جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۹
کد خبر: ۸۹۱۵۷
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
نشست سالانه مسئولان آموزش، مدرسان و راهنمایان خانه های کودک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست سالانه مسئولان آموزش، مدرسان و راهنمایان خانه‌های کودک سازمان فرهنگی هنری روز یکشنبه ۴ مهر ماه در فرهنگسرای شفق با حضور مدیران ستادی برگزار شد.
 
عبدالرضا کردی، رییس سابق مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری در ابتدا گفت: زمانی که مسئولیت مرکز آموزش را به عهده گرفتیم، از مسئولان سابق دعوت کردیم و به خاطر محتوای آموزشی خوبی که تولید کرده بودند، تجلیل کردیم. اما کل این محتوا در حبس فرهنگی به سر می‌برد. بررسی کردیم و دیدیم محتوای مشکل‌داری در آنجا وجود ندارد و زحمات ارزشمندی انجام گرفته، در نتیجه یکی از کارهای ما خارج کردن این محتوا از حبس بود.

وی ادامه داد: دکتر صلاحی همیشه به من می‌گفتند از شما انتظار دارم آموزش را اصل بدانید و باور کنید هیچ کاری در سازمان فرهنگی هنری مهم‌تر از آموزش نیست و هیچ فرهنگی بدون آموزش تعالی پیدا نمی‌کند و هیچ رویکردی بدون آموزش به استقرار نمی‌رسد. برای من افتخار بود که رئیس سازمان فرهنگی هنری اعتقاد داشت که مهم‌ترین کار سازمان آموزش است. یکی از کارهای مهم مرکز آموزش طرح ارتقای مربیان قرآنی، طرح‌های جامع آموزشی و از همه مهم‌تر همکاری با نزدیک به ۱۳۰ سازمان آموزشی بود با این هدف که ثابت کنیم نیروهای خوب و افراد خوشفکری داریم و در عین حال گروهی را مأمور کردیم که در سرفصل‌های آموزشی سازمان بازنگری کند. 
  
کردی با تشکر از حجت‌الاسلام ناصری‌پور برای حضور مؤثر در موضوع آموزش عنوان کرد: معاونت فرهنگی همکاری خوبی دارد و حجم اساسی احیا و انتقال فرهنگی را از طریق آموزش می‌داند. ما کم‌کم توانستیم وارد تاکسیرانی، اتوبوسرانی و... شویم. امروز سازمان امور مالیاتی کشور از سازمان تقاضا کرده که خانواده‌های نیروهایش را تحت آموزش قرار دهد. معاونت فرهنگی اجتماعی مترو ۱۰ هزار نیروی انسانی را به صورت کامل در اختیار سازمان قرار داده که آموزششان را انجام بدهد. 
 
وی افزود: بهسازی محتوا و متناسب‌سازی آن از سال ۹۲ تا ۹۵ با کمترین هزینه صورت گرفت. بدون ریالی هزینه توانستیم ۳۴۰ دوره جدید مورد تأیید موسسه مطالعات مدیریتی دانشگاه خوارزمی قرار دهیم، به طوری که ما با آن دانشگاه همکاری داریم. اجلاس سالانه تجلیل از مربیان در هشت حوزه کاری انجام شد و باعث خشنودی مربیان بود. مشاوره در سازمان پررنگ‌تر شد و با رویکرد اصلاح و توانمندسازی به مسئله نگاه کردیم.

قائم مقام معاونت فرهنگی سازمان تصریح کرد: در حوزه خانواده سازمان به جایی رسید که وزارت ورزش و جوانان سازمان را به عنوان الگوی تحکیم‌بخش نهاد خانواده در کشور معرفی کرد و از رییس سازمان هم تجلیل شد. همچنین موسساتی مثل دانشگاه مالزی و مرکز علوم اسلامی دانشگاهیان کشور از رییس سازمان تجلیل کردند. 

وی در پایان گفت: باید پرسشگری کنیم تا بتوانیم پاسخگوی ۹ میلیون شهروندی باشیم که از ما انتظار دارند و می‌خواهند سبک زندگی‌شان را اصلاح کنیم. کسانی که دنبال اصلاح نگرش‌ها هستند. در سال جاری اصلاح خوبی در نگرش‌های شهروندان تهران انجام شده و چیزی جز آموزش نمی‌تواند دلیل آن باشد. 
 
ناصری‌پور: در حوزه آموزش با روح مردم سر و کار داریم
 
حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری سخنران دیگر این نشست بود. ناصری‌پور با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس سخنانش را آغاز کرد و گفت: راه شهدا ادامه دارد و امروز در سنگر جهاد در دفاع از حرم بزرگان دین رشادت‌های مدافعان حرم زبانزد است. با این همه سیاه نمایی که در کشور وجود دارد که چه اتفاقی افتاد و فرهنگی به بیراهه رفت می‌بینیم که در حادثه‌ای به نام جریان مدافعان حرم صدها هزار نفر جوان آن هم جوانی که اصلاً جنگ تحمیلی را ندیده و متوجه آن اتفاقات نبوده، سینه سپر می‌کند. این دنیای عجیب امروز و این تجملات و جذبه دنیای مادی را رها می‌کنند و می‌روند با معبود خودشان پیمان می‌بندند. امروز مفتخریم در جامعه‌ای کار می‌کنیم که ولی امر مسلمین جهان زعامت ما را می‌کند و این اتفاقی نیست مگر همین تفکر آموزش. تفکری که باید جامعه به سمتی رهنمون شود که مرضی رضای خداست. ما اصلاً وظیفه‌ای نداریم جز رسیدن جامعه به جایگاه عبد بودن.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش یک سانتی‌متر انحراف نداشته باشیم. امروز در حوزه آموزش چیزی که اهمیت دارد این است که ما با روح مردم سر و کار داریم. اصلاً قابل اغماض و ملاحظه گری نیست و باید جدی کار کنیم. وضع شهر تهران را همه می‌دانیم، بر اساس بررسی‌های مرکز آموزش، بیش از ۴۰ درصد آموزش‌هایی که می‌دهیم، کاربردی نیست. وقتی به کتب آموزشی دبستان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم بخش‌های مهمی از مسائل قرآنی و دینی حذف و بحث جهاد کمرنگ می‌شود. وظیفه ما این است که بخش قرآنی را پررنگ و بخش جهاد را قوی کنیم. به این کار دقت، ظرافت و عمل به هنگام می‌گویند. 
 
ناصری‌پور افزود: بارها گفتم مسئول کتابخانه‌های سازمان باید بگوید مردم این کتاب را دیگر نخوانید. رهبر انقلاب می‌گوید به مردم بگویید این کتاب را نخوانید. کتاب روح و روان و زندگی یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در آموزش اعتقاد به درآمدزایی نداریم، چرا که آموزش سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است. نسل‌هایی که باید پای این انقلاب بایستند. یک سال گذشته چند نفر انقلابی تربیت کردیم؟ اگر این سؤال را از ما بکنند چه پاسخی داریم؟
 
وی تصریح کرد: حضرت آقا می‌فرمایند هدف نهایی از جریان تربیت، تقویت ایمان است. اگر تقویت ایمان نباشد، نمی‌توانیم به نتیجه برسیم. راهبردی که می‌خواهیم ارائه بدهیم این است: ۱-توانمندسازی مربیان ۲-فرهنگسازی ۳-الگوسازی ۴-شبکه‌سازی. توجه اصلی ما در حوزه آموزش، کودکان و نوجوانان است. مهدهای کودک ما انحراف موضوع زیاد داشته، امیدواریم امسال به حداقل برسد. ما مشتری‌پسندی نمی‌کنیم، ظاهر مهدکودک‌هایمان هم خوب نیست. امیدواریم این رویکردها اصلاح شود و به جاهای خوبی برسیم. 
 
معاون فرهنگی سازمان در پایان گفت: از مجموعه ستاد سازمان و روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری تشکر می‌کنم. یک کار خوبی که دارد انجام می‌شود، آموزش سواد رسانه‌ای است که به صورت فرد به فرد دارد انجام می‌شود. امیدوارم کمک کنیم که این کار به خوبی انجام شود. 


نظر شما