شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۶
کد خبر: ۸۸۰۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
مادر شهید جلیل حیدری در برنامه «به تماشای سرو»:
این هفته به بهانه سالروز تولد شهید جلیل حیدری در برنامه «به تماشای سرو» فرهنگسرای رضوان مهمان خانواده‌اش بودیم و پای صحبت‌های مادر برادرش نشستیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ شهید این هفته‏ی برنامه «به تماشای سرو» «شهید جلیل حیدری»، شهیدی بود که در زمان پس از جنگ و در حین انجام خدمت مقدس سربازی به شهادت رسید. شهید حیدری از دوران کودکی پدرش را از دست داده بود و هیچ‏گاه  حلاوت مهر پدری را نچشید. اما مادرش در این سال‌ها برای او و برادرش هم پدر بود و هم مادر...داریوش و کوروش نام‌هایی بود که پدر برای آنها انتخاب کرده بود اما کوروش را همه از کودکی «جلیل» صدا می‌کردند. این دوشنبه مهمان مادر و برادر شهید «جلیل حیدری» بودیم تا خاطرات این شهید والامقام را برایمان بازگوکنند.   

جلیل ازکودکی، فرزندی مسئولیت پذیر و مظلوم بود
 
مادر به گرمی از مـا استقبـال می‏کند و درمورد شهید بـرای مـا می‌‏گوید: کوروش با اینکه از داریوش کوچک‌تر بود اما حس مسئولیت‌پذیری بیشتری داشت. به دلیل اینکه پدرشان فوت کرده بود و ما حامی مالی نداشتیم، از دوران کودکی آنها در آموزش و پرورش مشغول به کار بودم و خیلی مواقع آنها در خانه تنها بودند و همیشه این جلیل بود که برادر  بزرگش را اداره می‌کرد.
 
مادر درباره چگونگی اعزام به خدمت سربازی فرزند شهیدش می‏‌گوید: جلیل خیلی اصرار داشت که به خدمت سربازی برود. او به اصفهان اعزام شد و دوره آموزشی را در آنجا می‏‌گذراند. به ما گفته شد، یکی از فرمـاندهـان زمانی که در حــال تمیز کردن اسلحه‌اش بوده، اشتبـاهی دستش به ماشه می‌خورد و گلوله‌ای شلیک شده و  به پهلو و قلب جلیل می‏‌خورد. وقتی خبــر شهـــادتش را به مــا دادند اصلا فکرش را نمی کردم که او را از دست داده باشم.»

مادر آهی از ته دل می کشد و در ادامه می‌گوید: «‌از آن زمان به بعد بیشتر از همیشه تنهایی را حس کردم. حتی بیشتر از زمانی که همسرم را ازدست داده بودم. وقتی پیکر جلیل را آوردند او را شهید خطاب نکردند... بالاخره با پیگیری هایی که طی 4 سال از بنیاد شهید انجام دادیم با  دستور مستقیم شخص «حضرت آقا» این اتفاق افتاد و فرزندم با عنوان «شهید جلیل حیدری» درگلزار مطهر شهدا درکنار سایر شهدا است.
 
مادر به محبوبیت جلیل در بین دوستان و همسایگانشان اشاره می‏‌کند و می‏‌گوید: جلیل را همه دوست داشتند. وقتی همسایه‌ها خبر شهادتش را شنیدند همگی گریه می‌کردند و ناراحت بودند. تشییع جنازه خوبی هم برای او برگزار کردند. همه حضور داشتند و همه چیز را مهیا کردند. مدرسه‌ای هم که جلیل در آن درس می‌خواند یادواره‌ای برای او برگزار کرد.»  وی در مورد خوابی که از جلیل دیده بود می‌گوید: فقط یک بار خوابش را دیدم که به همراه تعدادی از دوستانش که لباس احرام پوشیده بودند در حال گذر از جایی بود. به او گفتم جلیل مادر کجا می‌روی. گفت من پیش دوستانم هستم و جایم همین جاست. بعد از آن دیگر خواب او را ندیدم.»
 
مادر کیک تولد جلیل را برش می‌زند و خوشحالی در نگاهش موج می‌ زند. او به مهمانان برنامه می گوید: « خیلی خوشحالم که شما به یاد فرزند شهید من بودید. ازاینکه تولدش را بعد از این همه سال جشن گرفتم واقعا خوشحالم. این کار شما خیلی پسندیده و زیبا است.» 

درادامه گفتگو با « داریوش حیدری» برادر شهید عنوان شد : «جلیل تنها امید زندگیمان بود» داریوش حیدری با اینکه از برادر شهیدش ۳ سال زودتر به دنیا آمده و برادر بزرگتر محسوب می‌شود، اما همیشه او را الگوی رفتاری  خوبی برای خود می‌داند.
 
 او دراین باره می‌گوید: «جلیل با اینکه از من کوچک تربود اما خیلی مسئولیت پذیربود. آن زمان هایی که مادرم ما را در خانه تنها می گذاشت من شیطنت می کردم و او مرا نصیحت می کرد. 
برادر با بغض مانده در گلو و چشمانی اشک بارگفت:خیلی از شهادتش ناراحت شدم زیرا او تنها برادرم نبود. تنها امید زندگی من ومادرم بود.

برادر شهید در مورد شهید نامیدن "شهید جلیل حیدری" می‏گوید: جلیــل در لبــاس خدمت شهید شـد و اگــر او را شهید نمی‏نامیدند خیلی در حقش ظلم می شد. ما چند سالی به دنبال احقاق حقش بودیم که بالاخره امکان پذیر شد. جلیل لیاقت این را داشت که شهید شود و خلق و خوی انسان های بزرگ را داشت. همیشه مرا به هیئت های مذهبی و مسجد دعوت می‏کرد و خودش نیز پای ثابت مراسم های مذهبی بود.»

تکریم و بزرگداشت خانواده معظم شهدا به منظور پاسداشت آرمان های اصیل انقلاب اسلامی همچون (ایثار، جهاد ، شهادت و مقاومت)، ثبت و ضبط خاطرات و زندگینامه شهدا از زبان والدین با تاکید بر سبک زندگی اسلامی، ایرانی و آشنایی نسل امروز با سیره اخلاقی شهدا و بازتولید خاطرات در قالب بروشور و توزیع آن در گلزار شهدا و محل زندگی خانواده شهید، از اهداف برگزاری ویژه برنامه «به تماشای سرو» است که از ابتدای تاسیس فرهنگسرا هر هفته روزهای دوشنبه در قالب دیدار کارکنان فرهنگسرا به مناسبت سالگرد ولادت شهید در منزل خانواده معظمش برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از برنامه‌های فرهنگسرای رضوان می‌توانند به نشانی بهشت زهرا(س)، ورودی گلزارشهدا، مقابل جایگاه تاریخی جلوس امام خمینی(ره) مراجعه کنند، یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن: 55202218 تماس گرفته و یا ازسایتRezvan.farhangsara.ir  بازدیدکنند.

نظر شما