جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۹
کد خبر: ۸۸۲۲۱
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
گفت‌وگو با مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در پویش کتابخوانی تابستانی تلاش شده ‌است تا متناسب با نیاز و توانایی مخاطب پیوند بین کتابخوان و کتاب برقرار شود.
طراحی: پویش کتابخوانی تابستانی به نیاز و توانایی مخاطبان توجه کرده‌ استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حامد طراحی، مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در پویش کتابخوانی تابستانی تلاش شده ‌است تا متناسب با نیاز و توانایی مخاطب پیوند بین کتابخوان و کتاب برقرار شود، اظهار کرد: به طور مثال در این طرح کودکان 4 تا 6 ساله می‌توانند وقتی کتاب را والدین شان برای آنها خواندند از آن نقاشی کشیده و برای ما بفرستند.

وی ادامه داد: برای رده‌های دیگر سنی نیز متناسب با علایق و شرایط سنی بین 3 تا 12 سطر خلاصه‌نویسی برای کتاب در نظر گرفته شده است. به هر حال تاکید ما این است که با توجه به جذاب بودن چالش برای مخاطبان مانند چالش آب یخ بتوانیم از این ابزار برای ترویج کتابخوانی استفاده کنیم.

مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یادآور شد: به همین دلیل است که در این طرح هر مخاطب می‌تواند 6 مخاطب دیگر را به پویش کتابخوانی دعوت کند. بنابراین جذابیت چالش دعوت کردن می‌تواند کمک کند که کتاب در محور توجه قرار گیرد.

تعداد کتابخانه‌های شهر تهران استاندارد است
طراحی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر تعداد کتابخانه‌های شهر تهران استاندارد است و با توجه به پراکندگی محلات شهر نیاز مخاطبان را تامین می‌کند، عنوان کرد: اما اکنون مدتی است که ما در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بیشتر به دنبال کارهای توسعه‌ای در حوزه کتابخانه‌ها هستیم به طور مثال اخیراً با راه‌اندازی شبکه کتابخانه‌های عمومی شهر تهران امکان دسترسی به تمامی کتاب‌ها در کتابخانه‌ها فراهم شده است.

وی ادامه داد: این بدین معنی است که مخاطب با پرداخت عضویت هشت هزار تومانی امکان اتصال به شبکه کتابخانه‌های عمومی شهر تهران را از طریق اینترنت پیدا می‌کند و بعد می‌تواند کتاب مورد نظر خود را در شبکه جست‌وجو کند، پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر اینکه کتاب در چه کتابخانه و با چه نسخه‌هایی موجود است می‌تواند به نشانی مورد نظر مراجعه کرده و با ارایه کد کتاب و شناسه آن منبع اطلاعاتی مورد نیاز خود را مطالعه کند.

مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: اکنون 4 میلیون جلد کتاب در کتابخانه شهرداری موجود است و در صورت نیاز منابع جدیدی هم به آن اضافه می‌شود.
 
نرم‌افزار شبکه کتابخانه‌های عمومی
طراحی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این پرسش که وجین کردن کتاب‌های کهنه و قدیمی در کتابخانه‌های شهرداری به چه صورت انجام می‌شود و آیا بودجه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شده اظهار کرد: وجین کردن کتاب‌ها در بهترین سطح آن توسط خود کتابدار اتفاق می‌افتد بدین معنی که کتابداران بهتر از اعضای ستادی می‌دانند که چه کتاب‌هایی بیشترین و چه کتاب‌هایی کمترین مخاطب را دارند، به طور مثال کتاب‌هایی که فرسوده‌تر و کهنه‌تر هستند نشان می‌دهند که بیشتر خوانده شده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، در مقابل با توجه به امکان گزارش‌گیری توسط نرم‌افزار شبکه کتابخانه‌های عمومی می‌توانیم دریابیم که چه کتاب‌هایی طی سه سال اخیر امانت نداشته‌‌اند. از این طریق منابعی که مخاطب ندارند از چرخه کتاب‌ها حذف می‌شوند و در مقابل منابع پرمخاطب به تعداد بیشتری خریداری و در سیستم قرار می‌گیرند.

حاکم شدن روح کتاب بر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری
وی با اشاره به یکی دیگر از طرح‌هایی که در کتابخانه‌های شهری اتفاق می‌افتد، یادآور شد: «هبه کتاب» یکی دیگر از طرح‌هایی است که در آن مخاطبان می‌توانند تعدادی از کتاب‌های خود را که دیگر مطالعه نمی‌کنند به شبکه‌ کتابخانه‌ها اهدا کنند و بعد کتاب‌ها توسط فهرست‌نویسی متمرکز وارد چرخه کتاب و نرم‌افزار شبکه کتابخانه‌ها می‌شود.
 
طراحی با بیان اینکه اکنون کتابخانه‌های ما دو بخش دارد (امانت و قرائت‌خانه) افزود: مخاطبان بخش قرائت‌خانه دانش‌آموزان و دانشجویان هستند و البته در کتابخانه‌ها، نشریات، کتاب‌های مرجع، کتاب‌های کودکان و نوجوانان و... وجود دارد و همواره تلاش ما این است که نیازهای تمام مخاطبان خود را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر برنامه‌های متنوعی مانند رونمایی کتاب، نقد کتاب و ارایه محصولات تولیدی درباره کتاب در این سازمان اجرا می‌شود و به عبارت دیگر روحی با محوریت کتاب در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران حاکم است که ذیل آن فعالیت‌های مختلفی درباره کتاب انجام می‌شود.

مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یادآور شد: کتابداران ما در کتابخانه‌های شهری دوره‌هایی از سواد اطلاعاتی را می‌گذرانند تا بتوانند مخاطبان خود را راهنمایی کنند.
منبع : ایبنا
نظر شما