جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۳
کد خبر: ۸۸۰۴۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
سومین نشست موضوعی آموزش عمومی با موضوع «رزق حلال» در سالن شهید مطهری فرهنگسرای خاوران سه‌شنبه ۵ مرداد از ساعت ۱۷ با حضور حجت‌الاسلام مصطفی نیشابوری و عبدالرضا کردی قائم‌مقام معاون فرهنگی سازمان برگزار شد.
سومین نشست موضوعی با رویکرد آموزش عمومی در فرهنگسرای خاورانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ عبدالرضا کردی رییس مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن خیرمقدم به شهروندان اظهار داشت: آموزش عمومی از مأموریت‌های مرکز آموزش است چراکه پرداختن به مسائل سبک زندگی ایرانی اسلامی از مهم ترین فعالیت ها در بهبود زندگی شهروندان است که با آموزش می‌توان مسیر درست هر یک از فضایل اخلاقی را برای هم‌میهنان روشن و هموار ساخت.
 
حجت‌الاسلام‌ مصطفی نیشابوری در ادامه گفت: انسان یک موجود نیازمند است که باید نیاز خود را بشناسد و به آن معرفت داشته باشد، انسانی که دارای معرفت نباشد دنیا خود را با خواسته‌های بسیار دارای شبهه و سؤالات متعدد می‌کند و همچنین مدام از رزق خود شکایت دارد.
  
وی افزود: بیشتر این اعتراضات ما را از مسیر درست رزق معنوی دور می‌کند درحالی‌که اگر خداوند را رازق خود بدانیم و به رزاقت او اعتماد داشته باشیم روح ما نشاط درونی یافته و حال خوبی در برخورد با دیگران داریم، چه بسیار احادیثی از بزرگان بیان شده که تبسم و گشاده‌رویی موجب افزایش رزق و روزی می‌شود.
  
نیشابوری گفت: روزی فقط رزق مادی نیست در کنار رزق مادی که مقدس و مهم است خداوند رزق معنوی را نیز قرار داده که همان همسر خوب، استاد خوب، فرزند صالح، محله و همسایه خوب و ... است.
 
حجت‌الاسلام نیشابوری گفت امروزه با تحقیقات علمی ثابت‌شده ارتباط اثرگذاری بین رزق مادی و رزق معنوی وجود دارد، به طوری که اگر رزق معنوی انسان ارضا شود رزق مادی او هم افزایش می‌یابد. به‌طور مثال انسان عاقل وقتی از نعمتی به نام عقل برخوردار است، عقل حقیقی او را در جایگاه انسانیت قرار می‌دهد در مسیر به دست آوردن  لقمه و روزی مادی او تأثیر دارد.
 
وی افزود: فرمانده تمام اعضا و جوارح انسان تفکر و اندیشه است که او را هدایت می‌کند آنچه بتواند به انسان و اطرافیان او کمک کند داشتن رزق معنوی است. و قطعاً خداوند حکیم چیزی را که حرام کرده به ضرر انسان بوده و رزق حلال را به حدی مهم بیان کرده است که مرتبه‌ای الهی هم‌ردیف شهادت برای آن نوشته است و کسی که درراه رزق حلال تلاش می‌کند چنان جایگاهی دارد.
 
نیشابوری آثار رزق حلال را این گونه بیان کرد: خلق و اخلاق خوب، قلب زلال که به اسارت در نمی‌آید، رابطه و احساسات خانواده را پررنگ می‌کند.
 
وی برای کسب رزق حلال چندین راهکار ارائه داد که عبارتند از: حسن نیت و فکر درست و پاکیزه، عدم قضاوت و پیش داوری برای اطرافیان، اعتقاد به رزاقت خداوند متعال، تلاش هدفمند برای کسب روزی حلال، اولویت بندی و پرهیز از مصرف گرایی پوچ و بی هدف، قناعت و مدیریت زندگی، صله رحم، استغفار و شکر دائم، انفاق در مسیر درست، محبت و خوش رویی در برخورد، وی در انتهای جلسه به پرسش‌های حاضران در ارتباط با موضوع جلسه پاسخ گفته و هر یک از شهروندان را با بیان شیوا و راهکار درست برگرفته از احکام و روایات الهی راهنمایی کرد.

جلسه آینده برنامه نشست موضوعی آموزش عمومی در فرهنگسرای بهمن ۱۲ مردادماه ساعت ۱۷ با حضور حجت‌الاسلام‌ مصطفی نیشابوری برگزار می‌شود. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از جدول زمان‌بندی برنامه‌ها به سایت مرکز آموزش به نشانی  http://amoozesh.farhangsara.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۸۸۹۰۹۵۱۴ واحد امور مربیان تماس بگیرید.
مطالب مرتبط
نظر شما