جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۰
کد خبر: ۸۸۱۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
نمایش «هملت در روستای مردوش سفلی» به کارگردانی مهرداد خامنه‌ای از دوشنبه ۱۸ مرداد تا ۵ شهریور هر شب ساعت ۱۹ اجرا می‌شود.
نمایش هملت در خانه موزه عزت الله انتظامی
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،  نمایش هملت در روستای مردوش سفلی در سال ۱۹۶۵ میلادی به رشته تحریر درآمد و برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ در تئاتر ITD زاگرب به کارگردانی بوژیدار ویولیچ اجرا شد که پس از آن شکل نهایی و کنونی را به خود گرفت. 
 
این نمایش به عقیده منتقدان یکی از تاثیرگذارترین آثار نمایشی در تاریخ معاصر ادبیات کرواسی است. 
 
این اثر، یکی از نمایش‌های پرطرفدار در کشورهای اروپای مرکزی به شمار می‌رود که بارها در تئاتر ملی این کشورها روی صحنه رفته است. 
 
تأثیر نمایش هملت در فرهنگ کرواسی به حدی بوده است که عبارت «مردوش سفلی» به عنوان نمادی اجتماعی برگرفته از این نمایش به معنای «جهل و بدویت فرهنگی در ناکجاآباد»  وارد فرهنگ لغات کرواسی شده است. 
 
در حال حاضر این نمایش در تئاترهای ملی زاگرب، سارایوو و بلگراد به عنوان رپرتوار ثابت در حال اجرا است. 
 
نمایش هملت همچنین در کشورهای آلمان، سوئد، لهستان، چک و اسلواکی نیز روی صحنه رفته است. 
 
بازیگران این نمایش به ترتیب المیرا پارسا، حنانه جعفری نژاد، فاطمه سعدی، لیلی شجاعی، محمد شفائی، مریم صیاد مقدم، طهورا کریم خانی، محمدمصطفی ملک، الهه مؤذن، شیوا نائری ایفای  نقش می‌کنند.
 
علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش  می‌توانند  همه روزه ساعت ۱۹ به خانه موزه استاد انتظامی  به نشانی قیطریه، بلوار اندرزگو، کوچه احمدی، شماره ۲۸ مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن ۲۲۳۹۰۳۲۰ تماس بگیرند.
نظر شما