جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۷
کد خبر: ۸۸۴۷۳
|
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
نخستین نشست آموزش عمومی با موضوع «صبر» برگزار شد
در راستای برگزاری سلسله نشست‌های آموزش عمومی جشنواره تابستانه، اولین نشست با موضوع «صبر» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
نخستین نشست آموزش عمومی با موضوع«صبر» در فرهنگسرای ارسبارابه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ سلسله نشست های آموزش عمومی با حضور حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی نیشابوری (استاد دانشگاه، عضو هیئت‌ مدیره حوزه علمیه حضرت خدیجه (س)، معاونت پژوهشی بنیاد قرآن، کارشناس برنامه‌های متعدد رسانه ملی، مؤلف کتب و مقالات متعدد) با هدف زمینه‌سازی گسترش آموزه‌های شهروندی متناسب با آموزه‌های دینی در سطح جامعه و با توجه به موضوع «فرهنگ صبر» در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام نیشابوری در نخستین جلسه با تاکید بر آیات الهی، صبر را این‌گونه تفسیر کرد: قرآن از همان زمان که نطفه انسان بسته می‌شود و باید فراز و نشیب‌ها و مراحل رشد را طی کند تا به صورت موجودی کامل شده و به دنیا وارد شود و با آمدن به دنیای بزرگ‌تر مشکلات و سختی‌های بزرگتری را طی نماید او را یادآوری می‌کند که خود را آماده این مشکلات کند که از جمله کشیدن بار امانت الهی است و اشاره می‌کند که مؤمنان چون دنباله روی راه پیامبران و اولیا هستند پس بیشترین سختی‌ها را بعد از آنها می‌بینند و آزمایش می‌شوند و برای رسیدن به بهشت باید بهای آن را بپردازند که همان صبر بر مصیبت‌هاست و حد این صبر تا جایی است که دل‌ها به لرزه درآید و یاری خداوند را طلب کنند.

وی از صبر مانند میراث نفیسی که در آخرین لحظه زندگی امامان به وارثان آنها منتقل می‌شود یاد کرد که میزان آن اهمیت صبر را می‌رساند و اینکه بر سر حق، استقامت کنید هرچند تلخ و ناگوار باشد.

وی آثار صبر را به دو دسته؛ دنيوي (آثار فردی و اجتماعی، آثار فردی و روانی) و اخروی تقسیم کرد و آثار فردی و اجتماعی آن را این‌گونه بیان کرد: انسان برای رسیدن به هدف محتاج حرکت است و هر حرکتی برای به ثمر رسیدن به صبر نیاز دارد. جریانات و تلاش‌هایی که بی نتیجه مانده‌اند در ظاهر شکست خوردند یعنی گاهی اهدافی هستند که با صرف زمان کم به آنها دست پیدا می‌کنیم و گاهی با صرف زمانی طولانی به آنها می‌رسیم بنابراین هیچ تلاش و کوششی بی نتیجه نیست بلکه می‌تواند گام مؤثری برای رسیدن به هدف باشد و نباید تلاش چند دوره را از یک نسل و یک فرد خاص انتظار داشت.

نیشابوری در ادامه آثار اخروی صبر را که در قرآن به‌عنوان پاداش الهی، پاداش برتر از عمل (خداوند پاداشی که به صابران می‌دهد بسیار بهتر از آنچه انجام می‌دهند عنوان می‌کند) یاد شده این‌گونه بیان کرد؛ قصرهای بهشتی، سلام و سرای آخرت: (خداوند بر آنها سلام می‌فرستد و سرای نیکو سرانجام آنهاست)، سایه لطف خدا (خدا همیشه با صابران است)، دوستی خدا (خدا همیشه صابران را دوست دارد)، پاداش نیکو (کاخ‌های بهشتی، نعمت‌های جاویدان و پاداش نیکو) خداوند اکثر درجات اهل بهشت را به صبر نسبت داده است، پاداش کامل (پاداش بی حساب) که همه‌ اینها ایجاد انگیزه برای صبر می‌کند.

حسینی نیشابوری بارزترین ارزش صبر را در به ثمر رسیدن و درجات قرب الهی و مقامات موحدین و بهره‌مندی از محبت خداوند دانست، به گونه‌ای که جایگاهی هم‌تراز با صلات و نماز دارد وی گفت: انسان عابد نمی‌تواند صابر نباشد چرا که هم به خود ظلم کرده و هم به دیگران، از صفات انسان مؤمن صبر و بردباری اوست و اخلاق و رفتار خوش از صفات بارز صابرین است.

وی صبر در انسان‌ها را مایه اعتماد دانست و گفت میوه عمل فرد صبور تکیه‌گاه دیگر مؤمنین بودن است که در اجتماع، خانواده، محله و حتی دنیا و آخرت باعث آرامش خود و دیگران می شود.

در پایان جلسه با ارائه راه کار اعم از دنیا محل گذر است و باید این کلیدواژه در ذهن همه ما نهادینه شود و همچنین گفتن ذکر  و خواندن قرآن به همه حاضرین سفارش و در نهایت  نیز به سؤالات مخاطبان پاسخ داده شد.

علاقه‌مندان برای اطلاع از زمان‌بندی دیگر جلسات آموزش عمومی می‌توانند به سایت مرکز آموزش به نشانی http://amoozesh.farhangsara.ir مراجعه کنند و اطلاعات سخنرانی جلسات قبلی را نیز از همین سایت استفاده کنند.
مطالب مرتبط
نظر شما