جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۸
کد خبر: ۸۸۲۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
نشست «رزق حلال» از سلسله نشست‌های موضوعی با رویکرد آموزش عمومی عصر سه شنبه ۱۹ مردادماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
از آثار رزق حلال، رزق معنوی به نام حکمت است که اخلاق، رفتار، تصمیم گیری فرد را حکیمانه می کندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست‌های آموزش عمومی قرار است در ۴ محور  «رزق حلال»، «صبر»،«سلامت» و«انصاف» تا پایان آبان امسال برگزار شود که سه شنبه ۱۹مرداد  آخرین جلسه با موضوع « رزق حلال» برگزار شد.

عبدالرضا کردی رییس مرکز آموزش و قائم مقام معاون فرهنگی سازمان بیان کرد: شاید امروزه با ورود تکنولوژی و ابزارهای گوناگون اطلاع‌رسانی لازم باشد این گونه آموزش‌های عمومی با نگاهی نو مانند گذشته با ارتباط مستقیم با مخاطب برگزار شود تا ماحصل خوبی را به ارمغان آورد. 

موضوعاتی چون رزق حلال، انصاف، سلامت و صبر همواره در اّموزه های دینی ما و در بطن زندگی ما وجود داشته و حال باید با ریشه یابی در گذشته و ابزار خلاقیت این آموزه‌ها و آثاری که آنها دربعد معنوی و مادی زندگی انسان‌ها دارند را با برگزاری این سلسله نشست‌ها با هدف آموزش عمومی و رشد وتعالی جامعه وسعت بخشیم.

حجت الاسلام سید مصطفی حسینی نیشابوری دراین نشست اذعان داشت: انسان‌ها باید از دو دلی بپرهیزند و بر اساس یقین و باورهای عقلانی زندگی کنند

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: در بیان و درک "رزق حلال و رزق حرام " شبهاتی وجود داردکه آیا خدا که روزی دهنده است به برخی روزی حلال و به برخی روزی غیرحلال تقسیم می‌کند؟. باید گفت: در عالم یک امور تکوینی داریم مانند خلقت تکوینی هرکدام از انسان‌ها، یک قسمت امور تشریعی است که گاهی آن را به فضاهای مقدس تبین می‌کنند ولی در واقع شرع به معنای قانون است. همانطور که رزق در قسمت تکوین برای همه از نوع حلال از سوی خدای متعال خلق شده و گاهی برخی از این خلق شده‌ها را حرام دانسته است.

حجت الاسلام نیشابوری دلیل ارزش انسان را به عنوان اشرف مخلوقات به انتخاب حلال وحرام در زندگی می‌داند  و البته انسان‌ها می‌بایست در کسب  و حفظ روزی (تحصیلات، همسرخوب، علم، ثروت، مرکب، محله، کشور)  مسیر حلال را طی کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در ارزاق معنوی (عقل، اندیشه، عواطف، احساسات) انسان باید از آن‌ها به درستی استفاده کند مانند مخترعی که با اختراعش به بشریت خدمت می‌کند و انسان دیگر با ساخت بمب اتمی از این انرژی به انسان‌های دیگر ظلم می‌کند.

همچنین این مدرس در تقسیم بندی علم عنوان کرد: علم هیچ‌گونه تقسیم ندارد و تقسیم علم به دینی و بشری نادرست بوده و همه علوم از سوی خداست که برخی از آنها را از سوی پیامبران با وحی الهی برای انسان‌ها فرستاده و برخی را که" یا ما الهم الله " نام دارد انسان  با فکر کردن، تجربه و آزمایش به‌دست می‌آورد.

حجت الاسلام نیشابوری در خاتمه اظهار داشت: در روایات گوناگون آمده؛ کسانی که به جای کار کردن خود را به افراد دیگر یا جامعه تحمیل می‌کنند مذمت شده‌اند و در بیان آثار رزق حلال افزود: رزق حلال  اخلاق، رفتار، افکار، تدابیر، تصمیم گیری و ظرفیت‌های وجودی انسانی که به رزق حلال یقین دارد را حکیمانه می‌کند.

وی با تاکید بر نکات مهم که انسان را در مسیر رزق حلال قرار می‌دهد آثار آن را این گونه برشمرد: زمینه‌ساز عمل صالح و نیک، تقویت دین‌داری، نورانیت قلب، کسب روزی حلال بسان یک مجاهد، تأثیر در استجابت دعا، استغفار فرشته‌ها برای حلال خواران و ...

سلسله نشست‌های موضوعی خانواده پایدار با رویکرد آموزش عمومی از هفته آینده به موضوع فضیلت «صبر» و ابعاد و مصادیق آن در جامعه انسانی خواهد پرداخت.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از جدول زمان بندی جلسات می‌توانند به آدرس http://amoozesh.farhangsara.ir، بخش اطلاع رسانی مراجعه نمایند.
مطالب مرتبط
نظر شما