جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۹
کد خبر: ۸۸۷۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
رییس بنیاد نهج البلاغه با انتقاد شدید از مسؤولان کتابخانه ملی، گفت: متأسفانه دست‌اندرکاران کتابخانه ملی برای ثبت عهدنامه مالک اشتر به عنوان میراث ملی کم‌کاری و بی‌توجهی می‌کنند و وزارت علوم هم در گسترش نهج البلاغه همکاری نمی‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین نکوداشت آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور شامگاه دوشنبه ۱۵ شهریورماه با حضور آیت‌الله دین‌پرور رییس بنیاد نهج‌البلاغه، حجج اسلام هادی عباسی از استادان حوزه علمیه قم، عبدالله حسینی دبیر جشنواره شعر اشراق و آقایان مهدی چمران رییس شورای شهر تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، پورمند رییس فرهنگسرای فردوس، سید علی موسوی گرمارودی شاعر اهل بیت(ع) و مهندس ایرج حسابی فرزند مرحوم دکتر حسابی در فرهنگسرای فردوس منطقه ۵ تهران برگزار شد.
  
در ابتدای این مراسم بیژن پورمند، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و رییس فرهنگسرای فردوس ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: از سال ۹۱ در فرهنگسرای فردوس طی هر فصل به نکوداشت یک عالم و فرهیخته فرهنگی و هنری پرداخته می‌شود.
  
وی افزود: اکنون در ادامه این برنامه‌ها نکوداشت آیت‌الله دین‌پرور است تا بتوانیم از خدمات و تلاش‌های ایشان در حد بضاعت تقدیر شود.
 
نهج‌البلاغه کتابی برای زندگی است
 
چمران، رئیس شورای شهر تهران سخنران بعدی بود. وی اظهار کرد: نهج‌البلاغه بعد از قرآن کریم بزرگ‌ترین و ارزشمندترین کتابی است که در دنیا می‌توان به آن اشاره کرد و از آن در کارهای اداری، سیاست، شجاعت و جنگ‌آوری بهره گرفت.
 
وی درباره تکریم آیت‌الله دین‌پرور گفت: این تجلیل در واقع یک نوع یادآوری است که دیگران و مردم به نهج‌البلاغه روی آورند.
 
رئیس شورای شهر تهران در ادامه به بخشی از مناجات برادر شهیدش، مصطفی چمران درباره امام علی‌(ع) اشاره کرد: یا علی یا علی یا علی به تو ظلم کردند، تو را نشناختند، تو تنها ماندی. در کودکی از کارهای تو در نبرد خیبر به وجد می‌آمدم، بزرگتر شدم از ادب تو لذت می‌بردم و بزرگتر شدم سیاست و حکومت و رهبری تو را دیدم و لذت می‌بردم و بزرگتر شدم. و امروز تنهایی تو را می‌بینم که این تنهایی مرا مسحور خودش کرده است و این تنهایی بین من و تو پیوند ناگسستنی ایجاد می‌کند.
 
چمران در پایان ابراز امیدواری کرد: با تأسی به نهج‌البلاغه امام علی (ع) را از مظلومیت درآوریم.
 
بعد از سخنرانی رئیس شورای شهر تهران بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با پخش کلیپی معرفی شد.
 
با ولی بودن هنر انسان‌‌های ولایتمدار است
آیت‌الله هادی عباسی از استادان حوزه علمیه قم در این نکوداشت اظهار کرد: حدیث بسیار عجیبی وجود دارد و آن اینکه امام حسین‌(ع) از امام علی (ع) درباره سیره عملی رسول خدا‌(ص) سؤال می‌کند و امام فرمودند: رسول خدا‌(ص) اجزای عمرش را به سه قسمت تقسیم کرد: یک جزء برای خداوند، یک جزء برای خودش و جزء دیگر برای خانواده‌اش. اگر آیت‌الله دین‌پرور به این مقام رسیده‌اند به این دلیل است که زندگی‌شان را مانند این سیره به سه جزء پیش‌گفته تقسیم‌بندی کرده‌اند.
  
عباسی ادامه داد: امام حسین‌(ع) ادامه می‌دهد که اگر پیامبر‌(ص) یک روز به وقت اضافی نیاز داشت از کدام وقت استفاده می‌کرد؟ امام فرمود: از وقت خودش استفاده می‌کرد.
  
این استاد حوزه علمیه درباره نکوداشت آیت‌الله دین‌پرور اظهار کرد: این تکریم در واقع تکریم از آثار علمی و عملی مرتبط با نهج‌البلاغه امیر المؤمنین‌(ع) است. سیره علمی و عملی امام علی‌(ع) را در زندگی اجتماعی پیاده کنیم. رمز ماندگاری آیت‌الله دین‌پرور آن است که با امیرالمؤمنین‌(ع) پیمان بسته و چنین تکریم‌هایی تکریم شخص و شخصیت تلقی می‌شود.
  
بعد از پایان سخنرانی آیت‌الله عباسی اعضای گروه ضحی به اجرای تواشیح پرداختند.
  
آیت‌الله دین‌پرور سرمایه دانشی کشور است
  
در ادامه این نکوداشت مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران درباره شخصیت آیت‎‌الله دین‌پرور تصریح کرد: ایشان جزء سرمایه‌های دانشی کشور به‌شمار می‌آید. مراد از سرمایه دانشی آن نیست که وی دانشمند است و این وجه قطعاً وجود دارد، بلکه، مقصود آن است که ساختارهای دانشی هم در کشور ایجاد کرده است. به معنای دیگر، علاوه بر سرمایه انسانی، سرمایه‌های ساختاری هم ایجاد کرد.
  
عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: آیت‌الله دین‌پرور از شاگردان آیت‌الله بروجردی بوده است. در حوزه علمیه قم شاگردان ایشان از وجاهت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بورده‌اند و این وجه علمی آیت‌الله دین‌پرور است.
 
مسجدجامعی در پایان اظهار کرد: برای افزایش سرمایه دانشی صرف شخصیت علمی داشتن کفایت نمی‌کند، بلکه توانمندی برای ایجاد ساختار علمی، پژوهشی یکی از لوازم آن است که در وجود آیت‌الله دین‌پرور می‌بینیم.
 
شعری در مدح امام علی(ع)
بعد از سخنرانی مسجدجامعی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌عبدالله حسینی ضمن تمجید از مقام علمی آیت‌الله دین‌پرور، شعری را در مدح و ثنای امام علی(ع) قرائت کرد.
 
آیت الله دین پرور دوست صمیمی پروفسور حسابی بود
 
در بخش پایانی این مراسم مهندس ایرج حسابی با بازگویی خاطراتی از زندگی دکتر حسابی، گفت: در زمان طاغوت به دلیل مخالفت دکتر حسابی با سیاست‌های آن زمان شاه، مورد سوء قصد قرار گرفت که پس از بستری شدن او در بیمارستان، تنها کسانی که به عیادت وی رفتند، خانوده و شخص آیت الله دین پرور بودند.
 
وی ادامه داد: خاندان دین پرور در روزگاری به ایجاد دارالمعلمات در ایران پرداخته‌اند که دغدغه‌ای برای این کار در کشور وجود نداشت.
 
حسابی گفت: قطعا آیت الله دین پرور فردی روشنفکر است که علاوه بر دغدغه دینی، به نشر علم نیز توجه دارد.
   
انتقاد آیت‌الله دین‌پرور از عدم همکاری وزارت علوم و کتابخانه ملی در ثبت نهج‌البلاغه
   
رییس بنیاد نهج البلاغه با انتقاد شدید از مسؤولان کتابخانه ملی، گفت: متأسفانه دست‌اندرکاران کتابخانه ملی برای ثبت عهدنامه مالک اشتر به عنوان میراث ملی کم‌کاری و بی‌توجهی می‌کنند و وزارت علوم هم در گسترش نهج البلاغه همکاری نمی‌کند.
 
آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور، استاد برجسته حوزه‌های علمیه، در این مراسم گفت: تقدیر و تشکر اصلی را باید از کسانی انجام داد که بانیان برگزاری مراسماتی می‌شوند که در آن برکت امیرمؤمنان(ع) وجود دارد.
 
وی افزود: وظیفه همه افراد در جامعه این است که معارف علوی را بیان کنند، بنیاد نهج البلاغه نیز تلاش دارد صدای امیرمؤمنان(ع) را به گوش جهانیان برساند.
 
رییس بنیاد نهج البلاغه با تأکید بر این نکته که بنیاد هیچ وابستگی مالی به دولت ندارد، بیان داشت: باید بیش از پیش به مفاهیم نهج البلاغه توجه کنیم، در همین راستا نیز بنیاد نهج البلاغه تلاش کرده است در دروس دانشگاهی نیز واحدهای درسی مرتبط با نهج البلاغه را تعریف کند.
 
وی اضافه کرد: متأسفانه در راه گسترش مفاهیم نهج البلاغه در فضاهای دانشگاهی، وزارت علوم با ما همکاری نمی‌کند و مجوز تدریس در مقطع دکترا در بنیاد را صادر نمی‌کند.
 
رییس بنیاد نهج البلاغه با انتقاد شدید از بی توجهی به نهج البلاغه، تصریح کرد: در کشور ما سوهان هم ثبت ملی شده است، اما هنوز عهدنامه مالک اشتر به ثبت نرسیده است، متأسفانه کتابخانه ملی در راه ثبت نهج البلاغه به عنوان میراث ملی هیچ کمکی نمی‌کند.
 
در پایان این مراسم از یک عمر تلاش بی‌وقفه آیت الله دین پرور با اهدای هدایا و لوح های تقدیر، تجلیل به عمل آمد.
 
بنا بر این گزارش، همچنین مقرر شد بر اساس تفاهم‌نامه مشترک میان مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۵ و بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، دوره‌های آموزشی تبیین نهج‌البلاغه و شیوه‌ها و راهکارهای علمی و کاربردی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و ... با استفاده از آموزه‌های این کتاب ارزشمند، در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ منطقه ۵ برگزار شود.
مطالب مرتبط
نظر شما