابوترابی فرد، غلامعلی حداد عادل، مجتبی رحماندوست، حجت الاسلام زائری، منصور ارضی، موسوی گرمارودی و فاضل نظری حضور داشتند. کتاب گل و گلاب مجموعه شعرهای آیینی علی انسانی در ۲۸ بخش و ۵۹۲ صفحه است که مرکز انتشاراتی منیر آن را به بازار کتاب عرضه کرده است. این اشعار در فضیلت طلایه دار نهضت حسینی حضرت مسلم بن عقیل(ع)، در وصف آزادگی و بصیرت حضرت حر، در ستایش از یادگار امام مجتبی حضرت قاسم بن الحسن(ع)، در فضیلت و ستایش قمر بنی هاشم حضرت عباس بن علی (ع)، در رثای صغیر کبیر اباعبدالله الحسین حضرت علی اصغر(ع)، در ستایش و مصائب عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری(ع) و اربعین، عرض ادب به محضر سفیر ابا عبدالله در شام حضرت رقیه (ع)، در سوگ عم بزرکوار پیامبر حضرت حمزه(ع)، در سوگواری و عرض ادب به بانوی بافضیلت حضرت‌ام البنین(س)، در ستایش و عرض ادب به محضر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س)، در ستایش و فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) و در وصف لحظات ملکوتی سحر سروده شده است.

نظر شما